Tilbakeblikk på reiseåret 2019

Årene går, reisingen består? 2019 er på hell, og det er på tide å oppsummere reiseåret som har gått. Totalt har 15 land, inkludert Norge, blitt besøkt, men for første gang på flere år har jeg prioritert å returnere til land jeg har besøkt tidligere framfor å utforske nye.

Jeg har bare besøkt fire nye land i år; Filippinene, Taiwan, Uganda og Etiopia, samt to nye territorier; Wales og Isle of Man. Ellers har jeg fokusert på å dra tilbake til land jeg liker meg godt i, f.eks. Romania, Frankrike, Luxembourg, Sverige, Polen – og ikke minst Storbritannia, hvor det ble hele to besøk i år.

2019 har vært preget av både oppturer og nedturer på reisefronten. Jeg ble blant annet oppspist av veggedyr i bungalowen min på Panglao, møtte flodhester rundt teltene våre på campen i Murchinson Falls, reist rundt på biltak på Luzon i Filippinene samt sett kister hengende på fjellveggen, ble kraftig matforgiftet i Coron, klatret opp til verdens mest utilgjengelige kirke i Etiopia, kjørt noen horrible veier i både England og Romania på egenhånd, vandret «ulovlig» inn i Romania, sett mandeltrærne i full blomst på Gran Canaria, reist til Hogwarts for å møte Harry og gjengen, spist mengder med sjokolade i Belgia, følt bakken boble under meg i Danakil-depresjonen, sett katter uten hale og sauer med fire horn hver på Isle of Man, blitt rammet litt for mange ganger av flystreik og kanselleringer, besøkt utallige praktfulle og mytiske slott, og spist omtrent 384239 scones med jam og clotted cream.

Reising er på ingen måter bare en ferie. Det kan være både utfordrende, slitsomt og tungvint. Det kan kreve mye av deg. Likevel er det heller ingenting som gir deg like mye tilbake, i form av nye venner, interessante lærdommer og fine minner. Det er vel nettopp derfor vi fortsetter ut på nye eventyr år etter år?

Januar og februar

Spania

Januar startet dårlig. Jeg ble rammet av helseproblemer, som endte opp med å prege resten av året. Likevel ble det en liten reise på slutten av årets første måned. Jeg og mamma dro på en etterlengtet mor- og dattertur, til et sted jeg aldri trodde jeg skulle dra. Vi endte nemlig opp på chartertur til Gran Canaria. Det ble likevel en svært trivelig uke, hvor vi både slappet av på det fine hotellet i Amadores, og reiste rundt for å utforske øya. Vi gikk i fjellet, tok båten til Puerto de Mogán, dro på storbytur til Las Palmas og leide bil for å utforske innlandet. Der fikk vi se mandeltrær i blomst, gå tur opp til Pico de las Nieves og spise deilig lokal tapas i Tejeda.

En annen positiv og spennende ting som skjedde i årets første måneder var at jeg, sammen med Reiselykke, utgav ebok! «Å reise alene» er en håndbok til alle som ønsker å reise alene for første gang, eller ønsker seg tips, råd og erfaringer om soloreising.

Mars og april

Kina

I mars tok jeg nok en etterlengtet pause fra vinteren og reiste østover. Første stopp var Kina, hvor jeg hadde en 23 timer lang mellomlanding i Beijing. Jeg kom inn i landet med TWOV, altså transit without visa, og brukte den fine vårdagen på å vandre rundt i mine gamle fotspor i den kinesiske hovedstaden. Blant annet til Beihai-parken, Jingshan-høyden og Den himmelske freds plass.

Taiwan

Deretter satte jeg meg på flyet til Taiwan. Her ventet en regnfull uke som jeg fordelte på Taipei, Taichung og Taroko nasjonalpark. Det ble dessuten et par dagsturer, hvor jeg fikk se kirsebærblomstringen, spesielle naturformasjoner, treffe Totoro, se regnbuelandsbyen,  spise god mat på nattmarkeder og besøke landsbyer nærmest dekket av oransje lanterner. Selv om været ble en skuffelse, fikk jeg et fint opphold på denne dråpeformede øya utenfor det kinesiske fastlandet.

