Tilbakeblikk på reiseåret 2015

Desktop6

Da nærmer 2016 seg med stormskritt, og i tradisjonen tro tenkte jeg lage et innlegg med tilbakeblikk på reiseåret som har vært. Det er jo så gøy å mimre tilbake! 2015 har vært nok et år spekket med fantastiske opplevelser og nye erfaringer, og følelsen av å sette seg på et fly mot nye horisonter er noe jeg aldri tror jeg kommer å bli lei av. Dessuten har jeg fått blitt enda bedre kjent med landet jeg bor i – Norge.

Jeg har fått oppfylt enda et par drømmer på reiseønskelisten i år, og jeg gleder meg fryktelig til å se på hva det kommende året har i vente.

Januar og februar

I årets første måned ble det ikke så mange ville utenlandsturer på meg, jeg brukte heller tiden hjemme på skolearbeid, turer i marka og å bli kjent med familiens nye valp. Og ikke minst laddet jeg opp og pakket til eventyret som ventet i årets andre måned.

I februar gikk nemlig turen til Australia! I dette enorme landet fikk vi tid til et stopp innom Melbourne, og et par dagers kjøring langs Great Ocean Road. Vi fant oss også til rette i vakre Sydney, og tok flyet til Ayers Rock hvor vi kjørte rundt med likesinnede med gammel rockemusikk på full guffe, sov ute blant stjernene i «swags», vandret rundt i Kings Canyon og ble gale av alle fluene. Til slutt dro vi opp nord i Queensland til Port Douglas og slappet av en uke mens vi besøkte kenguruer, koalaer og snorklet ute på the Great Barrier Reef. Virkelig en trip to remember!

Australia 20159

Mars og april

I begynnelsen av mars var vi fortsatt i Australia, men begynte så på hjemturen og hadde et stopp i Dubai for å dele opp den lange reisen litt. Vi rakk mye mindre enn hva vi hadde sett for oss, men fonteneshowet ved Burj Dubai er nok noe av de kuleste vi fikk sett. Her må nok turen gå tilbake gitt.

Dubai 20151

I påsken tilbrakte jeg litt tid på ski i både Bodø, Hovden og på svenskegrensen. Været var herlig! Dessuten ble det også tid til en trivelig hundesledetur i svenske Lappland! Her fikk vi styre hundene selv, og selv om det nesten ble krasj med et tre (eller to), så var det kjempegøy og noe jeg gjerne kunne tenke meg å prøve igjen.

Bodø og omegn 20151

I april tok jeg turen til Malmø og København. Det tar ikke lange tiden over til København fra Malmø som var basen for turen, så da var det ingen unnskyldning for å ta et gjensyn med denne flotte byen. Jeg hadde ikke vært i Christiania før, så dit måtte jeg selvsagt. Ellers fikk beina kjørt seg rundt i byen, og det ble også en liten tur på sykkel.

Sverige og Danmark 20154

Mai og juni

I mai fikk jeg endelig besøke de to siste landene på Balkan, nemlig Serbia og Kosovo. Spennende og lite besøkte land begge to, og det var veldig interessant å se kontrasten dem imellom. Jeg bodde i husbåt i Beogard, og på kloster lenger sør i landet.

Serbia og Kosovo 20156

Deretter tok jeg turen over til Kosovo og gjorde meg kjent med Pristina og den nydelige byen Prizren.

Serbia og Kosovo 20157-001

I juni ventet endelig arkeologiutdannelsens høydepunkt – nemlig feltkurset. Dette året var det lagt til Arendal, og vi fikk noen flotte uker med graving i varierende vær. Dessuten tok vi turen innom merkelige, men flotte Lista. Det føltes nesten ut som å være på et forblåst sted midt ute i Atlanterhavet.

Det ble ingen utenlandsturer i juni, men mange fine turer rundt i Nord-Norge ble det likevel, og ikke minst mange fine helger på hytta.

Bodø og omegn 20152

Juli og august

I juli tok jeg meg endelig tid til å utforske mer av dette flotte landet vi bor i. Været spilte ikke helt på lag, men jeg lot meg ikke stoppe av det. Først ble det biltur nedover Helgelandskysten, med stopp inn Sandnessjøen, Herøy, Alstahaug, Dønna – og ikke minst Træna.

