11 ting å se og gjøre i Cape Town

Cape Town, eller Kappstaden, er den nest største byen i Sør-Afrika etter Johannesburg, og huser over tre millioner innbyggere. De fleste forbinder kanskje byen med Nelson Mandela, apartheid og store kontraster. Dette er absolutt en multikulturell by, som har en svært dramatisk historie.

Cape Town regnes også ofte som en av verdens vakreste byer, og jeg føler absolutt byen er i klasse med både Rio de Janeiro, Sydney og San Francisco, som jeg har lagt min elsk på tidligere. Få steder finner man tilgang til både strender, et vindistrikt, et tusen meter høyt fjell og et fantastisk kultur-og historisk miljø i nær tilknytning til en millionby.

Jeg tilbrakte en uke i byen selv, og det føltes på mange måter som alt for lite. Det finnes nesten en uendelig mengde ting å gjøre og steder å se i, og rundt, Kappstaden, og dette er min liste over det jeg ønsker å anbefale videre.

1. Delta på en Free Walking Tour

En fin måte å bli kjent med Cape Town, er ved å joine en walking tour. Byen har flere av disse, og enkelte er dessuten gratis å være med på. Jeg deltok selv på Historic City Tour, arrangert av selskapet Cape Town Free Walking Tours. Denne turen tok meg med inn i det historiske hjertet av Cape Town, og vi gikk blant annet innom rådhuset, slavemarkedet, eastern food market, Company Garden, og så statuene av blant annet Cecil Rhodes og dronning Victoria. Vi passerte benker hvor det stod «whites only» og så enorme, gamle trær europeerne tok med seg fra hjemlandene.

Guiden hadde mye interessant og lærerik informasjon å dele med oss underveis, og fortalte blant annet hvordan byen hadde blitt bosatt, og utviklingen og komplikasjonene dette førte med seg videre inn i våre dager. Alle disse gratisgåturene varer ca. 90 minutter, og selv om det er gratis, tipser man det man føler turen er verdt når den er ferdig. Jeg spurte rundt og fikk høre at mellom 50 til 100 rand er vanlig. Mer informasjon om turene finner du på denne siden, og alle turene starter på Greenmarket Square.

2. Se seler og båter ved V&A Waterfront

Victoria & Alfred Waterfront ligger (ikke overraskende) ved vannkanten i Cape Town, og stedet minte meg på mange måter om havneområdene i San Francisco i USA og Melbourne i Australia (og kanskje Aker Brygge i Oslo?). På Waterfront i Cape Town finner man et stort kjøpesenter, mange gallerier og turistbutikker, utallige restauranter, Nobeltorget, V&A Food Market med mye god mat og drikke, et akvarium, Swing Bridge og det gamle rosa klokketårnet, det store pariserhjulet og grupper med lokale som synger, danser og spiller. Måker flakser rundt i lufta, mens skarv og seler leker seg i vannet. Herfra går det flere båtturer og ikke minst hurtigbåten ut til Robben Island. Man må gjerne besøke selkoloniene som holder til på kaia, og enten ligger langstrakte og sover som noen slakt, eller hopper rundt og roper til hverandre mens de slenger hodet rundt i alle retninger. Dette er ett stort turistområde, hvor man trygt kan valse rundt både på dagtid og kveldstid.

3. Gå i Mandelas fotspor på Robben Island

Robben Island er mest kjent som fangeøya hvor Nelson Mandela satt innelåst i 18 år. Øya fikk navnet sitt etter selkolonien som var der da nederlenderne ankom for flere hundre år siden. Helt siden 1500-tallet har øya vært brukt til å huse fanger og isolere dem fra omverdenen og fastlandet. På 1960-tallet ble Nelson Mandela en av disse fangene. Mandela var en politisk fange, og ble både adskilt fra og fikk mindre privilegier enn de «ordinære» kriminelle fangene. På rundturen på øya fikk vi blant annet se øyas bebyggelse, kalksteinbruddet hvor Mandela og de andre politiske fangene var tvunget til å arbeide størstedelen av oppholdet sitt på øya, og komme inn i fengselet og se de små cellene fangene satt i resten av tiden. Vi ble vist rundt i fengselet av en tidligere politiske fange, som kunne fortelle oss mye interessant og grusomt fra tiden hans bak murene. Fengselet ble ikke stengt før i 1991, og i 1996 åpnet det igjen som et museum, og som minnesmerke for den tragiske apartheidperioden.

For å besøke Robben Island er man nødt til å melde seg på en halvdagstur. Disse inkluderer båtturen til og fra øya, én times busstur rundt øya og guidingen i fengselet. Turen tar ca. 4,5 timer, og koster 340 rand. Det anbefales å bestille på forhånd, og det kan gjøres på denne siden.

