Tilbakeblikk på reiseåret 2023

2023 er kommet til veis ende, og tiden er kommet for et tilbakeblikk på reiseåret som har vært. Jeg synes nettopp jeg skrev oppsummeringen for 2022. Hvor blir liksom årene av? 2023 ble ikke det helt store reiseåret når det gjelder antall reiser og destinasjoner, likevel har det bydd på fantastiske opplevelser og noen riktige drømmereisemål.

2023 var et ganske ustabilt år, preget av økonomiske nedgangstider, ekstremvær og mye uro ute i verden. Krigen i Ukraina ser fortsatt ingen ende, og lidelsene som har rammet Gaza de siste månedene er nærmest umulig å forestille seg. Man føler seg virkelig ydmyk her man sitter i trygge, gode Norge.

Året, spesielt sommeren og høsten, har bestått av mye jobbing. Jeg gikk inn i et 100 % vikariat som HR konsulent i sommer som har bidratt til at jeg plutselig ble mer stasjonær enn lenge. Likevel ble det et par reiser på meg, heldigvis. Denne dama klarer ikke å holde seg i ro altfor lenge.

I 2023 besøkte jeg fem land (seks hvis vi inkluderer Norge), hvorav to land som var helt nye for meg. Det laveste antallet siden reisebloggen ble så verdens lys i 2014, hvis vi ser bort fra annerledesårene 2020 og 2021. For første gang siden pandemien kom jeg meg endelig utenfor Europa. Begge gangene til ganske atypiske afrikanske land, nemlig Kapp Verde og Seychellene.

Jeg har forflyttet meg med fly, tog, bil, buss, ferge, hurtigbåt, sykkel og apostlenes hester, og endelig kommet meg sør for ekvator igjen. På Kapp Verde ble det vandring både langs milelange strender og i grønne, bratte fjell. Jeg har gått i fotsporene til Sokrates på den athenske agora. Sett nordlyset danse over et snøkledd Lofoten. Satt beina for første gang på vakre fastlands-Portugal, med sine spennende byer, imponerende slott og vakre kyst. Opplevd både vårblomstringen og julelysene i Storbritannia, samt sett dinosaurfotspor og millioner år gamle fossiler, grønne papegøyer, fem hundre år gamle bokbutikker – og spist flere scones enn jeg kan telle. Reist fra den ene fantastiske greske øya til den andre i Egeerhavet, hvor bading, vandring, god mat og spennende opplevelser har stått i sentrum. Og ikke minst truffet hundre år gamle skilpadder, nesten smeltet av varme, badet i krystallklart hav og sett verdens største (og rareste) kokosnøtter på Seychellene.

Året har gått så utrolig fort, og det er egentlig ikke før jeg setter meg ned for å skrive årets tilbakeblikk på reiseåret (som har blitt en tradisjon) jeg virkelig får øynene opp for alt det faktisk har bydd på.

Januar og februar

2023 startet snørikt og det ble mange fine turer i skog og mark, blant annet for å se solen dukke opp over fjellene for første gang mot midten av januar, etter mørketiden.

Kapp Verde

Etter en kald og lang vinter, var det utrolig deilig å sette seg på flyet sørover til det afrikanske landet Kapp Verde, utenfor kysten av Senegal. Et øyrike jeg har hatt lyst til å besøke lenge. Jeg landet på øya Sal, hvor mottoet «no stress» var i fokus. Det ble vandring, avslapping og bading i både havet og en saltsjø hvor man duppet som en kork. Jeg fikk sett mini-hai, svaiende palmer, eksotiske fugler, fargerike husfasader, drukket vin i solnedgang og spist masse god og fersk fisk.

Jeg fløy så til øya São Vicente og den fargerike og spennende byen Mindelo, med sine pastellfargede hus, flotte bystrand, mini-versjonen av Belem-tårnet i Lisboa, veggmalerier, fiskemarked og musikalske rytmer. Båten tok meg så videre til naboøya Santo Antão, og sine fantastiske grønne daler og bratte fjell, hvor jeg vandret i et helt spektakulært landskap blant høyreiste dragetrær, brede vulkankratre og steile sjøklipper, spiste god, lokalprodusert mat, og ble bedre kjent med landets interessante kultur.

Mars og april

Snøen lå enda på bakken ut april, noe som gjorde det mulig å dra på skitur både i påsken og utover våren. Selv om solen skinte og det stort sett var fint, lengtet jeg likevel til mer sommerlige forhold. Likevel gikk den første turen til et annet vakker snødekt sted like over fjorden hjemmefra.

