Da er 2016 snart over (sykt hvor fort tiden flyr!), og her kommer den årlige gjennomgangen av reiseåret som har vært. Det ble bare seks utenlandsreiser i år, men turene gikk til 14 ulike land, hvor mesteparten var nye for meg. Jeg har reist med både fly, bil, båt, tog, buss, moped, på hesteryggen, sykkel og til fots. Spist mye rart, truffet mange nye folk og lært masse nytt. Jeg har også fått reist en del rundt i Norge, og blitt kjent med nye steder i dette flotte landet vårt. Dessuten ble Renates Reiser kåret til den tredje beste reisebloggen i Norge av Travellink i vår! Med andre ord har det vært et utrolig flott og hendelsesrikt år, og jeg kan bare krysse fingrene for at 2017 blir like spennende.

Januar og februar

Jeg startet reiseåret med å fly til Israel, klatre opp til Masada om nattmorgenen og ankomme tidsnok til å se en fantastisk soloppgang over Dødehavet. Deretter var det bare komme seg ned igjen og ta et velfortjent dupp i den salte sjøen, før turen gikk tilbake til Jerusalem og flere dager med spennende utforskning der, i den kanskje helligste byen i verden. Jeg kunne ikke forlate området uten å også ta turen innom Palestina, og ble med et lokalt selskap til vestbredden. Her besøkte vi både hovedstaden Ramallah, Jesus fødeby Betlehem, en av de eldste og lavest beliggende byene i verden, Jericho, stoppet innom Jordanelven og ikke minst den kontroversielle sikkerhetsmuren mot Israel. Det ble en veldig interessant og lærerik reise på mange måter.

israel-og-palestina-201614

Mars og april

Etter en lang periode med aktiv leting etter billige restplassflybilletter til Cuba, fant jeg endelig noen til bare et par tusen kroner bare noen dager før avreise! Lykkelig satte jeg meg på flyet til Cuba den 29. februar, og tilbrakte deretter to uker i landet. Ingenting var planlagt på forhånd, men det viste seg likevel å være null problem å reise rundt. Jeg endte opp med å fordele tiden mellom Havanna, Viñales, Trinidad og et par dager på slutten i Varadero hvor flyet gikk fra. Det ble tid til gatevandring, hesteridning, svømming og solslikking på vakre strender, mojitodrikking, sykling, sigarrøyking, fotografering, bil-og busskjøring, og mye flott musikk. Jeg lærte meg litt mer spansk enn det minimale jeg allerede kunne, og håper jeg får sjansen til å engang bli flink i språket. Cuba var som en fargerik drøm, flere tiår tilbake i tid.

cuba-201630

Mai og juni

Jeg landet tidlig på Gardermoen for å komme meg til Blindern og levere masteroppgaven min i arkeologi. Morgenen etter skulle jeg egentlig sitte på flyet til Minsk i Hviterussland (og deretter komme meg videre til Ukraina), men under 24 timer før avreise, fikk jeg beskjed fra hotellet jeg skulle bo på at myndighetene hadde kontaktet dem og fortalt at jeg ikke ville kunne søke visum på flyplassen ved ankomst likevel… Etter mye fram og tilbake, hadde jeg egentlig ikke noe annet valg enn å droppe Hviterussland i denne omgang, og endte til slutt opp i Mozarts fødeby Salzburg i Østerrike, i huset til den opprinnelige Sound of Music-familien! Nettene tilbrakte jeg i Villa Trapp-residensen, og dagene på utforsking rundt i vakre Salzburg og de flotte fjellområdene rundt. Werfen, fjellengen hvor scener fra Sound of Music ble filmet var et nydelig område, og jeg falt dessuten fullstendig for sjarmerende Hallstatt.

osterrike-2016Deretter fant jeg et billig fly til Kiev fra Munchen, og kunne fortsette resten av den opprinnelige reiseruten som planlagt. Jeg fikk et rom med en fantastisk utsikt fra Hotel Ukraine i Kiev, utforsket byen og dro på dagstur til Tsjernobyl (av alle steder). Deretter toget jeg meg rundt i de østlige delene av Ukraina, blant annet til de vakre byene Lviv og Kamyanets-Podilsky, og naturområdet Bukovel (som på vinterstid er et kjent skiområde).