4. Se utsikten fra Table Mountain

Et annet must i byen, er selvfølgelig turen opp på Table Mountain, eller bordfjellet. Fjellet kan derimot være notorisk vanskelig å oppleve uten at det dekkes i skyer, og det var nettopp det som skjedde de fleste dagene mine i Kappstaden. Det blåser dessuten ofte så mye at kabelbanen som går til toppen er stengt, og nettopp det var greia fredagen jeg bestemte meg for å ta turen opp. Jeg hadde derimot som mål allerede før jeg ankom å komme meg opp til topps for egen maskin, og hadde derfor meldt meg på en gruppevandring til toppen gjennom BazBus. Det anbefales ikke å ta turen opp alene, selv om det var så mange mennesker som tok turen opp akkurat denne dagen, at det neppe hadde vært noe problem.

Vi tok den letteste og vanligste ruten opp Plattenklip Gorge. Turen er på rundt 700 høydemeter, og ca. 3 km én vei. Det var bratt, men stien var godt tilrettelagt. Vi var rundt ti stykker i gruppen, og brukte litt over to timer opp. Det var derimot så ekstremt mye vind, at det til tider føltes lite forsvarlig… Likevel fortsatte vi alle opp til topps, og klamret oss febrilsk fast i det vi kunne finne. Utsikten var selvfølgelig upåklagelig, og på grunn av den sterke vinden, var det i begynnelsen ikke en eneste skyflekk å se på den endeløse blå himmelen.

Gruppevandringen hadde en lokal guide, og var gratis, men jeg valgte å tipse 100 rand da vi kom ned igjen. Velger man å ta kabelbanen opp, koster den 293 rand tur/retur, og billettene kan bestilles her.

5. Gå deg vill i det grønne i Kirstenbosch

Kirstenbosch kalles gjerne den vakreste hagen i Afrika, og en av verdens beste botaniske hager. Selv synes jeg den var en nydelig, vakker og fredelig oase. Hagen strekker seg over fem kvadratkilometer, og har som formål å huse, beskytte og vise fram landets opprinnelige og endemiske flora. Hagen ligger nedenfor Table Mountain, og har fantastiske utsikter å by på, spesielt fra tretoppsbroen «Boomslang», som har fått sitt navn etter treslanger. Her kan man vandre i dufthagen, se diverse nytteplanter som de innfødte var avhengige av, se tretyper som dinosaurene engang spiste på, og man kan dessuten lete etter dinosaurene som gjemmer seg rundt i hagen. Stedet har et stort veksthus med et baobabtre i midten, og et par restauranter. Da jeg hørte de hadde et Tea Room, ble det også et must for min del å spise scones med syltetøy og clotted cream, og drikke (is)te til. Nam, nam. Ellers er det mange som tar med seg piknikkurven hit en godværsdag, eller deltar på de mange musikkarrangementene eller filmvisningene som holdes i parken på sommeren.

6. Fråts i farger i Bo-Kaap

For litt ekstra farge i hverdagen, må man ta turen opp til nabolaget Bo-Kaap. Dette er en tidligere township med en sterk muslimsk bakgrunn og kultur. Stedet strekker sine røtter tilbake til 1700-tallet, når hus som dette ble bygget og leid ut til slaver. Opprinnelig var husene hvite, men når denne regelen ble fjernet, og slavene endelig kunne kjøpe og eie husene de bodde i, malte de husene i sterke farger som et symbol på deres frihet. Mange av disse husene har vært i familienes eie i mange generasjoner, og er nå en stor del av deres kulturarv.

Også hit opp går det Free Walking Tours, dersom man har lyst til å bli enda bedre kjent med området. Ta også turen innom museet, som er nesten gratis, og gir et lite innblikk i hvordan de muslimske familiene opprinnelig bodde i nabolaget.

7. Nyt sanden og bølgene ved Camps Bay

Cape Town er omringet av flotte strender, som f.eks. Clifton Beach og Hout Bay, men Camps Bay må kanskje være den aller flotteste. Nabolaget, og stranden med samme navn, ligger vakkert til under de tolv apostlene (som er en del av Table Mountain), og er flankert av Atlanterhavet på motsatt side. Stranden fylles opp på godværsdager om sommeren, men bare de tøffeste bader i det iskalde vannet. Ellers finner man massevis av hoteller, butikker og restauranter i dette populære området av byen.

