Tilbakeblikk på reiseåret 2021

Da befinner vi oss plutselig i 2022! Skriveinspirasjonen forsvant dessverre en eller annen gang i slutten av fjoråret, noe som gjorde at oppsummeringsinnlegget for året som har vært har latt vente på seg. Men nå er det endelig på tide med et tilbakeblikk på reiseåret 2021.

2021 drømte vi nok alle om at skulle være året pandemien var over og vi endelig kunne finne tilbake til hverdagen igjen. Likevel ble det ikke helt slik, til tross for at Norge på et tidspunkt åpnet opp, vaksinene ble rullet ut for fullt og at smittetrykket en stund var ganske lavt. Vi fikk alle smake på friheten igjen, før nye nedstengninger stod for tur.

Gjennom mørke og triste desemberdager føltes det kanskje som 2021 bydde på svært lite. Når jeg begynte se gjennom bilder og notater slo det meg likevel hvor mye fint året likevel bidro med på reise- og opplevelsesfronten, selv om jeg for det aller meste holdt meg innenfor landets grenser. Teltturer i midnattssol, vandringer langs øde, langstrakte nordnorske strender, bilturer med musikk på full guffe, fjellturer opp på nye topper og langvandringer i historiske fotspor. Også i år holdt jeg meg innenfor Nordland og Troms, og ble nok en gang overrasket over regionenes voldsomme skjønnhet og mangfold.

Utrolig nok ble det også et par turer utenfor Norge til tross for pandemi og usikkerhet. To til Italia og én til Bulgaria, hele 18 måneder etter forrige utenlandsreise. Før den tid hadde jeg ikke engang satt mine bein på en flyplass eller et fly gjennom hele pandemien. Å plutselig befinne seg på et nytt sted med nye impulser, smaker, lukter og farger var som en skikkelig oppfriskning for en gammel (og viruslei) reisesjel.

Januar og februar

Januar startet med et pang med koronasmitte på arbeidsplassen min, noe som gjorde de neste ukene noe utfordrende. Heldigvis var det snø og fint vær, slik at jeg fikk meg noen fine gåturer og skiturer i Bodømarka. Blant annet innover Sørdalen og klassikeren opp til Erlingbu. Hjemme holdt jeg på med et omfattende skriveprosjekt som skulle lanseres nærmere sommeren.

Mars og april

Mars bød på flere skiturer i skog og mark, blant annet nedenfor de flotte fjellene i Valnesfjord i påsken. Resten av påsken tilbrakte jeg på hytta i Gildeskål. Været var nydelig og det ble noen fine og avslappende dager ved havet. Så snart snøen forsvant ble det også lettere å komme seg til lokale perler som Åselidalen, Finnkonnakken, Mjelle og Hovdsundet. Håper jeg aldri glemmer av hvilket nydelig område jeg er så heldig å bo i.

Mai og juni

Alpakkavandring

Endelig ankom mai og tok som smått sommeren med seg. Det var kaldt og ble sent grønt, men i begynnelsen av måneden var været bra så jeg tok med meg mamma på alpakkavandring utenfor Fauske. Her fikk vi møte Inger og Ole som driver High North Alpaca – og ikke minst hele alpakkagjengen deres. Vi tok med oss Harley, Nicholas og Storm ut på tur, og det ble en koselig og gøyal utflukt i finværet.

Lofoten

I slutten av måneden bestemte jeg meg for å ta en etterlengtet uke i Lofoten. Første stopp var Svolvær. Herfra tok jeg båten over til øya Skrova med sine fantastiske strender, og tilbrakte dagen der. På vei tilbake til Svolvær gjorde hurtigbåten et ekstraordinært stopp rett ved en gjeng lekne spekkhuggere (!).

På vei vestover stoppet jeg i surfeparadiset Unstad og spiste noen fantastiske kanelboller, dro innom den magiske og bortgjemte stranden på Bjørnsand, og ikke minst strendene på Vik og Haukland. Jeg tok turen opp på Holandsmælen, besøkte fiskeværet Nusfjord, Rambergstranda og tok turen opp på Ryten (atter en gang) og deretter ned til Kvalvika. Deretter gjorde jeg Hamnøy til base, hvor jeg spiste fiskeburger på Anitas Seafood, utforsket Reine og tok turen opp til Reinebringen i midnattssol. På vei nordover igjen stoppet jeg også innom fiskeværet Henningsvær, før jeg tok turen opp til Delpen og fikk se den storslåtte utsikten ut over havet.