ukraina-201612Til slutt ventet Moldova på meg. Det fattigste landet i Europa, og et av de minst besøkte. Jeg visste derfor ikke helt hva jeg kunne vente meg, og pulsen steg temmelig høyt etter jeg hadde vært innom utbryterrepublikken Transnistria, og fikk høre at jeg hadde vært der ulovlig og endte opp med å måtte bestikke vaktene for å komme meg tilbake til Chisinau igjen. Det ble likevel et relativt rolig oppholdt i Moldovas hovedstad, og dessuten en tur innom Orheiul Vechi, et gammelt kloster som regnes som den fremste turistattraksjonen i landet.

moldova-201613

Juli og august

Jeg hadde bestemt meg for å ta det litt rolig i sommer, men plutselig fikk jeg beskjed om at jeg hadde vunnet en Norge Rundt-billett med Widerøe, hvor jeg fikk to uker med ubegrenset reise rundt i Norge. Den sjansen kunne jeg ikke la gå fra meg! Dermed var jeg plutselig på reisefot nærmest hver dag, og besøkte familie i Haugesund, syklet rundt på den spesielle øya Leka og til Torghatten i Brønnøysund, utforsket Alta Canyon, gikk til det vakre Blåvatnet i Lyngen, besøkte «trollene» i Trollholmsund, og overnattet på Slettnes fyr, som er det nordligste fastlandsfyret i Europa. I tillegg dro jeg ned til Odda for å gå turen til Trolltunga, kjørte Trollstigen, tok hurtigruten fra Bergen til Geiranger, for å telte og vandre der, og dro videre til Åndalsnes med håpet om å gå Romsdalseggen, men sistnevnte ødela tåken for. Været var mye bedre dagen etterpå da jeg reiste med Raumabanen. Jeg dro også innom fantastiske Værøy i løpet av sommeren, som bare ligger noen timer med ferge utenfor Bodø, og er den nest ytterste av Lofoten-øyene.

norgesferien-20163

Deretter fløy jeg ut til de fantastiske Færøyene med Mette og Elisabeth fra Nordic Nomads, i samarbeid med Visit Faroe Islands. I løpet av de dagene vi tilbrakte på det grønne øyriket dro vi på ridetur, testet ut rappellering, dro på ribtur, dro på fjelltur til Gasadalur, besøkte flere av de 18 øyene, spiste fordervet mat på Ræst og nydelig sushi på Etika i Tórshavn, og la mange mil bak oss på veiene. Dette vakre og ville værharde stedet må jeg tilbake til engang.

faeroyene-201613

September og oktober

I september forlot jeg Norge for Sentral-Asia, og første stopp var spennende Kirgisistan. Deretter fulgte Amalty i Kasakhstan, Tadsjikistan og de nydelige silkeveienbyene Bukhara og Samarkand i Usbekistan. Dette er noen av de mest spennende områdene jeg noensinne har reist i, og jeg ble helt overveldet av gjestfriheten til de menneskene jeg møtte. I Kirgisistan dro jeg på fjelltur til den vakre bresjøen Ala-kul, på hesteridetur og jurtovernatting til sjøen Song Kol, så gammel bergkunst, vakre landsbyer, Buranatårnet, besøkte en ørnejeger og den røde eventyrsdalen Skazka Canyon. I Tadsjikistan ble det en ellevill jakt etter penger da jeg ankom hovedstaden Dusjanbe, deretter haiket jeg med lokale, bodde hjemme hos andre lokale i fjellandsbyer, spiste massevis av epler og valnøtter, dro på en lengre fjelltur med Said og eslene hans, så vakre, turkise fjellsjøer og dro på marked i Khujand.

desktop15

November og desember

I november dro jeg tilbake til Asia, men denne gangen enda lenger østover og sørover. Jeg startet min reise i Sørøst-Asia i Vietnams hovedstad Hanoi. Deretter dro jeg østover til kysten og ut på en gammel junk (trebåt) som tok meg og noen andre turister ut i vakre Halong Bay. Der klatret vi opp på en høyde for å se på utsikten, kajakket gjennom grotter og så på apekatter og ikke minst en vakker solnedgang, og stjernehimmelen fra båtdekket. Jeg tok deretter nattoget til Sapa, på grensen til Kina, og møtte Chai, som tok meg mellom rismarker og landsbyer gjennom tåken helt til hennes svigerfamilies hus, hvor jeg overnattet og fikk oppleve det lokale familielivet og et langt rituale hvor en sjaman ofret dyr og skulle rense og helbrede huset de bodde i. Meget spesielt, og utrolig fascinerende. Siste stopp i Vietnam var lille Tam Coc, som ofte kalles «Halong Bay på land». Her bodde jeg i en bungalow ved rismarkene og syklet mellom de spesielle fjellformasjonene fra tempel til tempel. Jeg dro også på båttur, hvor roerne rodde med beina (!).