8. Smak vin i Constantia

To svært populære vinområder i nærheten av Cape Town er Stellenbosch og Franschhoek. Constantia ligger derimot enda nærmere byen, på «baksiden» av Table Mountain, og regnes som vinens vugge i Sør-Afrika. Det var nemlig her, på gården Groot Constantia, at vinranker ble hentet fra Nederland på slutten av 1600-tallet og plantet i den frodige dalen. Vingården er enda svær, selv om den opprinnelig strakte seg over omtrent hele Constantia-dalen, og man kan vandre fritt mellom vinrankene om man ønsker. Utsikten er nydelig, selv på en gråværsdag som jeg selv besøkte stedet på.

Jeg betalte 95 rand for inngang til museet i hovedhuset, for omvisning i vinproduksjonsbygningen og for vinsmaking. På sistnevnte fikk jeg velge meg ut fem av gårdens viner for å smake, og alle de fem glassene var temmelig påfylte, uten mulighet for å spytte ut – så det ble ganske fort festlig i lokalet. Jeg smakte på gårdens Chardonnay, Sauvignon Blanc, dessertvinen Cape Ruby, landets spesielle Pinotage-vin, og gårdens «flagship» Gouvenour’s Reserve. Nå er jeg langt fra en vinekspert, og lett å tilfredstille når det gjelder vin, så jeg likte de alle. Men jeg skulle gjerne likt å tatt med meg et par flasker av Chardonnayen hjem igjen. Vingården har også to restauranter på stedet, dersom man ønsker seg litt lunsj eller middag før man reiser inn til byen igjen.

9. Utforsk Cape Penninsula og treff pingviner

En dagstur til Cape Penninsula og Cape Point må man nesten få til når man først besøker Cape Town. Mange tror kanskje dette er det sørligste punktet på kontinentet, men det er det altså ikke. Men det er det sørvestligste punktet, og et ganske så spektakulært ett. Hele halvøya er et stort naturreservat, og her kan man komme tett på både bavianer, struts og antiloper. Man kan vandre opp til fyrtårnet, og se storhavet slå inn over klippene, sorte firfisler og søte dassies. Det er dessuten en nydelig 40 minutters gåtur derfra og ned til Kapp det gode håp. På samme tur må man også ta turen innom Simon’s Town litt lenger nord, med den vakre stranden Boulder’s Beach. Her bor det en gjeng morsomme typer kledd i sort/hvitt. Man forbinder gjerne pingviner med snø og kulde i Antarktis, men på denne stranden i Sør-Afrika finnes de nemlig også. Møtet med disse tobeinte, morsomme skapningene var helt fantastisk, og anbefales virkelig.

Det finnes mange måter å ta denne dagsturen på, enten på egenhånd med leiebil, eller med å melde seg på en av de mange arrangerte dagsturene ned dit. Det kommer et eget innlegg om denne dagen, med mer informasjon etter hvert.

10. Spis struts og krokodille på Mama Africa

Det finnes mange spisesteder i Kappstaden, men jeg ble anbefalt Mama Africa av hostellet når jeg spurte etter et sted hvor man kunne prøve skikkelig sørafrikansk mat. Jeg endte dermed opp der første kvelden sammen med en annen turist, og bestilte Mixed Game Grill. Enormt mye mat, og vi fikk smake på både oryx, krokodille, kudu, struts og springbok (hvor sistnevnte var best), sammen med pop og chakalaka, og maten var absolutt god den. Den var også ekstremt dyr. Retten vi kjøpte kom på 295 rand. Stedet virket også svært populært, og var fylt til randen. En turistfelle kanskje, men så lenge maten er god og vertskapet hyggelig, skal man vel ikke klage.

Byen har haugevis med gode spisesteder, og man trenger absolutt ikke blakke seg for å spise god mat. Andre gode restauranter/spisesteder/barer jeg var innom er House of H, The Eastern Bazaar, V&A Food Market og The Village Idiot, som har en stor struts stående i baren.

11. Se solnedgangen fra Signal Hill

Dersom man er heldig med været, må man nesten avslutte oppholdet sitt i Cape Town med solnedgangen fra Signal Hill, eller kanskje helst Lions’s Head. Det blir derimot gjerne svært fullt på toppen av sistnevnte, og på Signal Hill slipper man dessuten klatreturen opp til topps, og ned igjen etter mørket har senket seg. Den nest siste kvelden min i byen, tok jeg turen opp på Signal Hill med et par stykker jeg traff på hostellet og fjellturen opp på Table Mountain. De ble en fin stund med godt selskap og en nydelig solnedgang.

Hvordan komme seg rundt?

Det går fint å reise rundt i byen med enten leiebil, MyCiti-buss, Uber eller drosje, men selv valgte jeg å gå for CitySightseeing-bussene. De er typiske røde, dobbeldekkerbusser som man kan hoppe av og på, slik man finner i de fleste storbyer verden rundt.