Bokutgivelse

I juni ble dessuten endelig vinterens store prosjekt offentliggjort. Jeg hadde nemlig brukt de siste månedene til å skrive bok med Aurora fra Auroras verden og Marianne fra Glimt av verden. Boken heter Norske Reiseperler – 150 opplevelser til Norgesferien, og inkluderer reisemål og opplevelser i hele Norge, fra Lindesnes i sør til Svalbard i nord – og byr samlet på nesten 400 sider med norgesinspirasjon. Etter å ha jobbet med boka i månedsvis var det utrolig gøy å få holde det ferdige eksemplaret i hånda, og ikke minst høre de gode tilbakemeldingene fra de som har kjøpt den.

Gildeskål

Selv om det ikke ble like mye tid tilbrakt på hytta i Gildeskål som jeg skulle ønsket, ble det i alle fall noen fine turer dit også. Fotturer i fjellet og båtturer på havet, arbeid i kjøkkenhagen og blomsterkos i drivhuset. Når jeg tenker på sommer tenker jeg nettopp på lange, late dager nettopp her. Skikkelig sommeridyll.

Hamarøy og Tysfjord

Jeg tok også turen til Hamarøy, kommunen som ligger mellom Sørfold og Steigen, nord for Bodø. Første stopp var Hamsunsenteret på Presteid. Etter et lite besøk inne i museet, og en spennende vaffelkake til lunsj, tok jeg først og vandret et stykke rundt sjøen Glimma i forfatteren Knut Hamsuns fotspor. Deretter kjørte jeg nordover til veise ende ved Tranøy fyr. Tåken som hadde fulgt meg hele dagen forsvant plutselig og det ble et strålende vær mens jeg utforsket fyret og selve Tranøy med sine gallerier, utendørskunst og vakre gamle hus.

Jeg kjørte så videre til Tysfjord, og tok av inn mot Tysnes. Etter å ha fulgt verdens smaleste og mest hullete vei et stykke kom jeg til noen fantastiske strender. Her satte jeg opp teltet og hadde en nydelig kveld i midnattssolen sammen med hunden. Neste morgen stoppet vi også innom helleristningsfeltet (med 9,000 år gammel bergkunst) på Leiknes før ferga tok oss videre nordover.

Juli og august

Vesterålen

Fra Tysfjord gikk ferden videre til Vesterålen, en region jeg sårt trengte et gjensyn med. Jeg kjørte opp til Sortland og overnattet flere netter i den superkoselige Gammelstua som tilhører Sortland Hotell. Herfra tok jeg utflukter til blant annet Hadseløya, hvor jeg besøkte uværshula, drakk te og spiste kake på Galleri Uvær og gikk fjelltur hvor jeg fikk se Lofotveggen fra nordsiden.

Jeg utforsket også Bø, hvor jeg fikk treffe skulpturen «Mannen fra havet», se Fjærvollstranda, samt fiskeværene Hovden og Nykvåg – og tatt en fantastisk fjelltur opp til Skarvågsfjellet. Jeg gikk dessuten Dronningruta mellom de to gamle fiskeværene Stø og Nyksund, og avsluttet besøket i Vesterålen på Andøya. Her fikk jeg gått fjellturer til både Måtinden, Røyken, Andhauet og Ramnan, sett fyrtårnet på Andenes og vandret langs den flotte, langstrakte Bleikstranda. Det var en aktiv og skikkelig fin uke til tross for kaldt, vått og elendig vær.

Meløy

I juli ble jeg også invitert til øya Støtt, helt nord på Helgelandskysten. Her fikk jeg husvære på gamle Støtt brygge, og dagen fri til utforsking av det spennende øyværet. Jeg kom meg rundt til fots og utforsket blant annet Tyvfjæra, og tok en lang fjelltur i kveldssolen opp til Svenningen og kanonstillingene. Her fant jeg multer i myra og kunne nyte utsikten innover mot Svartisen, nordover mot Fugløya og Kunna, og sørover mot øyene og fjellene på Helgelandskysten. Middagen var en herskapelig begivenhet med vin og tre deilige retter inne på brygghuset.

Dagen etter var en av de varmeste denne sommeren, og det ble derfor en varm affære å bestige fjellet Kunna. Trodde nesten jeg skulle få heteslag, men det gikk heldigvis bra – og utsikten fjellet kunne by på var på alle måter verdt det. Helt fantastisk.

