AFRIKA

Reiseguide: Seychellene på budsjett

Seychellene utgjør noen av de vakreste, og ikke minst dyreste, øyene i verden. I dette tropiske paradiset er det kort mellom nydelige strender, men langt mellom de lave prisene. Likevel finnes det måter å utforske og oppleve dette spennende landet uten å blakke seg fullstendig. Øyriket Seychellene ligger i Det indiske hav, nord for Madagaskar…

Tilbakeblikk på reiseåret 2023

2023 er kommet til veis ende, og tiden er kommet for et tilbakeblikk på reiseåret som har vært. Jeg synes nettopp jeg skrev oppsummeringen for 2022. Hvor blir liksom årene av? 2023 ble ikke det helt store reiseåret når det gjelder antall reiser og destinasjoner, likevel har det bydd på fantastiske opplevelser og noen riktige…

Kapp Verde: tre fantastiske gåturer på Santo Antão

Santo Antão er den nest største øya på Kapp Verde, og også den mest frodige og kuperte. Det vulkanske, dramatiske og grønne landskapet innbyr til vandring og spennende opplevelser på en øy utenfor allfarvei.  Kapp Verde er et øyrike i Atlanterhavet utenfor vestkysten av Afrika. De fleste øyene er tørre og karrige. Det er Santo…

Reiseguide til Kapp Verde

Kapp Verde består av ti øyer i Atlanterhavet, omtrent 50 mil utenfor vestkysten av Afrika. Her finnes vulkaner å bestige, fjell og frodige elvedaler å utforske og milevis med vakre strender. Det beste av alt? Her skinner solen omtrent året rundt. Kapp Verde er fortsatt et relativt ukjent reisemål for mange nordmenn og de fleste…

Safari i Murchison Falls nasjonalpark

Min første safariopplevelse var i Masai Mara, Kenya. Fram til nå er det ikke mange av mine andre safariopplevelser som helt har levd opp til denne. Kanskje fram til nå. Tre dagers safari i Murchison Falls, Uganda, ble virkelig et minne for livet. Uganda er et spennende land for eventyr i naturen, og eksotiske dyremøter.…

Helvete på jord i Danakil

Etter å nærmest klatret opp til himmelen til klippekirkene i Gheralta-regionen i Etiopia, skulle vi så nesten helt ned til helvete. Både billedlig og bokstavelig. Danakil depresjonen ved Afrikas horn ligger mer enn hundre meter under havnivå, og regnes som et av de tørreste, varmeste og mest ugjestmilde stedene på jorden. Reisen ned til Danakil…

Tilbakeblikk på reiseåret 2019

Årene går, reisingen består? 2019 er på hell, og det er på tide å oppsummere reiseåret som har gått. Totalt har 15 land, inkludert Norge, blitt besøkt, men for første gang på flere år har jeg prioritert å returnere til land jeg har besøkt tidligere framfor å utforske nye. Jeg har bare besøkt fire nye…

Lalibela – stedet hvor steinkirkene er hugget ut av engler

I Amhara-regionen nord i Etiopia ligger Lalibela, mest kjent for sine 11 klippekirker hugget ut av det røde berget. Dette er den helligste byen i Etiopia etter Axum (hvor det sies paktens ark befinner seg), og regnes som Afrikas Jerusalem. Hit kommer tusenvis av pilegrimer hvert år, som gjerne går i dagevis, eller uker, for…

De utilgjengelige klippekirkene i Gheralta

Gheralta befinner seg i Tigray-regionen i nordøstlige Etiopia. Et område kjent for sin vakre natur og isolerte klippekirker høyt oppe i fjellet. Regionen har rundt 45 slike kirker, den ene mer ukjent, farlig og utilgjengelig enn den andre. Etiopia regnes som det første kristne landet i verden, etter Armenia. Allerede i år 330 ble kristendommen…

I mokoro og til fots i Okavangodeltaet

Nord i Botswana befinner Okavangodeltaet seg. Her renner elven Okavango ut i Kalahariørkenen og skaper verdens største innlandsdelta. Dette frodige området fult av laguner, elver og øyer er hjemmet til både mennesker og dyreliv. – Se flodhesten! Inge, som jeg deler mokoroen med, peker ivrig til venstre. – Kanskje det er den som delte denne…