Lofoten

I midten av mars lå snøen tykt på bakken og solen skinte fra klar himmel. Derfor tok jeg turen til Lofoten for å se øyriket i sin flotteste vinterdrakt. Det var isende kaldt, men jeg tok beina fatt og gikk fra Reine (hvor jeg bodde) over til øyer som Sakrisøy, Olenilsøy og Hamnøy. Jeg spiste fiskeburger hos Anitas Seafood og kanelboller på Bringen Kaffebar. På dagtid glitret solens stråler i den hvite snøen og om kvelden kom nordlyset ut for å leke. Lofoten er virkelig et nydelig sted å besøke året rundt (så lenge man slipper unna vinterstormene).

Portugal

I slutten av mars gikk turen endelig til fastlands-Portugal for første gang. Tidligere har jeg bare besøkt øya Madeira, som tilhører landet. Jeg gledet meg derfor veldig til å se hva fastlandet hadde å by på. I løpet av ti dager fikk jeg bare sett en brøkdel av landet, men ble likevel mange opplevelser rikere. Jeg fikk tatt den gamle trikken, sett blomstrende judastrær, gamle kirker, dratt på loppemarket og sett flisbelagte fasader i de mange spennende nabolagene i Lisboa, besøkt slott, hager, borger og brønner i Sintra samt deltatt på sjokoladefestival, sett wisteria og vandret de gamle bymurene til middelalderbyen Óbidos. Dessuten fikk jeg smake på (kanskje litt for) mange pastel de natas og pasteis de belém.

Deretter jeg dro sørover til Algarve, hvor det ble tid for utforsking, bading og vandring i Faro, Lagos og Carvoeiro. Jeg gikk tur langs klipper, utforsket grotter, beundret gammel arkitektur, så flyvende storker, dro på båttur, kjente duften av appelsinblomster, besøkte et beinkapell (!) og spist veldig mye god mat. Været var som en norsk sommer, og landskapet utrolig spesielt. Portugal gav definitivt mersmak, og jeg gleder meg til å utforske mer av fastlandet i framtiden.

England

På vei hjem fra Portugal var jeg nødt til å svinge innom England en tur. Hvorfor? Fordi jeg aldri får nok av landet, og spesielt ikke om våren. Jeg hadde bare et par dager til rådighet, og tilbrakte de til fots rundt i London. Der ble det tid for te og scones, og lange vandringer rundt i Chelsea, fargerike Notting Hill og Regents Park for å se på blomstrende påskeliljer, magnolia og kirsebærtrær i både hvitt og rosa. Noe så utrolig vakkert.

Mai og juni

Våren lot vente på seg, og snøen forsvant ikke for godt før ut i mai. Jeg fikk likevel den største og fineste vårgaven, nemlig å bli tante til verdens fineste lille gutt.

England (igjen)

Våren i England er alltid magisk, og selv om jeg hadde et par dager i London på vei hjem fra Portugal, hadde jeg et behov for å reise tilbake og se mer av landsbygda. I begynnelsen av mai satte jeg derfor kursen sørover, og etter å ha tilbrakt en dag i Southampton hentet jeg ut leiebilen min og kjørte sørvestover. Den neste uken var det nemlig den landlige regionen Dorset som skulle utforskes. Jeg besøkte blant annet vakre Shaftesbury med den sjarmerende gaten Gold Hill, stedet Thomas Hardy vokste opp i Dorchester, svanene i Abbotsbury, fyrtårnet på Isle of Portland, havnebyene Weymouth og Swanage, letet etter fossiler i Lyme Regis, besøkte sjarmerende Corfe Castle, gikk tur langs vakre Jurrasic Coast til blant annet Durdle Door og Lulworth Cave og spiste selvfølgelig en million scones. Og mye mye mer.

Juli og august

Bodø og Gildeskål

2023 ble tidenes sommer i Nord-Norge. Dessverre jobbet jeg mesteparten av sommeren, og når jeg først hadde fri var det egentlig for varmt til å skulle farte rundt altfor mye for meg og hunden (en sjeldenhet her, tro meg). Derfor ble det til at jeg tilbrakte stort sett hver eneste ledige stund på hytta i Gildeskål, verdens fineste plass.