Det ble også et par andre mindre turer til Meløy i løpet av sommeren, blant annet opp på Horntinden og telttur til det utrolig vakre Hornneset.

Ofoten

Etter et par uker hjemme var det klar for nok en tur. Ofoten er en region man oftest kjører gjennom, men denne gang var den reisens mål. Jeg overnattet blant annet i Narvik og fikk tatt Ofotbanen til svenskegrensen og vandret rallarvegen tilbake. Jeg teltet også i vakre Efjord, hvor jeg blant annet vandret opp det enorme verdenssvaet samt fikk se områdets egen prekestol. Absolutt et fantastisk fjellrikt og naturskjønt område flere burde ta seg tiden til å utforske.

Senja

Et annet sted jeg var veldig spent på et gjensyn med denne sommeren var Senja. Min mormors barndomsøy. Jeg kjørte strake veien fra Narvik til vestkysten av Senja i en omgang for å forsøke rekke solnedgangen. Det gjorde jeg, og det ble et helt fantastisk skue sett fra Tungeneset med fjellrekken Okshornan stikkende opp bak. De neste nettene tilbrakte jeg på Ersfjordstranda i teltet, med utflukter blant annet Husøy, fjellet Hesten med storslått utsikt mot Segla, og ikke minst til Husfjellet i et skikkelig tåkevær som til slutt brøt opp og åpenbarte et magisk skue. Jeg var også innom Hamn før jeg kjørte østover og hadde en overnatting Silsand, før jeg fortsatte til Skrolsvik og Senjehesten hvor mormoren min er født og oppvokst.

Bulgaria

I august var det endelig tid for første utenlandsreise på halvannet år. Jeg kan ikke huske sist jeg har tilbrakt over 500 dager innenfor landets reiser på rad, så turen var absolutt etterlengtet. Jeg var invitert til Bulgaria av landets turistorganisasjon for å lære landet bedre å kjenne. På turen var også Sandra fra reisebloggen Rundt Ekvator, og vi fikk en opplevelsesrik og gøyal uke sammen.

I løpet av uken fikk vi gjort alt fra å bade i en rød saltsjø og drikke vin på vingård til å overvære en opera i et 2,000 år gammelt amfiteater og besøke utallige historiske, billedskjønne og spennende steder. Vi startet i hovedstaden Sofia, før ferden gikk videre til den historiske og svært vakre byen Plovdiv. Vi tilbrakte så noen dager langs Svartehavskysten med deilig sjømat og besøk innom både Burgas, Varna, Sozopol, Nessebar, St. Constantine and Helena og ikke minst Balchick, hvor vi fikk se soloppgangen fra en seilbåt ute på Svartehavet. Vi avsluttet turen i i vakre, tidligere hovedstaden Veliko Tarnovo før hjemreise.

Italia

Rett etter turen til Bulgaria gikk ferden videre til Italia. Et land jeg alltid har vært ekstremt glad i. Denne gang skulle jeg utforske et nytt område, nemlig regionen Le Marche på østkysten. Også hit hadde jeg blitt invitert, i dette tilfellet av det norsk-italienske reiseselskapet SibillaTravel. Det ble noen opplevelsesrike dager sammen med den ene eieren Ilenia, hvor vi blant annet bodde på slott, utforsket underjordiske byer, smakte lokal vin, ost og andre delikatesser, samt vandret under stjernene, traff utrolig mange hyggelige lokale og ble kjent med flere av borgbyene regionen er kjent for. Alt i alt en hel utrolig opplevelse, og en flott innføring til en region jeg ønsker å bli enda bedre kjent med.

September og oktober

Sulitjelma

I slutten av september tok jeg en høsttur til den naturskjønne bygda Sulitjelma helt øst for Bodø. Få utenom Bodøregionen har nok hørt om bygda, men den har en lang og viktig historie. I de malmrike fjellene ble det startet gruvedrift på 1880-tallet, som fortsatte i hundre år framover. Dette var i sin tid Norges nest største industribedrift – og landets største kobberprodusent. På det meste bodde det nesten 3000 mennesker her, i bygda som i dag bare huser i underkant av 400. Jeg besøkte i denne omgang koselige Sjønstå gård med sitt nærmest unike klyngetun i nordnorsk målestokk, de gamle gruvebygningene og veggmaleriene på Sandnes – og den fargerike gamle gruvebebyggelsen oppe på Jakobsbakken.