Filippinene

Siste, og lengste, opphold i denne omgang ble på Filippinene. Her tilbrakte jeg tre uker på noen av landets over 7,000 øyer. Jeg startet oppholdet på øyene Panglao og Bohol, hvor jeg besøke sjokoladetoppene, tarsier-primatene, dro på elvecruise, grotteturer, spiste god mat og vandret langs noen fantastiske strender. Så tok jeg bussen nordover til den lille, idylliske øya Malapascua, hvor noen rolige dager stod for tur.

Deretter gikk ferden videre til Palawan, hvor El Nido var første stopp. Her gikk jeg på fjelltur, dro på båttur inn i nydelige Bacuit Bay, besøkte Nacpan Beach med nye venner, og så nydelige solnedganger fra hengekøyen på Garden Bay Resort. Jeg tok så båten over til Coron, hvor jeg dro på flere båtturer, drakk enda flere mangoshakes, og så vakre solnedganger fra Mt. Tapyas. Jeg plukket dessverre også opp et intenst magevirus her…

Jeg avsluttet oppholdet på Filippinene ved å fly til Manila og deretter ta nattbussen til Banaue og rismarkene i vakre Batad, og deretter byen med de hengende kistene, Sagada.

Mai og juni

England

I slutten av april skulle jeg endelig sette meg på flyet til Storbritannia igjen. Dessverre ble reisen rammet av den store SAS-streiken. Jeg var likevel «heldig», og ble ikke mer enn et døgn forsinket. Jeg landet i Bath, og leide så bil og kjørte vestover. De neste dagene utforsket jeg vakre Cornwall. Gikk tur, så flotte strender og fiskerlandsbyer, spiste enorme mengder scones og fulgte i Poldark-seriens fotspor.

Belgia

Deretter fant jeg veien til London, og tok Eurostar-toget under Den engelske kanal til Brussel, hovedstaden i Belgia. Her fikk jeg besøkt Grand Place, Sain Nicolas-kirken, Manneken Pis, Sabor-kirken, spist belgisk vaffel og pommes frites, sett flotte (og sære) veggmalerier og en lang rekke sjokoladebutikker. Jeg dro også innom vakre Brugge. Her utforsket jeg gamlebyen og en lang rekke flere sjokoladebutikker.

Luxembourg

Bussen tok meg videre sørover til Luxembourg, et lite land jeg såvidt hadde vært over grensen til tidligere. Denne gangen skulle jeg endelig få se litt mer. Jeg baserte meg i hovedstaden, og falt fullstendig for denne vakre, historiske byen. Jeg utforsket kasemattene under gatene, tok sykkelheisene, handlet på loppemarked og fikk sett både de nyere og eldre delene av byen. Fyrsten, som hadde gått bort en uke tidligere, ble gravlagt samme dagen som jeg ankom, og palasset og Notre Dame-kirken var fulle av vakre blomster. Jeg dro også på dagstur til den vakre lille byen Vianden, og fikk se stedets eventyrslott.

Frankrike

Jeg avsluttet den lille Europaturneen med å ta toget videre til Alsace-regionen i Frankrike. Her bosatte jeg meg i Strasbourg. Her ble blant annet vakre Grande Ile, katedralen og de mange slusene besøkt, og jeg forelsket meg i The Petite France. Herfra dro jeg også på dagstur til eventyrbyen Colmar, med flotte bindeverkshus i fortryllende farger. For et utrolig vakkert område!

Sverige

I juni ble jeg dessuten invitert til Sverige på pressetur med blant annet Reiseperler og King Goya. Her startet oppholdet i Gøteborgs skjærgård, og det ble noen trivelige dager med øyhopping, sykling, båtturer, krabbefiske og flotte restaurantbesøk med en veldig gøyal gjeng. Deretter dro jeg videre til Dalsland, som jeg kjørte rundt i og utforsket på egenhånd, og blant annet dro på pilegrimsvandring, så elg, slusene og akvedukten i Håverud og overnattet i en magisk glasshytte.