vietnam-2016

Deretter forlot jeg kjølige nord-Vietnam, og fløy over frodige grønne fjell og brune slyngende elver, til Luang Prabang i Laos. Atmosfæren i byen var så utrolig bra og avslappet, og jeg koste meg med å bare vandre rundt, utforske nattmarkedet, spise massevis av kokospannekaker og drikke mangosmoothies, besøke vakre fossefall og dra ut med noen andre reisende jeg ble kjent med på kveldene. Jeg dro også noen dager til lille Nong Khiaw, som var en utrolig sjarmerende liten landsby i et fantastisk landskap.

laos-2016

Jeg ankom så Siem Reap i Kambodsja, og endelig skulle en av mine største reisedrømmer gå i oppfyllelse – jeg skulle til Angkor Wat! Det ble noen herlige, men svette og varme, dager, før jeg tok bussen videre sørover og til slutt endte opp på øya Koh Rong Samloem utenfor kysten. Her gjorde jeg virkelig ingenting annet enn å bade, spise og ligge i en hengekøye i tre dager. Det som likevel gjorde sterkest inntrykk på meg i Kambodsja var møtet med de unge prostituderte, som var solgt inn i sexindustrien av sine egne familier (!), alle de fattige og besøket på Tuol Sleng-fengselet og dødsmarkene (som var i drift under Pol Pot) utenfor Phnom Penh. Det er virkelig noe av det mest brutale og intense jeg har vært borti.

kambodsja-2016

I desember fikk jeg også beskjeden at jeg var nominert som en av syv til å bli Norges beste reiseblogger av Reiselivsmessen 2017! Dersom dere tilfeldigvis (hehe), ønsker å stemme på meg, kan dere gjøre det ved å like bildet av meg jeg linker til her. Kåringen holdes på Reiselivsmessen den 14. januar kl. 14.00.

Jeg må bare si at jeg setter utrolig pris på alle dere som kommer innom bloggen og leser, kommenterer og deler deres egne reiseerfaringer. Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste som lever og ånder for alle stedene og opplevelsene denne spennende og varierte kloden vi lever på har å by på. Tusen takk! Og så håper jeg at dere ønsker å fortsette å stoppe innom bloggen i året som kommer, og bli med meg på fremtidige reiser.

Da gjenstår det bare å ønske dere alle et riktig godt nytt reiseår!

Hvordan har reiseåret vært for din egen del? Ble året som du forventet, og hva venter deg i 2017?

1. Du har godt nok også fået rejst meget. Det lyder som nogle helt fantastiske ture! Jeg synes særligt at Tjernobyl og Stan-landene lyder spændende, det er steder som jeg selv virkelig gerne vil besøge! Cuba vil jeg rigtig gerne tilbage til og kunne da også godt lige snuppe en tur til Sydøstasien igen efter at have set dine billeder 😉 og tillykke med masteren! Selv skal jeg jo ikke klage. Jeg brugte januar i år på at rejse i Vietnam og Thailand, som afslutning på min tre måneders lange rejse i Sydøstasien og så flyttede jeg til Queensland, Australien, men fik da også lige besøgt Taipei på vejen dertil samt Vestaustralien, Bali og Singapore på hjemvejen 😉 Næste år tager jeg til Budapest og Vietnam og måske en lille tur til et sted i Europa 🙂 Jeg glæder mig til at følge dine rejser til næste år 🙂

1. Wow, litt av et reiseår på deg også! Det er vel en av fordelene med å bo i utlandet, at man får besøkt så mange flotte steder både på vei dit, underveis, og på vei hjem igjen. 😀 Jeg ble jo inspirert av mange av stedene du besøkte i Sørøst-Asia, nå før jeg dro dit i november, så takk for det. 😉 Gøy at du tenker deg tilbake til Vietnam igjen så fort. Hvilke steder har du lyst å besøke der denne gang?

2. Imponerende år også hos deg! Jeg er selvsagt mest misunnelig på Sentralasia, men vil også til Färöyene, Kuba og alpene under sommeren. Bra at man kan hente inspirasjon hos hverandre. Godt nytt år!

1. Ikke sant! Det er jo noe det meste med å lese reiseblogger synes jeg, den store inspirasjonen man får til å reise til både nye og gamle steder. Håper du får gjennomført alle reisene du nevner over. Alpene om sommeren kunne jeg gjerne sett mye mer av selv! 🙂 Godt nyttår!