Norgesferien 201528

Deretter kjørte jeg ned til svenskegrensen i Trøndelag og startet på en 9 dager lang gåtur sammen med hunden fram til Trondheim. Vi fulgte pilegrimsleden Romboleden, bodde på menighetshus, i ombygde fjøs, i gamle kårhus, på campingplasser og til og med på et utedo, og fikk oppleve nydelig natur mens vi krysset Norge på tvers.

Norgesferien 2015

I sommerens siste måned ventet enda flere fjellturer i Bodøområdet. Jeg fikk blant annet endelig besteget Lurfjelltid, det høyeste fjellet i kommunen, og et par andre fjelltopper jeg ikke har besøkt før nå.

Bodø og omegn 20153

I slutten av måneden ventet endelig Kaukasus, og Georgia (etter en svipptur innom Riga)! Vi tilbrakte blant annet tid i Tbilisi, teltet ved klosteret i Kazbegi, kjøpte vin i Kakheti, besøkte Stalinmuseet i hans hjemby Gori, dro på rideturer, vandreturer og bodde hos lokale i Svaneti, og utforsket en gammel grotteby i Vardzia. Dessuten fikk vi oppleve noen helt sinnsyke veistrekker på vår ferd gjennom landet, og klarte også å rote oss opp på flere fjelloverganger på grusveier et par anledninger. Vilt, men flott.

Georgia 20154

September og oktober

Da september kom dro vi over til Armenia for å tilbringe resten av dagene våre i Kaukasus der. Vi hadde for det meste basen vår i vakre Yerevan, og kjørte ut på dagsturer derfra. Vi fikk besøkt flere merkverdige kloster i utrolig spennende regioner, og ble til og med invitert i barndåp da vi ankom gjestehuset vårt ved Sevansjøen.

Armenia 20152

Senere i september var jeg invitert på pressereise med en flott skandinavisk gjeng til Jordan gjennom Visit Jordan Norden, og ble kjempeglad for et gjensyn med dette interessante landet. Vi landet i Amman og en opplevelsesrik uke ventet oss. Vi fikk badet i Dødehavet, gått i grønne skoger i Ajloun, campet i Wadi Rum, utforsket Petra, bodd på luksushotell både ved Dødehavet og Ma’In, badet i Jordanelven, lekt Indiana Jones i Jerash og mye mye mer.

Jordan 20151

I oktober var det endelig avreise for den store Asia-turen som jeg hadde vunnet flybillettene til tidligere på året. Først ut var et par uker i Indonesia. Jeg startet med et par dager på Bali, hvor basen min var Ubud, og deretter fløy jeg til Labuan Bajo på øya Flores for å dra på båttur ut til Komodo-øyene. Der kom jeg face to face med noen gigantiske landdyr – komodovaranene. Så ventet vulkanen Rinjani på meg på Lombok, hvor jeg plutselig kom midt oppi et vulkanutbrudd, før jeg avslutet den hektiske rundturen med et par late dager på Gili Meno (og nesten ble overkjørt av en båt…).

Indonesia 20151

November og desember

Etter Indonesia ventet Sri Lanka på meg. Den tåreformede lille øya ved Indias sørkyst som kan by på noen utrolig varierte opplevelser og destinasjoner. Jeg skippet Colombo for denne gang, og dro direkte til Kandy. Her fikk jeg være med på seremonien ved Det hellige tann-tempelet, og tok en utflukt til grottetemplene i Dambulla og majestetiske Sigiriya. Deretter tok toget meg videre til Ella, og et nydelig grønt fjellandskap med massevis av teplantasjer. Så måtte jeg bevege meg sørover mot kysten og dyrelivet i Yala Nasjonalpark, hvor jeg dessverre ikke så noen leopard, men mange andre flotte dyr. Jeg fant meg også en favorittstrand i Tangalle, og dro på hvalsafari i Mirissa. Dessuten fikk jeg med meg vakre, europeiske Galle på vei til flyplassen ved reisens ende.

Sri Lanka 20154

Siste stopp på reisen var Japan! Et land jeg har gledet meg til å oppleve fryktelig lenge. Her gikk jeg meg vill i gatene i Tokyo, dro innom så mange sære spisesteder jeg kunne, fråtset ellers i nudler og sushi og så meg blind på reklameplakater og neonlys. Dessuten tok jeg shinkansen til Kyoto og drømte meg bort i utallige tempelområder og blant vakre høstfarger på trærne, og tok også turen innom en liten onsen(varme kilder)by ved Nagano.