Trondheim og Oslo

Jeg besøkte også en god venninne i Trondheim, men måtte forkorte oppholdet litt og komme meg ned til Oslo. Jeg var nemlig plutselig blitt invitert på programmet God Morgen Norge på TV2 sammen med Mette S. Fjeldheim bak Reiselykke for å snakke om eboken vår og det å reise alene!

Juli og august

Norge

Som vanlig hold jeg meg i Nord-Norge i sommermånedene juli og august. Det ble en del jobbing, men også mye tid tilbrakt på landstedet i vakre Gildeskål. Det resulterte i blant annet innlegget om 11 gode grunner til å legge turen til Gildeskål.

Det ble også noen nye og gamle fjellturer i nærområdet. Dermed fikk jeg utvidet innlegget mitt om 15 fjellturer i Bodø og omegn, til å bli 21 fjellturer rundt Bodø. Det ble også både grotteturer, strandturer og flere båtturer. Jeg tilbrakte også et par herlige dager på strandhopping på Kjerringøy med en venninne. Vi har det bra vakkert her oppe i nord!

Polen

Mot slutten av måneden tok jeg og mamma med oss mormoren min på bursdagsreise til Polen og byen Gdansk. Her fikk vi en trivelig langhelg med sightseeing og utrolig mye god mat. I tillegg til å utforske gamlebyen dro vi også på dagstur til havnebyen Sopot, samt den enorme mursteinsborgen Malbork.

I august var det dessuten fem års jubileum for Renates Reiser. Nesten helt uvirkelig å tenke på at det allerede er fem år siden Randombloggen ble til Renates Reiser og havnet på dette domenet.

September og oktober

England (igjen)

Jeg hadde lenge gledet meg til september og å nok en gang rette snuten mot Storbritannia. Jeg blir bare mer og mer glad i dette landet desto mer jeg ser av det. På denne reisen var det Wales som skulle få hovedfokuset, men jeg fikk likevel tilbringe noen dager i England også.

Jeg startet med å fly til Manchester hvor jeg leide bil, og kjørte til Peak District. Her kjørte jeg rundt etter slott, høylandskyr og Mr. Darcy. Jeg utforsket den gamle, vakre byen Chester og Shakespeares barndomshjem i Startford-upon-Avon. Deretter fikk jeg et gjensyn med utrolig koselige Cotswolds. Jeg fikk også en dag på slutten av reisen i London, hvor jeg endelig fikk besøke Harry Potter Studios. Det skal også sies at det ble ganske mange scones fortært underveis.

Wales

Deretter ventet en uke i Wales, hvor jeg blant annet besøkte bokbyen Haye-on-Wye, vandret langs strendene i Pembrokeshire, besøkte fargerike småsteder som Tenby og Aberaeron, tok en snartur innom Italia i Portmeirion, så slott, fyrtårn og stedet med verdens tredje lengste stedsnavn på Angelsey, og ikke minst dro opp i fjellene i Snowdonia. Wales var alt jeg kunne drømme om, og mer.

Isle of Man

Jeg fant så veien til Liverpool, hvor jeg steg på en ferge til Isle of Man, som befinner seg midt i Irskesjøen. Omringet av Irland og Storbritannia er landet likevel ikke en del av sistnevnte, og heller ikke med i EU. På mange måter føltes det ut som å reise i tid. Her fantes det hestetrikker, storslagne middelalderslott, tidsløse landsbyer og damptog. På denne merkelige øya fikk jeg dessuten møte deres spesielle katter uten hale og sauer med fire horn, og det var obligatorisk å hilse på de underjordiske når vi kjørte over broene deres.

Bulgaria

I oktober dro jeg tilbake til Bulgaria og Romania. Reisen startet med en snartur innom Sofia, hovedstaden i Bulgaria, hvor jeg tok bussen opp til landets nordvestlige hjørne. Der utforsket jeg et fascinerende sted kalt Belogradchik, hvor en borg hadde blitt bygget med naturlige steinformasjoner som forsvar.