3. Jeg er så utrolig imponert over alle reisene du har fått gjort på et år! Fantastisk. Veldig gøy å følge med på! <3

4. Jeg faktisk ikke reist noe i det hele tatt i 2016. Men nå skal det sies at mitt 2016 i hovedsak har bestått i å få barn og det som umiddelbart følger med det. De lengste turene jeg har vært på har vært til Strømstad i Sverige 😛

1. Men er det ikke slik at å få barn og starte familie er en av de viktigste og mest spesielle reisene man kan ta her i livet? 😉 Gratulerer med barnet, og håper du får et strålende nytt år! Å reise får man alltids tid til senere. 😉

5. Sånn, da har jeg gitt min stemme til deg som Norges beste reiseblogger! Og det må jeg si, du er kanskje den reiseblogger i Skandinavia som jeg kjenner meg mest igjen i når det gjelder valg av reisemål og opplevelser. Det gjelder både Tadsjikistan og Trollholmsund (som forøvrig også byr på veldig bra fiskemuligheter fra land dersom du er interessert i det) 😉
    Dine bilder føles også omtrent som om jeg skulle tatt dem selv. Helt i min smak!

1. Tusen takk for det, Johnny! Så gøy at du kjenner deg igjen i mine valg av reisemål og lignende, for jeg kjenner det akkurat på samme måte med deg. Hehe, det blåste ganske kaldt og heftig når jeg var ved Trollholmsund, så jeg tenkte ikke engang på eventuelle fiskemuligheter, men Finnmark er en av mine favorittfylker i Norge, så dit drar jeg gjerne tilbake flere ganger. :p Sentral-Asia falt virkelig i smak for min del, og jeg ønsker veldig å se mer av regionen. Pakistan som du nettopp har besøkt, er også et land som frister. Jeg har svært lyst til å besøke Gilgit–Baltistan-regionen av landet!

6. Waow vilket fantastiskt reseår! Det har varit häftigt att följa! Vi har bara rest i Europa i år, men är ändå väldigt nöjda med i intressanta och spännande resor under året. Önskar Gott Nytt reseår!

1. Europa er jo en temmelig variert og spennende verdensdel, med utrolig mye å by på, så jeg vil gjerne tro at dere har hatt mange interessante og fine reiser i året som har vært. I 2017 ønsker jeg selv å oppleve mer av Europa, så allerede om en uke drar jeg nedover til sørkysten av Spania hvor jeg aldri har vært før. 🙂 Godt nytt reiseår!

7. For et år og for noen destinasjoner! Det har vært spesielt interresant å lese om Sentral Asia. Det er liksom noe helt eget med det området der! Tusen takk for supert reisefølge på Færøyene. Det var en av mine highlights dette året. Godt nytt reiseår til deg og jeg gleder meg til å følge med på dine eventyr i 2017!

1. Enig i at det er noe spesielt med Sentral-Asia! Både kjent og ukjent på samme tid. Det kommer mange flere innlegg derfra, bare jeg får summet meg til å skrive alt. :p Nå begynner jeg virkelig å henge etter! Tusen takk selv for selskapet på Færøyene, det var virkelig en fantastisk tur og et av mine store highlights også! 🙂

8. Du har hatt et helt fantastisk reiseår!! Alt du har fått oppleve 🙂 Så mange spennende destinasjoner! Kirgisistan for en nydelig naturperle! Blir litt irritert på meg selv når jeg ser dine bilder fra Israel. Der skulle jeg ha vert i år. Men kanskje neste år! 🙂 hehe. Godt Nyttår, Renate!! 🙂 Du har fått en stemme 🙂 Lykke til med kåring!

1. Kirgisistan var absolutt en naturperle! Så utrolig variert til tross for den lille størrelsen på landet. Dit vil jeg tilbake flere ganger! Oisann, hva gjorde at du ikke kom deg til Israel? Bedre lykke til neste år, ja! 🙂 Og tusen takk for stemmen, det setter jeg veldig stor pris på, Pauline! 😀 Et riktig godt 2017 til deg!