Lesotho – kongeriket i skyene

Det lille fjellrike landet Lesotho befinner seg i sørlige Afrika, og er omringet på alle kanter av Sør-Afrika. Det laveste punktet i landet ligger 1400 meter over havoverflaten, og hele 80 prosent av landet ligger på over 1800 meters høyde. Lesotho kan derfor med rette kalles landet i skyene. – Visste dere at Lesotho er…

Safari og en natt blant de ville dyrene i Chobe nasjonalpark

Jeg hadde superhøye forventninger til Etosha nasjonalpark i Namibia, og ble dessverre skuffet. Når det gjaldt Chobe nasjonalpark i Botswana, hadde jeg derimot ingen forventninger i det hele tatt – og ble blown away. Chobe nasjonalpark ligger nord i Botswana, og er den tredje største nasjonalparken i landet. Her, langs Chobe-elven, finner man en av…

11 spennende steder å besøke i Namibia

Sør-vest i Afrika, mellom Sør-Afrika, Angola og Botswana, ligger Namibia. Denne tidligere tyske kolonien fikk sin selvstendighet først i 1990. Namibia er med andre ord bare en ung 29 åring – likevel har landet en av verdens eldste ørkener innenfor sine grenser, som dessuten har gitt landet sitt navn. Bare 2,5 millioner mennesker bor i dette…

Tilbakeblikk på reiseåret 2018

Da var den tiden her igjen. 2019 lusker like om hjørnet, og det er tid for å se tilbake på reiseåret som har gått. 2018 ble ikke det store reiseåret når det gjelder antall reiser, men antall opplevelser og antall destinasjoner ble likevel mange. I år ble 13 land besøkt, på fem ulike turer, hvorav åtte…

Safari til fots og på hesteryggen i Swaziland

– Swaziland, hvor er det? Mener du Switzerland? Den snakkesalige amerikanske turisten ved siden av meg på flyet til Johannesburg så på meg med et forvirret blikk etter han hadde spurt meg hvor jeg skulle. Swaziland er kanskje et av de landene mange ikke har hørt så veldig mye om. Spol fram et par timer,…

Blant sanddynene i Deadvlei

Har du sett bilder fra Namibia, er det en stor sjanse for at det er bilder av ørkenen og Deadvlei du har sett. Akkurat dette synet hadde jeg selv lenge drømt om. Etter å ha kjørt gjennom deler av den namibiske ørkenen med trucken jeg holdt på å krysse sørlige Afrika med, var dagen endelig…

Møtet med klipper, sjø og pingviner på Cape Penninsula

Sør for Cape Town finner man Cape Penninsula, halvøyen som er Sør-Afrikas sørvestligste punkt. Her møtes steile klipper, brusende hav og ville dyr. Her gikk også en drøm i oppfyllelse – å se store flokker pingviner i det fri! Det var én dagstur fra Cape Town som jeg bare visste jeg måtte ta mens jeg…

Overland Afrika – fra Cape Town til Victoria Falls

1 truck, 4 land, 21 dager, 5421 km. Det finnes mange måter å oppleve Afrika på, men aller best synes jeg det er i en overland-truck sammen med gøyale mennesker fra hele verden.  Overlanding betyr akkurat hva det høres ut som – å reise over land, og ikke med bruk av fly. Vi startet i…

På tur med Osprey Xena 70

Produkttesting/Sponset produkt Jeg har tidligere arbeidet med Osprey, og testet ut den fenomenale håndbagasjesekken Osprey Fairview 40, som jeg nå alltid bruker på mine reiser. Når jeg skulle til Afrika i flere uker for å campe, telte og vandre, fikk jeg tilbud om å prøve Osprey Xena 70, en større og mer robust sekk, som…

11 ting å se og gjøre i Cape Town

Cape Town, eller Kappstaden, er den nest største byen i Sør-Afrika etter Johannesburg, og huser over tre millioner innbyggere. De fleste forbinder kanskje byen med Nelson Mandela, apartheid og store kontraster. Dette er absolutt en multikulturell by, som har en svært dramatisk historie. Cape Town regnes også ofte som en av verdens vakreste byer, og jeg…