Romania

Etterpå ventet et svært etterlengtet gjensyn med Romania. Et av mine europeiske favorittland. Det startet med at jeg kom meg «ulovlig» over grensa til fots, og havnet i et rumensk bryllup på hotellet mitt. Deretter beveget jeg meg nordøstover og inn i Transylvania, til blant annet byene Sibiu, Sighisoara og Brasov. Her ventet også blant annet slottsbesøk, fjellandsbyer og skumle veier, alt iblandet vidunderlige vakre høstfarger. Jeg besøkte også et bjørnereservat, fant basaltsøyler etter et gammelt vulkanutbrudd og ble kastet stein etter av barn som ville ha godterier…

November og desember

Etiopia

Årets mest eksotiske eventyr ventet i november. Da stod endelig Afrika for tur. Denne gang reiste jeg med en venninne jeg traff på turen til Hviterussland. Reisen til Etiopia startet også dessverre med flykansellering i Bodø, noe som førte til ringvirkninger for resten av turen ned til Afrika. Jeg ble et døgn forsinket, og måtte dra rett til Lalibela når jeg landet i Addis Ababa. Her fikk vi utforske de spennende steinkirkene som er hugget i ett stykke rett ut av fjellet, dratt på lørdagsmarket og spist middag i et «romskip».

Vi fløy så videre til Axum, og kjørte ned til Gheralta-området for å se på flere kirker. Også disse var hugget inn i fjellet, men så langt opp mot himmelen man nesten kan komme i dette området. Å følge i prestenes og pilegrimenes fotspor opp dit ble en opplevelse jeg aldri vil glemme. Vi fortsatte så til Mekelle, og deretter til Danakil-depresjonen. Den ligger helt mot grensen til Eritrea, og regnes som et av de laveste, varmeste og mest ugjestmilde stedene på jord. Vi avsluttet oppholdet i Addis, hvor vi traff kjente, spiste injera-pizza og besøkte Lucy på nasjonalmuseet.

Uganda

De første dagene i Uganda bød på avslapping i Entebbe og Kampala. Deretter fulgte vi veien nordover og reise inn til Murchinson Falls nasjonalpark. Den eldste og største i landet. Vi hadde tre dager til rådighet, og overnattet på en camp i ville bushen. Her gikk vortesvin og flodhester rundt teltene våre, og vi hadde kort vei til Nilen og de ville dyrene. Vi fikk noen fantastiske dyremøter disse dagene, blant annet med leopard, løver, hyener, flodhest, krokodiller, hartebeest, flere titalls elefanter og sikkert over hundre giraffer. Vi fikk også nærkontakt med fossefallet Muchinson Falls, som har gitt området sitt navn.

Hva venter i 2020?

Når det gjelder 2020 er reiseplanene fortsatt ganske løse. Jeg har en del ideer om steder jeg tenker å besøke, men for det meste er alt i planleggingsfasen. Det eneste som er bestemt sålangt er at det blir et gjensyn med Midtøsten i februar. Oman, Bahrain, Kuwait og Saudi Arabia står for tur. Ellers har jeg et par steder på reiseønskelisten som har vært der så lenge at det virkelig begynner å bli på tide med et besøk nå. For eksempel Kurdistan, Colombia, Sudan og fastlands-Portugal. Ikke minst regner jeg med det blir (ihvertfall) én reise til Storbritannia i år også.

Kom du deg gjennom denne lange oppsummeringen så vil jeg først og fremst klappe deg på skulderen for det! Haha. Ellers vil jeg som alltid si tusen hjertelig takk til alle dere som fortsetter å lese bloggen og legge igjen trivelige kommentarer. Det setter jeg stor pris på. Håper dere blir med videre ut på nye eventyr! Et riktig godt nytt (reise)år til dere!

Ønsker du å lese om tidligere års tilbakeblikk, finner du de her:

Hva er dine beste reiseminner fra året som har gått? Ble 2019 som du forventet, og hva venter deg i 2020? Tenk, et nytt tiår!

1. Sikke et spændende rejseår du har haft Renate 🙂 WOW
    Jeg har med glæde fuldt med i dine meget spændende rejser. Det er især din sidste rejse til Afrika, har jeg synes har været anderledes og meget inspirerende.
    Jeg er ked af at læse at du har haft helbredsproblemer og jeg jeg håber, at det har løst sig i løbet at året.