9. For en utrolig reiseår du har hatt! 😀

Turen til Sentral-Asia må ha vært ekstra interessant. Det må også ha vært flott for deg å endelig komme til Angkor! Det er jo et sted som er helt fantastisk 🙂

1. Jeg kan virkelig ikke klage på året som har vært, nei. 😀 Ja, Sentral-Asia er virkelig noe av det mest spesielle jeg har opplevd på reisefronten. Så utrolig annerledes og spesielt. Den regionen vil jeg se mer av! Å endelig se Angkor var også et av høydepunktene i 2016! Rart å endelig komme til et sted man har hørt, lest og sett så mye fra tidligere, og likevel få helt bakoversveis av stedet. Sånn liker jeg 🙂

10. Hej Renate,
    Håber denne kommentar komme igennem for det er 3 gang 🙁
    WOW sikke et spændende rejseår du har haft. Dejlige minder at have med sig resten af livet.
    Især den centrale del af Asien og Cuba lyder spændende – sikkert også fordi det er steder vi gene vil besøge.
    Tak fordi du deler dine oplevelser, vi er rigtig glade for at læse om dem og ser frem til dit rejseår 2017.
    Tillykke med dine normeringer – håber og krydser finger for dig – det er så fortjent.
    Vores rejseår her vi endnu ikke skrevet om men det har bestemt været spændende.
    Godt Nytår Renate
    /Annette

1. Heisann! Oi, ble ikke kommentarene publisert? Jeg har hatt litt trøbbel med spam denne høsten, og det kan hende at programmet jeg bruker gjør det vanskeligere for utenlandske IP-adresser å poste kommentar her? Håper ikke det i alle fall, jeg vil jo gjerne at kommentarene dere er snille nok til å poste kommer fram. Jeg skal undersøke det. 🙂

Ja, det er nesten litt vanvittig å tenke på alle minnene man sitter igjen med. Hadde det ikke vært for reisebloggen vet jeg ikke helt hvordan jeg skulle tatt vare på de alle. :p Tusen hjertelig takk for lykkeønskningene! Gleder meg til å følge dere også videre i 2017! 🙂

11. Du har virkelig vært på mange spennende steder i 2016! Cuba og Færøyene står høyt på ønskelista hos meg, og jeg håper også på å komme meg til den sørøstlige delen av Asia snart. Sentral-Asia fikk jeg jo besøkt selv i løpet av 2016 – det hadde jeg ikke trodd da året startet 🙂 Virkelig en fantastisk del av verden!

Gleder meg til å følge med videre i 2017!

1. Helt enig i at Sentral-Asia er en helt utrolig del av verden! Veldig glad for at jeg kom meg dit jeg også. Det er jo også det som er litt gøy med å starte ett nytt år med blanke ark, man vet jo ikke alltid hvor ferden blir å gå. 😀 Håper du får mulighet til å komme deg til både Cuba, Færøyene og Sørøst-Asia så snart du ønsker. Helt spesielle steder de også. 🙂 Tusen takk, og ligeså!

12. Hei, Renate
    For et reiseår! Det har vært moro å følge deg på veien. Ikke minst var det utrolig hyggelig å endelig møte deg på tur til Færøyene.

Skjønner det du skriver om Kambodsja – et land som gjorde sterkt inntrykk på meg også. Ser frem til å dra tilbake om et par måneder.

Israel er også et spennende land å reise i, synes jeg, med all historien vi har lest så mye om. Turen din i oktober og november høres også veldig interessant ut.

Med ønske om et godt nytt reiseåt til deg!

/ Mette

1. Heisann Mette! Tusen takk, det var kjempegøy å endelig få møte deg også – og en sånn fin tur vi hadde til Færøyene. 😀 Gleder meg til å lese om reisen din tilbake til Kambodsja, og synes det er veldig bra at du støtter de lokale gjennom Impact Norway og innsamlingsaksjonen din. Slike som deg gjør en stor forskjell! Tusen takk, og et godt nytt reiseår til deg også. 😀

13. Fantastisk artig å lese om alle de flotte reisene dine. Og se de fine bildene. Ang. Werfen i Østerrike. Mye av filmen Ørneredet fra 1968 ble filmet her. Her er også verdens største isgrotte, Eisreisenwelt. Man kan dra på guidet tur dit. Husk godt fottøy og varme klær. Det er som å gå i ett kjøleskap i over en time. Inni grotta er det laget over 700 trappetrinn. Turen opp til grotta er spektakulær. Først en bratt fjellvei, så en stupbratt liten gondolbane. Fra toppen av den er det laget en vandrevei i fjellsiden der man går det siste stykket opp til grotteinngangen, en gåtur på ca. 20 minutter. Inngangen ligger 1640 moh. med en nydelig utsikt.