Japan 2015

Desember har vært en rolig måned hvor jeg har jobbet og brukt resten av tiden på skolearbeid. Dessuten har familien nettopp tilbrakt en kjempekoselig jul på hytta i Gildeskål. Etter noen dager med uvær kom det jaggu meg litt snø og «sol» også. Under juletreet lå det forresten noen fjellski, så nå gleder jeg meg til skiturer på nyåret.

IMG_2500 IMG_2400

Jeg rakk med andre ord innom 14 land (untatt Norge) i år, hvorav 9 land var nye. Med tanke på hvor mye spennende jeg har opplevd så må nok dette være et av de mest opplevelsesrike reiseårene jeg har hatt. Jeg gleder meg til fortsettelsen, så det blir spennende å se hva 2016 har å by på. Ønsker dere alle et riktig godt nytt (reise)år, og håper dere stikker innom bloggen i året som kommer også. Det er alltid så trivelig å høre fra dere, og å dele erfaringer og opplevelser sammen!

Hvordan har reiseåret deres vært?

1. Nei, nå legger jeg meg langflat – guri for et opplevelsesrikt reiseår du har hatt! Jeg tror kanskje jeg er litt småmisunnelig på absolutt alle reisene du har hatt i år, haha 🙂 Masse lykke til 2016, Renate! Gleder meg til å følge deg videre 🙂

1. Jeg setter stor pris på at du er innom og leser og kommenterer, Christina! Tusen takk og masse lykke til videre i Skottland 😀

2. Wow, for et reiseår! Og så utrolig mange spennende destinasjoner! Jeg har også hatt lyst til å prøve hundekjøring, og håper at det snart blir min tur til å prøve det! Gleder meg til å følge deg i 2016. Kjenner jeg deg rett blir det nok like mange spennende destinasjoner det året også! Godt nytt reiseår!

1. Hundekjøring var helt rått. Nesten så jeg ønsket å kjøpe meg en hel gjeng med huskyer for å kunne drive med det hele tiden :p Satser på at du får prøve det snart! Tusen takk, og det samme til deg! 😀

3. Så mange flotte bilder og spennende reiser du har tatt! Norgesbildene dine er kjempefine – vi er sannelig heldige som bor i et land med så flott natur. Det skal bli gøy å følge deg videre på reisene i 2016 🙂

Reiseåret mitt har jeg oppsummert på bloggen, slik som alle andre reisebloggere gjør i disse dager. Tilbakeblikk er jo så koselig 🙂

1. Tusen takk for det! Ja, jeg må innrømme at jeg er vanvittig forelsket i Norge. Jeg kjenner også mer og mer på at jeg ønsker å prioritere reisetiden min her til lands i den frie natur. Satser på en sommer med flott vær, og mange fine turer her til lands. 🙂

4. Steike, Renate! Hvordan greier du det?! Er ikke du fulltids student? Også får du reist så mye i tillegg? Imponerende altså! Det har vært veldig gøy å følge deg dette året – takk for all inspirasjonen du gir! Også veldig spennende at du tar turer i vårt vakre hjemland. Det er noe jeg har fått gjort altfor lite av i år! Godt nytt reiseår! =)

1. Haha, jo i teorien er jeg vel det. Burde kanskje bli flinkere til å prioritere 😉 Takk for det, og tusen takk for inspirasjonen selv! Håper du får et flott nytt reiseår, kanskje med flere turer her til lands også 😀

5. Wow, det er virkelig et imponerende antall reiser i løpet av ett år! Og tenk at du har rukket så mange småturer i Norge innimellom alle de andre turene! Når jeg ser så flotte naturbilder kommer jeg på at jeg har sett for lite av landet nord for Trøndelag. Har bare så vidt vært en tur opp til Bodø, så det er innmari mye igjen å se! Godt nytt år – gleder meg til å følge deg videre 🙂

1. Åh, håper du får muligheten til å se mer av naturen oppi nord. Det er så utrolig vakkert mange steder! Spesielt om man får lov å ha litt bra vær på turen også 😉 Tusen takk for at du stikker innom! 😀

6. Helt utrolig. Du har vært så mange fantastiske steder i 2015. Det har vært så gøy å følge deg på alle disse turene. Gleder meg til å følge deg på reiser også i år 🙂