Jeg glæder mig til at følge dig og alle dine eventyr i 2020.

Godt Nytår 🙂

/Annette

1. Så hyggelig, tusen takk! Afrika-reisen var absolutt et av årets høydepunkt, selv om det også var litt utfordrende til tider. 🙂 Når det gjelder helsen går det sakte, men sikkert bedre. Takk for det! Riktig godt nytt år til dere også. 😀

2. Så mange spennende steder du rakk igjennom i 2019 🙂 Gleder meg til å følge deg i 2020.

Alltid inspirerende lesing, spennende destinasjoner, flotte tips og fine bilder. Et riktig godt reiseår ønskes deg 🙂

1. Tusen takk for hyggelige ord, Laila! Det ble et fint år på reisefronten. 🙂 Gøy å returnere til så mange steder jeg liker meg! Tusen takk, og et riktig godt reiseår til du og dine også. 🙂

3. Det har igjen vært et spennende år å følge deg! Du strekker liksom valget av destinasjoner ett hakk over veldig mange – noe jeg liker veldig godt! Selv er jeg veldig fornøyd med reiseåret 2019 og gleder meg til nye eventyr i 2020. Har ennå ikke noen store planer, men de kommer tidsnok. Ønsker deg et riktig godt nytt reiseår!

1. Hehe, takk for det. Jeg liker jo gjerne litt sære, og annerledes destinasjoner, så det blir gjerne en del av dem. 😀 Hyggelig å høre at du også er fornøyd med reiseåret! Alltid greit å ha planene litt løse, så har man sjansen til å hoppe på spennende muligheter som dukker opp underveis. 🙂 Tusen takk, og det samme til deg!

4. Vilket reseår och vilka äventyr! Etiopien är verkligen ett land som står högt på min önskelista. För att inte tala om länderna i Mellanöstern som kanska väntar 2020.
    Gott Nytt Reseår!

1. Etiopia tror jeg gjerne du ville likt! Annerledes og eksotisk land og kultur på mange måter. Svært spennende sted å reise rundt. 🙂 Tusen takk, og godt nytt reiseår til deg også Cathinka!

5. Du har lagt bak deg litt av et reiseår, med mange spennende destinasjoner og ikke minst utgivelse av ebok! Den kommende reisen til Midtøsten blir sikkert superspennende, hadde det ikke vært for at februar er smekkfull av jobbavtaler, hadde jeg blitt med :-p Og hvis det ikke var for reiserådet som fraråder å dra til hele Sudan, hadde jeg definitivt reist dit også! Og Colombia? JA!

Det er en fryd å følge med på reisene dine, og jeg gleder meg til å høre om mange nye eventyr i 2020!

1. Ja, det har vært mange fine opplevelser i år. 😀 Synd at du er travel i februar, for du kunne gjerne blitt med. 😉 Oman har jo fristet lenge, spesielt etter jeg så innleggene dine derfra, så det gleder jeg meg veldig til. Sudan skulle jeg egentlig kombinere med Etiopia, men på grunn av urolighetene valgte vi heller Uganda. Krysser fingerene for at situasjonen der nede roer seg snart. Tusen takk, Marianne!

6. Veldig spennende reiseår, vi kom hjem fra 3 uker i Colombia før jul og kan absolutt anbefale landet- sjekk ut Ciudad Perdida/ Lost city for en krevende, men veldig bra fottur og Casanare for naturopplevelser. Godt nytt år

1. Det høres fantastisk ut, Linda! Tenker meg at høsten/vinteren er en fin tid å reise til Colombia på. Takk for tips! Riktig godt nytt år. 🙂

7. Du har fått mange fine minner i år? Så gøy at du har reist tilbake til flere av landene. Det er ofte min største utfordring når jeg skal reise. Tilbake eller nytt land ? Har f.eks. Veldig lyst tilbake til Colombia, det er magisk! Så håper du snart får oppleve det. Ønsker deg riktig godt nyttår ??

1. Hehe, kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har jo en tendens til å først og fremst reise til nye steder, men det er alltid steder jeg vil tilbake til – så da var det greit å endelig prioritere det. 😀 Tusen takk skal du ha! Satser på at du kommer deg tilbake til Colombia selv. 🙂 Tusen takk, og riktig godt nytt år til deg!

