Salam Marrakech

Da var jeg plutselig hjemme igjen fra en opplevelsesrik reise i Marokko, og byen Marrakech! Internettet var ganske fraværende og programmet temmelig fullstappet, så det ble lite bloggetid på oss. Vi fikk gjort utrolig mye, og jeg sitter igjen med nesten 2000 bilder på minnekortet og hodet tungt av opplevelser, så regner med at Marokko blir å prege bloggen (mye) framover.

Marokko 20143IMG_0465 Marokko 20141

På få dager har vi utforsket soukene i Marrakech, handlet grønnsaker på markedet, sett tonnevis med katter, vært på kokkekurs, sett slangetemmere og apekatter i bånd på torget Djema el Fna, drukket ferskpresset appelsinjuice, sett skilpaddesex (..), nesten blitt overkjørt av mopeder, sykler, biler og hestevogner, besøkt riader og gamle palass, drukket flere liter mynte-te, sett ut over takterrassene i gamle medina, sett Yves Saint Laurents siste hvilested, shoppet marokkanske spesialiteter, klappet på kameler, spist blant annet kamel og gåselever på gourmetrestaurant, kjent varmen fra leirbålet, overnattet i luksustelt i Agafay-ørkenen, sett de snødekte toppene i Atlasfjellene, tatt zip-line over svære juv, stukket oss på kaktuser, fått myggstikk, drukket uendelig mye vin, slengt oss mellom trærne i en hinderløype, kjent solens varme på kroppen, blitt kjent med hverandre, spist utrolig god mat – og tatt tusenvis av bilder.

Marokko 20142

«Vi» vil si jeg og 14 andre reisebloggere (pluss en fotograf) som ble trukket ut til å være med Norske Reiseblogger til Marokko av VisitMorocco og Sahara-Experience på bloggtur for å oppleve landet og videreformidle opplevelsene til dere der ute. I tillegg til å være så heldig å få reise til Marokko, fikk jeg altså også møte andre reisebloggere! Det var en utrolig flott gjeng å tilbringe disse dagene med. Kjempegøy!

Etter ankomst i Marrakech ble vi innlosjerte på hotellet Kasbah Zalagh Hotel & Spa som ligger utenfor selve Medina, og ca. 10 minutters kjøring fra Djemaa el-Fna. Hotellet har basseng og store rom, og de fleste hadde også balkong (dog ikke jeg og min roomie Astrid, haha). Her hadde vi tid til en dusj, et lite fotokurs og utforsking av hotellet før middagen. Den ble spist på hotellet, og var egentlig ikke noe å rope hurra for (men det var derimot maten resten av turen!).

IMG_9717 IMG_9727 IMG_9749 IMG_9752 IMG_9774

Deretter dro vi ut til medina og hovedtorget Djemaa el-Fna, som i flere århundrer har vært byens samlingssted. Fram til 1800-tallet var faktisk dette stedet for offentlige henretninger, og man halshugde dødsdømte fanger og satte hodene deres på opp på byportene.. Navnet kan oversettes med noe slik som «samlingsstedet for de døde». Det er heldigvis ingen spor etter dette idag. Nå til dags fylles plassen opp av markedsboder, appelsinjuiceselgere, gjøglere, slangetemmere og andre underholdere som håper å tjene en slant. På kvelden blir det enda mer liv og røre, og både lokale og turister strømmer virkelig til. Lukten av krydder og grillet kjøtt tar over når matbodene settes opp, og røyken fra grillene fyller luften. Spåkoner, magikere, henna-koner, tryllekunstnere, dansere og gjøglere fyller plassen og står for underholdningen. Jeg hørte også rykter om en tanntrekker, men så han (dessverre?) ikke! Det er med andre ord her det skjer, og det kan til tider bli veldig kaotisk (spesielt dersom man er så uheldig å få med underholderne i bildene man tar.. Da må pengeboka opp!). Ønsker man å unnslippe kaoset er det bare å trekke seg tilbake, og heller dra opp på en kafe med takterrasse. Fem av oss fant veien på taket til Café la France, hvor vi tok et glass mynte-te for å varme oss, og skuet ut over det hektiske og folkerike torget.

Marokko 20144 IMG_0814 IMG_0816IMG_0804IMG_9798 IMG_9799IMG_9836

Tårnet som stikker opp på alle bildene fra torget er forresten minareten til Koutoubia-moskeen. Landemerket er med sine 70 meter den høyeste bygningen i Marrakech og troner over byen. Guiden nevnte at det også fungerer som et slags fyrtårn, og sees på lang avstand. Tidligere brukte nomadene som skulle inn til byen å speide etter solens refleksjoner i kuplene øverst på tårnet og dermed vite hvor hvilken vei de skulle gå.

Koutoubia-tårnet ble som et fyrtårn for oss også under oppholdet, en møteplass hvor vi fant veien tilbake til hverandre dersom vi ble splittet opp i mylderet. Det var her vi møttes første kvelden for å samlet finne veien tilbake til hotellet, hvor vi fikk en god natts søvn før en ny, og svært hendelsesrik, dag ventet på oss.

Har du vært i Marokko selv?

1. Min tur i Marokko Fantastisk natur fra Marrakech, over Atlas fjellene, offroad gjennom ørken til den lille landsbyen khamlia og med kamel over sanddynene i Merzouga. Fantastisk guider som gjorde alt for å gi oss en fantastisk opplevelse. Møter med nomader og markedet i Rissani tok oss tilbake i tid. Vi opplevde vennlighet og hjelpsomhet overalt. Turen endte i Marrakech med et viltert kaos i gamlebyen som også bare må oppleves. Takk til Moroccodeserttour4x4 an ismail for uforglemmelige dager