Jeg brukte mesteparten av tiden i hagen for å skape mitt eget lille fargerike paradis. Ellers ble det fjellturer, gode måltider, koselig samvær med hele familien, og til og med bading i iskaldt hav. Jeg fikk også inn noen turer i og rundt Bodø. Blant annet til både strand og fjell på Mjelle, til Saltstraumen, Keiservarden, Åselidalen og omegn.

September og oktober

Etter en helt fantastisk varm og solrik sommer ankom regnet når kalenderen viste september. Det ble noen hustrige uker, men likevel glimtet finværet til innimellom. Jeg satte i alle fall stor pris på at jeg hadde noen spennende reiser i vente nå som dagene ble både kaldere og mørkere.

Hellas

I oktober 2022 dro jeg på øyhopping i de greske Kykladene, og det gav virkelig mersmak. Derfor gikk turen tilbake til Hellas denne høsten også. Jeg landet nok en gang i Athen, og besøkte den athenske agora, det hvitmalte nabolaget Anafiotika, spiste gelato, besøkte en av byens eldste kirker, tuslet rundt i Plaka, så utsikten over Akropolis fra Filopapposhøyden og fråtset i deilig gresk mat.

Så hoppet jeg på fergen som tok meg sørover inn i det fantastiske kykladiske øyriket. Første stopp var øya Syros, med sin spesielle arkitektur, fine strender og unikt beliggende kapeller. Hovedstaden Ermopoulis ser mer ut som en italiensk havneby med sin klassiske arkitektur, men resten av øya er mer gjenkjennelig gresk. Jeg besøkte hovedstaden, og strandbyen Galissas, samt vandret til kapellet St. George med sin spesielle beliggenhet i en grotte nede ved havet.

Så ble det et lite gjensyn med Naxos på vei til de nydelige Koufonissiøyene. På Ano Koufonisi stod bading, strandliv og vandring i fokus på strender like vakre som i Karibien. Her krysset jeg øya på jakt etter strender, og tilbrakte mye tid i deilige vannet. Jeg tok også en dagstur til naboøya Kato Koufonisi, hvor jeg ble kjent med verdens kuleste geit.

Amorgos var neste øy, og jeg lot meg fort begeistre av dens flotte, kuperte natur som innbød til vandring og jeg gikk øya på kryss og tvers. Også her var det flotte strender å bade fra, samt idylliske små havne- og fjellandsbyer, et historisk kloster langt oppe i fjellsiden og spektakulære solnedganger fra vindmøllene oppe i fjellene ved Chora. Øyas atmosfære var svært autentisk, og det var nesten ikke andre turister å se. Dette ble fort en av mine greske favorittøyer.

Til slutt ventet et par dager på Santorini, hvor turistsesongen visstnok fortsatt er på topp mot slutten av oktober. Det var store folkemengder over alt. Jeg valgte derfor å unnslippe de store hordene ved å vandre den lange turen fra Fira til Oia, som var en kjempefin opplevelse, samt nyte de utrolig vakre solnedgangene sistnevnte er kjent for (det var en mer folkerik opplevelse, men likevel verdt det).

November og desember

Seychellene

Etter en kald og mørk høst var det en gledens dag når jeg satte meg på flyet sørover igjen i midten av november. At det var selveste Seychellene jeg skulle til, var nesten vanskelig å tro. Dette har vært en av mine drømmedestinasjoner så lenge jeg kan huske. Å lande på hovedøya Mahé med utsikt mot paradisøyer og turkist hav var litt av en opplevelse. Jeg bosatte meg sørvest på Mahé i et trehus blant palmetrær og flyvende hunder og gikk turer til vakre strender. Jeg besøkte også hovedstaden Victoria med sin livlige mathall, hindutempel og miniversjon av Big Ben.

Så gikk veien videre til øya Praslin, med sine spektakulære strender som Anse Lazio, Anse Georgette og Cote d’Or. Jeg gikk tur blant gigantiske Coco de Mer-palmer i nasjonalparken Vallée de Mai og fikk se verdens største (og særeste) kokosnøtt med egne øyne (de blir opptil 20 kg!). Jeg dro også på dagstur til øya Curieuse hvor hundre år gamle Aldabraskilpadder holder hus, gikk på landets lengste boardwalk og svømte med hundrevis av fisker rundt den nydelige lille øya St. Pierre.

Siste stopp ble øya La Digue, hvor dagene var preget av bading, sykling, mango smoothies, enda flere skilpadder, flotte solnedganger, gamle plantasjer og de kanskje vakreste strendene i verden. Dessuten padlet jeg med gjennomsiktig kajakk til en «hemmelig» strand, åpnet kokosnøtter for hånd og lekte Robinson Crusoe.