8. Ser ut som et bra reiseår! 😀 Jeg har prioritert på samme måte i år, og har stort sett reist til land jeg har vært i før. Tre nye land ble det likevel så vidt.

2020 blir nok spennende! Saudi-Arabia har jeg vært nysgjerrig på lenge, og nå har det jo plutselig blitt mulig uten et forferdelig styr med visum. Det hadde jeg ikke forventet at skulle skje så raskt.

Gleder meg til å følge med i året som kommer 🙂

1. Ja, jeg skal ikke klage. 😀 Du har jo vært innom noen svært spennende destinasjoner i år selv! Imponerende med retur til både Nord-Korea og Antarktis!

Jeg ble svært overrasket over at Saudi-Arabia plutselig åpnet opp, og det høres ut som visumet blir utstedt på bare noen minutter. Dette er et land jeg er svært nysgjerrig på, så jeg tenkte det var greit å stoppe innom en tur mens jeg er der nede. Haha.

9. Du inspirerer mig altid med dine valg af destinationer, Renate! Og jeg er helt vild med, at du ikke blot rejser til nye lande hele tiden, men også udforsker lande, du har været i tidligere. Jeg holder selv meget af at genbesøge lande, jeg elsker, samtidig med, at jeg elsker at udforske nye lande! 😀 Jeg glæder mig helt utrolig meget til at følge din rejse til Mellemøsten – især Saudi Arabien har stået højt på min ønskeliste længe. Måske 2019 også skal være året for mig?
    Indtil videre har jeg kun planlagt første halvdel af 2020 – Skotland på job i 2,5 måned, dernæst en rejse til Schweiz og Liechtenstein, senere Norge og Færøerne, før jeg (igen) flytter til Grønland 😀 2019 har været et ualmindeligt travlt rejseår for mig, så jeg glæder mig til at tage den lidt mere med ro i 2020 😀

1. Så hyggelig å høre, Melissa! 😀 Lige måte! Det er helt utrolig hvor mye du rekker å se rundt i verden i løpet av et år, spesielt mens du har studert. Høres ut som du har mange spennende planer klare for 2020 også. Å jobbe i Skottland i 2,5 måned høres ut som en drøm. 😀 Gleder meg til å følge deg videre, og lykke til med jobben!

10. For et reiseår du har hatt i 2019, Renate! Elsker å følge med på turene dine, og ikke minst den kule eboka til deg og Mette. 🙂 Gleder meg veldig til å følge deg videre også i 2020. Jeg har gjort det samme som deg i år, både reist rundt her hjemme, besøkt noen land jeg har vært i tidligere, og fått noen nye land på listen. Til nå har jeg kun én reise booket i 2020, det blir endelig en tur til USA, noe jeg gleder meg masse til. Godt nytt år! 🙂

1. Tusen takk for hyggelige ord, Desirée! 😀 Høres ut som du har hatt et veldig fint og spennende reiseår selv. Fint å kunne kombinere både nære og fjerne steder. Dessuten høres det kjempegøy ut med reise til USA! God nytt år 🙂

11. Som alltid er det tilbakeblikk på reiseåret jeg gleder meg til å lese, og du skuffer ikke nå heller? Fantastiske bilder, og ikke minst tekst. Og så håper jeg at reiseåret 2020 blir bedre for deg, og ikke minst at helsa blir bedre? Og så er det bra at du på tross av det har fått mange bra opplevelser. Så vil jeg si tusen takk for at jeg fikk dele litt av reiseåret 2019 med deg. Etiopia og Uganda var virkelig et eventyr! Og så blir det spennende å se når vi får til Djibouti og kanskje noen andre land også i fremtiden??

1. Hehe, så bra å høre! 😉 Tusen takk for fine ord! Håper også at 2020 blir bedre på det personlige plan. Krysser fingrene for det. Men skal absolutt ikke klage på alt det fine som 2019 brakte med seg! Tror absolutt at vi får til Djibouti, og kanskje flere land i fremtiden også! 😀