Steder jeg gjerne reiser tilbake til

Det er ikke til å stikke under en stein at jeg stort sett drar til nye steder når jeg først skal reise. Det er det mange grunner til. Først og fremst fordi reising for min del i stor grad handler om å oppleve og lære nye ting, utvikle meg og utforske. Fordi det å besøke…

Verdens syv nye underverk

I år 100 f.Kr. skrev dikteren Antipatros fra Sidon ned en liste på syv byggverk fra antikken som han regnet som underverker. Her stod blant annet kolossen på Rhodos og de hengende hagene i Babylon. Siden den gang har byggverkene gått tapt, en etter en, som følge av krig, jordskjelv og andre ødeleggende hendelser. Over…

En verden uten dyrerikets mangfold

Se for deg den afrikanske savannens store mangfold. Hva ser du? Giraffer som løper. Antiloper som gresser. Elefanter som drikker fra et vannhull. En løve som ligger og ser bort på en stor flokk sebra. Kanskje er du så heldig at du får se et neshorn eller to også. Så kan du se for deg…

Jardin Majorelle

Le Jardin Majorelle er en botanisk hage som befinner seg i Marrakech, Marokko. Hagen ble skapt av den franske maleren Jacques Majorelle på begynnelsen av 1900-tallet, og det tok han 40 år å «ferdigstille» oasen hans. Det er ikke vanskelig å skjønne at hagen er skapt av en kunstner, her slår fargene mot deg når…

Reiseåret mitt 2014

Da går nok et år mot slutten, og nok en gang er det nesten skummelt hvor fort dette året har gått. Det har for det meste vært et fantastisk år, men også et veldig trist et siden jeg mistet den flotte bestefaren min i slutten av sommeren, nærmest ut av det blå. Reisemessig har det…

Tunisia – hvordan reise etisk

Under reisen til Sahara denne uken, tilbrakte jeg mye tid på buss hvor jeg fikk god tid til å tenke. Det å reise i land hvor levestandarden og kulturen er helt annerledes enn hjemmefra gjør at man gjør seg en del refleksjoner underveis. Jeg har reist mye, og jeg har reist mye i fattige land.…

Medinaen i Sousse

Sousse er en av de eldste byene i Tunisia. Allerede 800 år f.Kr. ble byen grunnlagt av fønikerne, og ble innlemmet i det bysantinske riket noen hundreår senere. Rundt år 700 e.Kr. ble byen erobret av araberne og fikk sitt nåværende navn. Det var også i årene etter dette at byen hadde sin storhetstid, og…

På vei til Sahara (del 2)

Dag nummer to startet vi tidlig. Veldig tidlig. Klokken null fire null null banket en av hotellets ansatte på døren min, «Bonjour madame!». Solen var ennå ikke stått opp, men klokken fem var hadde vi alle fortært frokosten vår, pakket det lille vi hadde med og kommet oss på veien igjen. Etter en time ca.…

På vei til Sahara (del 1)

Da jeg bestemte meg for å dra hit til Tunisia var det hovedsaklig på grunn av Sahara, I’m not gonna lie. Da det ikke ble tid til noe kamelridetur inn på sanddynene da jeg var i Marokko, tenkte jeg at «nå har jeg sjansen!» – og jeg er glad jeg tok den. For å gjøre…

Spontantur til Tunisia

Ja hva skal jeg si.. plutselig befinner jeg meg i Afrika! Nærmere bestemt Tunisia. Det var på ingen måte planlagt. Jeg bestilte billetten (restplass inkludert hotell og transfer) klokken 01 på natta, og neste morgen kl. 12 gikk flyet… Har aldri noensinne vært så spontan før. Må si det er litt gøy, haha! Men til…

På safari i Masai Mara

Vi klamrer oss fast med all vår styrke. Vinduene vibrerer voldsomt. Støvet og sanden fyker over alt, både inni og utenfor skranglekassa vi sitter i. Hjulene er i grøfta og på veien samtidig. – Is the massage good enough for you? ler sjåføren Jackson, mens vi hyler av glede av synet av giraffene og…