Italia (igjen)

Italiareisen i august gav mersmak, og i oktober kunne jeg ikke holde meg lenger. Jeg satt derfor plutselig på flyet til Napoli, klar for to uker på italiensk landjord. Først fikk jeg oppleve historie og pizza i Napoli, deretter tilbrakte jeg et par dager på den vakre øya Procida, før jeg nøt en liten uke på Amalfikysten. Her spiste jeg deilig sjømat og fantastisk gelato, gikk mange og lange turer – og besøkte romantiske landsbyer som Minori, Ravello og Positano. Deretter leide jeg bil og kjørte nedover til Puglia, Italias hæl, via de historiske fjellbyene Castelmezzano og Matera. I Puglia bodde jeg blant annet på masseria og i en lokal trullo, og fikk bli bedre kjent med byer som Ostuni, Alberobello, Otranto og Locorotondo – og ikke minst den vakre kysten rundt Torre dell’Orso. Fantastiske steder og områder som virkelig gav mersmak.

November og desember

Årets to siste måneder ble blitt tilbrakt i Bodø. Etter at Norge offisielt ble åpnet i september, skøyt smittetallene i været og plutselig stod nye nedstengninger for tur. Både november og desember har for min del derfor vært rolige måneder som jeg har tilbrakt i hjembyen sammen med familie og venner. Julen ble en fin feiring sammen med de aller nærmeste.

For andre år på rad gjør usikkerhetene rundt pandemien at jeg har null reiseplaner for det kommende året. Det er likevel (selvfølgelig) både steder og opplevelser som frister, og tiden får derfor vise hva som blir gjennomførbart.

Som alltid ønsker jeg å rette en takk til alle dere som er innom bloggen, leser, finner inspirasjon og deler av dere med kommentarer, tips og tilbakemeldinger. Det setter jeg veldig stor pris på, ikke minst fordi reising har stått lavt i kurs for oss aller fleste de siste to årene.

2021 ble altså nok et annerledesår, og vi får bare krysse fingrene for at 2022 blir bedre for oss alle. Håper vi kan følge hverandre videre i året som kommer. Ønsker dere alle et riktig godt nytt (reise)år, uansett om det blir innenfor Norges grenser eller ute i det store utland.

Tidligere års tilbakeblikk kan du lese om her:

Hvordan har reiseåret 2021 vært for din del, og hva ser du fram til i 2022?

1. Reiseåret 2021 ble, som det du også erfarte, langt bedre enn fryktet (og evt. enn som det føltes som tidvis, viste det seg da jeg laget oppsummeringsinnlegget mitt). Jeg håper dog det blir mulighet for langt flere eventyr, og gjerne flere turer utenfor Norges grenser. Det har absolutt vært fint å utforske eget land – men jammen er det dyrt her. Puh! Gleder meg til å følge deg også i 2022. 🙂

1. Ja, når man først fikk oppsummert året ble det jo faktisk ikke så aller verst – på reisefronten i det minste. 🙂 Får dog håpe at 2022 blir enda mer spennende! Tusen takk, og lige så. 😀

2. Dit rejseår har da været helt fantastisk, Renate på trods af Corona og retentionerne.

Du er så heldig at leve i et af verdens smukkeste lande som giver muligheden for at se og opleve masser af smuk natur. Især Lofoten ser meget smuk ud. Der kunne jeg godt tænke mig at komme til en dag.

Stort tillykke med bogudgivelsen. Godt gået 🙂

Dine oplevelser i Bulgarien ser spændende ud. Vi var også i Bulgarien men kun i Sofia og landet overraskede os positivt. Vi vil gerne opleve noget mere af dette oversete land.

Italien holder hver gang. For ud over den smukke natur, de fascinerende byer så elsker vi bare deres mad og vin. 😉

Tak for et dejligt indblik i dine mange opleveler i 2021. Jeg glæder mig til at følge dit rejseår 2022.

/Annette

1. Tusen takk for alle gode ord, Annette! Jeg er absolutt heldig som bor der jeg gjør. Det er så mange fine steder å utforske her i nærområdet. 🙂 Så gøy at dere også fant veien til Bulgaria i løpet av fjoråret! Takk skal du ha, gleder meg også til å følge dere videre. 😀