England (nok en gang)

På vei hjem fra Seychellene kunne jeg ikke unngå å legge turen innom England for tredje gang i år. Denne gang for å nyte førjulsstemningen i London, slik jeg var så heldig å gjøre i fjor på omtrent samme tid. Jeg bodde på et gjestehus i Brighton, og tilbrakte en dag der med julegavehandling og loppemarkedbesøk, samt en dagstur til koselige Lewes og landsbyen Glynde, for å se på gamle slott, vakre historiske hus og nyte afternoon tea.

I London fikk jeg se de fantastiske julelysene i Regents Street og New Bond Street, juledekorasjonene på Fortnum & Mason, Libertys og Selfridges, høstfargene i Green Park, T-rex’en med julegenser på Naturhistorisk museum, julekledde Covent Garden og mye mye mer. Førjulstiden i London er folksom, men gir meg alltid en skikkelig fin julefølelse.

Bodø og Kjerringøy

Jeg dro også en tur til Kjerringøy, utenfor Bodø, i førjulstiden sammen med broren min, svigersøsteren og verdens søteste nevø. Vi besøkte det gamle handelsstedet som var pyntet til jul, utforsket kramboden, så flott kunst på Galleri Harr og spiste deilig møsbrømlefse på kafeen. Julen ble feiret sammen med hele familien, og nyttårshelgen ble tilbrakt på hytta i Gildeskål.

Hva venter i 2024?

Når det gjelder 2024 er reiseplanene fortsatt ganske løse. Januar blir preget av jobb, men når februar kommer håper jeg å nok en gang være på veien igjen på jakt etter nye eventyr. Jeg drømmer om blant annet Colombia, Ecuador, Sør-Korea, Karibien, Rwanda, Mauritius, Maldivene, Nord-Irak, Frankrike, Sardinia… oooog sikkert hundre steder til. Klarer bare ikke bestemme meg helt. Flere som kjenner seg igjen? Fordelen med å ikke ha noen konkrete planer er jo at man har alle verdens muligheter. Det eneste jeg vet ganske sikkert er at det garantert blir nok en tur (eller to) til Storbritannia.

Det har dessverre blitt lite tid til å skrive innlegg det siste halve året på grunn av mye overtid og lite overskudd, men jeg håper at både tiden og inspirasjonen kommer tilbake til meg nå i det nye året. Det er i alle fall svært mange opplevelser og destinasjoner fra både 2023 og 2022 som jeg gleder meg til å dele når tiden kommer.

Til slutt vil jeg si tusen hjertelig takk til alle dere som leser bloggen (og legger igjen trivelige kommentarer). Det setter jeg stor pris på. Håper dere blir med videre ut på nye eventyr i 2024. Ønsker dere alle et riktig godt nytt (reise)år! <3

Ønsker du å lese om tidligere års tilbakeblikk, finner du de her:

Hvordan var ditt 2023? Hvilke reiseplaner har du for 2024?

1. Koselig og inspirerende blogg 🙂

Skal selv på reise til Storbritannia denne sommeren. Engelske slott og naturn i Skottland er målet (Outlander fan). Kanskje du vil skrive et reisetips innlegg om hvordan togreise i England og Skottland? Hvordan finne unike bosteder til rimelig pris etc? Skal reise fra London og avslutte i Aberdeen 10 dager senere. Gleder meg.

1. Hei Merete, og tusen takk for hyggelig kommentar. Så gøy at du skal til Storbritannia! Takk for tips til innlegg, det er nok mye som kunne blitt skrevet der. 🙂 Umiddelbare tips er å søke overnatting på booking.com, eventuelt gjennom Storbritannias YHA. De har mange spennende og unike overnattingssteder til en rimelig pris (enten via delte eller private rom). De har alt fra små koselige cottages til historiske slott og gamle herskapshus man kan overnatte på. Ellers har Storbritannia et stort tognett med flere forskjellige selskaper som tilbyr reiser rundt i landet, så det er lett å reise rundt. Dessverre har togprisene steget ganske mye de siste årene da. Det er også mulig å reise rundt med buss, noe som regel er mye billigere, men tar også en god del lengre. Har du forresten lest dette innlegget? https://www.renatesreiser.com/i-fotsporene-til-serien-outlander-i-skottland/ Håper du får en strålende reise når den tid kommer. 🙂