Jeg betalte 280 rand for et todagers reisepass, og da var også en havnecruise ved Waterfront og en solnedgangsbuss opp til Signal Hill inkludert.

Fra flyplassen kan man enten hoppe på en MyCiti-buss, eller bestille henting gjennom overnattingsstedet ditt. Jeg gjorde sistnevnte, og betalte 180 rand for dette. Trygt, enkelt og greit.

Hva med sikkerheten?

Mange regner Cape Town som en utrygg by, og jeg leste mange skrekkhistorier før jeg ankom. Likevel virket byen stort sett trygg på dagtid, så lenge man ikke viser fram verdisaker her og der, og ikke vandrer i strøk man ikke burde. På kveldstid er saken en annen, da burde man ta taxi dersom man skal et sted, og for all del ikke vandre rundt alene.

De siste månedene har det dessuten vært et par knivran på stiene opp til Table Mountain, med blant annet ett dødsfall, så det anbefales at man ikke går alene, og at man helst går i større grupper.

Områdene av Cape Town som regnes som trygge, er blant annet V&A Waterfront og Camps Bay. I førstnevnte kan man vandre rundt uansett om det er på dagtid eller kvelden uten problemer.

Man trenger derimot ikke reise redd eller bekymret til byen, de aller fleste besøker jo Cape Town uten problemer. Husk bare å ta normale forholdsregler og være obs på omgivelsene dine. Gå f.eks. ikke rundt med dyre smykker, dyre merkeklær eller store kameraer rundt halsen utenfor de tryggeste områdene, spesielt ikke om du er alene.

Hva med vannkrisen?

Dersom du skal til Cape Town i nærmeste framtid, har du sikkert fått med deg situasjonen angående vannmangelen i byen. På grunn av en tørke som har vart i flere år, er vannreservoarene til byen nå tilnærmet tomme. I påvente av vinterens regn (som gjerne starter i juni), har det derfor i et par måneder vært snakk om at Cape Town nærmer seg Day Zero når det gjelder tilgjengelig vann i byen.  Dersom Day Zero ankommer, må hver innbygger være nødt til å klare seg på 50 liter eller mindre per dag. Dette skal gjelde for matlaging, dusjing, vasking av klær og oppvask, å skylle ned toalettet, og til eventuelle planter eller dyr man måtte ha.

Det er derfor uhyre viktig at man også som turist sørger for å spare vann der man kan. Det anbefales for eksempel å ikke dusje lenger enn maks to minutter, å helst ikke skylle ned i do dersom man bare tisser (eventuelt sette en bøtte i dusjen og bruke vannet som samles i den til å skylle ned i do), å ikke la kranen stå på når man pusser tennene og gi beskjed dersom noe lekker.

Enn så lenge har byens innbyggere vært så flinke til å spare vann, at Day Zero har blitt utsatt fra april til juni, og nå ut året. Så får vi bare håpe at regnet kommer i juni, og hjelper til med å fylle opp vannreservoarene igjen.

Hvor skal man overnatte?

Det mangler ikke på steder å overnatte i Cape Town, men for en budsjettreisende som meg selv, er de fleste stedene litt (veldig) utenfor min pricerange. Jeg endte derfor opp på hostellet 91 Loop, som ligger like ved Long Street og Bo-Kaap. Jeg overnattet på et 8-sengsrom for kvinner, men rommet var på en måte delt i to, slik at fire og fire senger stod sammen, og gav litt privatliv. Alle rommene på hostellet har dessuten egne dusjer og toaletter, slik at man slipper springe ut i gangen på do midt på natta.

Andre overnatter gjerne i Long Street (hvor det finnes en del hosteller), ved V&A Waterfront eller Camps Bay.

Har du vært i Cape Town selv, eller er det en by du kunne tenke deg å oppleve?

1. Takk skal du ha, Laila! Cape Town var en fantastisk overraskelse! Jeg ante meg at jeg kom til å like byen, men jeg visste ikke helt riktig hvor mye jeg faktisk kom til å like den. 😀

1. Tak for dejlig inspiration og tips, Renate. Cape Town er en by jeg i årevis har drømt om at besøge og nu har jeg da fået endnu mere lyst. Der ser meget smukt ud. Tak fordi du delte dette 🙂

/Annette

1. Takk, Annette! Cape Town er jeg sikker på at du/dere ville likt svært godt! Det er en by som det kanskje er vanskelig å ikke bli glad i. Det eneste minuset er jo dessverre den høye kriminaliteten, og de store synlige kontrastene som fortsatt råder. Takk for at du leser. 😀