Glamping i Agafay-ørkenen

Det vil si fancy camping i ørkenen! Campen vi bodde på i Agafay-ørkenen heter Terre des Etoiles, og kan absolutt karakteriseres som luksuscamping. Ja, vi bodde i telt, men teltet hadde en dør av tre, senger, sofa og bord, dusj og vannklosett. Inget behov for å smyge seg ut gjennom en trang teltåpning for å…

Exploring Marrakech

Denne byen er som et eventyr. Som en scene fra tusen og en natt. Luktene, smakene, fargene, menneskene, soukene, den spennende blandingen mellom Midtøsten, Europa og Afrika, eslene i gatene, de grønne palmetrærne, fargerike palasser, slangene som danser i takt med tonene til slangetemmerens fløyte, kameler som ligger i solen i veikanten, kattene som smyger…

Fart og spenning ved foten av Atlasfjellene

Bilde lånt av Stig Den siste dagen i Marokko var det tid for litt action, adrenalin & adventure! Vi forlot campen vår i Agafay-ørkenen og satte kursen mot de snødekte Atlasfjellene. Underveis fikk vi innblikk i både naturlandskapet og de små landsbyene langs veien. Målet for dagen var adventure parken Terres d’Amanar som ligger på…

Spisesteder i Marrakech: Dar Moha

Det var vanskelig å forestille seg at den høye, brune murveggen i medinanen skulle skjule en nydelig oase på innsiden. Men akkurat slik var det. I Marrakech gjelder det derfor å gjøre litt research før man drar ut og spiser! Hvis ikke kan man gå glipp av restaurantperler som dette. Restauranten Dar Moha befinner seg…

Salam Marrakech

Da var jeg plutselig hjemme igjen fra en opplevelsesrik reise i Marokko, og byen Marrakech! Internettet var ganske fraværende og programmet temmelig fullstappet, så det ble lite bloggetid på oss. Vi fikk gjort utrolig mye, og jeg sitter igjen med nesten 2000 bilder på minnekortet og hodet tungt av opplevelser, så regner med at Marokko…

Lion Encounter i Livingstone

I Livingstone i Zambia finnes senteret Lion Encounter, som prøver å gjøre alt de kan for å bevare den afrikanske løven i faunaen til det lokale området, og Afrika generelt. De siste 30 årene har hele 80-90 % av arten sett en nedgang, og det ble klart at noe måtte gjøres – og det fort.…

Cradle of Mankind

Olduvai (som er en feilstaving av det egentlige navnet gitt av masaiene; Oldupai) er ravinedal i Tanzania i den enorme Riftdalen (som strekker seg fra Syria til Mosambik). Området er en gullgruve for arkeologer, og det er funnet flust av rester av noen av våre tidligste forfedre, som for eksempel homo habilis og homo erectus.…

5 steder å besøke i Luxor

1. Karnaktempelet Dette er egentlig et stort tempelområde som består av flere templer. Hovedtempelet er faktisk så stort at Domen i Milano, St. Peterskirken i Roma OG Notre Dame i Paris får plass innenfor murene! Det er faktisk historiens største antikke religiøse område. Tempelet er viet til Amon-Ra, faraoenes far og gudenes konge. Ca. 1500…

Victoria Falls fra helikopter

Synet av verdens største sammenhengende foss var spektakulært nok i seg selv, men å faktisk fly over fossefallet var bare helt utrolig. Fallene er i gjennomsnitt 108 meter høy (dobbelt så høy som Niagrafallene), 1,7km lang og det renner i gjennsomsnitt 1 million liter gjennom dem PER SEKUND! Utrolige krefter. Det er ikke for ingenting…

Kort om besøket i Malawi

Vi besøkte også Malawi på vår lille overlandtrip i Afrika. Det er et litt spesielt land. I areal er Malawi bare halvparten så stort som Norge, men det bor hele 15 millioner mennesker der. Det er altså ett av Afrikas tettest befolkede land. Malawisjøen (Lake Malawi) er gigantisk og opptar 20% av landets areal, og…

Litt om dagene i Kenya

Velkommen og farvel til Kenya, akkurat nå befinner vi oss på HERLIGE Zanzibar utenfor kysten til Tanzania. Den siste uken har vært skikkelig uvirkelig og mind blowing, så nå har vi et par dager på oss å virkelig fordøye alle møtene og inntrykkene vi har fått. Dessuten skal jeg ikke legge skjul på at det…