Istanbul dag 2

IMG_7181I dag har vi virkelig fått kjørt beina!

Etter frokost gikk vi opp mellom moskeene og til et reisebyrå for å ordne bussbilletter til i morgen. Deretter fulgte vi trikkesporene helt til vi endte opp ved krydderbasaren – eller den egyptiske basar som den «egentlig» kalles. Denne er i mye mindre skala enn jumbobasaren vi besøkte i går, og inneholder hovedsaklig spiselige/drikkbare emner som tørket frukt, turkish delight, te av forskjellige sorter og ekstreme mengder med krydder. Men også her kan man kjøpe andre saker og duppeditter. Jeg gikk selfølgelig derfra med et par nye poser..

IMG_7166 IMG_7160 IMG_7137 IMG_7156Deretter kom vi ut av basaren foran Yani Camii, eller den Nye Moske. Vakker den også. Makaløse byggverk disse moskeene! Nå befant vi oss i Eminonu foran Galatabroen, så vi tok beina fatt og vandret over i den intense varmen. For det var VARMT i dag. På broen stod det hundrevis av lokale og prøvde fiskelykken. Enkelte fikk fisk også, men de var bittesmå.

IMG_7123 IMG_7125 IMG_7196 IMG_7204Vel over på andre siden jobbet vi oss sakte men sikkert oppover bakkene til Galatatårnet som pryder denne delen av byen. Men først måtte vi ha litt forfriskninger på en liten kafe.. også fikk jeg teste ut de nye solbrillene mine. xD

IMG_7230Galatatårnet har stått som det er i 700 lange år, gjennom jordskjelv og andre uroligheter, like jevnt og støtt. Tårnet er noen og 60 meter høyt og byr på en nyyydelig utsikt ut over store deler av Istanbul, det Gyldne Horn og Bosporosstredet. Når man står der oppe kan man telle minareter på land og båter på havet i tusenvis. Vil tro det er et populært sted å se solnedgangen. Dessuten finnes det både kafe og restaurant der oppe.

IMG_7236 IMG_7244 IMG_7240Planen var egentlig at vi skulle på båttur, men vi var så utslåtte av varmen at vi kom oss tilbake til Eminonu og tok trikken tilbake til Sultanahmet og hotellet vårt for litt relaxation.

Deretter dro vi uuuut og fant veien til restauranten Seven Hills som har en INSANE utsikt ut over byen. WOW. Det blåste en del så håret fløy i munnen når jeg spiste, og solen stekte meg rett inn i øynene, men utsikten var SO WORTH IT. Det var hovedsaklig en fiskerestaurant, så jeg gikk for seabassen og et glass vin. Hege satset på biff og sa den var awesome.

IMG_7257 IMG_7262 IMG_7266Etterpå gikk vi ned på plassen blant TUSENVIS av lokale som var samlet på alle gressflekkene og benkene som fantes der. Fredag er jo deres helligste dag, og familiene samles for å nyte hverandres selskap og god mat ute i det fri.

IMG_7316Vi fant oss en benk, og idet solen gikk ned startet bønneropene, og den Blå Moske lyste opp i de vakre lysdekorasjonene sine. I samme sekund blir alle stille og begynner å hive i seg mat. Solen hadde gått ned, og fasten var endelig over for idag. Det ble nesten festtilstander. Et spesielt øyeblikk å oppleve.

IMG_7353Deretter lot vi muslimene spise, og gikk tilbake til hotellet og satte oss på takterrassen for å nyte en stille stund med en av de flotteste utsiktene i verden.

I morgen drar vi videre.

1. Hei! Jeg er så innmari glad for at jeg tilfeldigvis ramlet innom bloggen din, for her er det jammen mye spennende å lese, og mange flotte bilder! Jeg skal en liten tur til Tyrkia om noen få uker, og Istanbul står i hvert fall på planen. Gleder meg ikke akkurat noe mindre etter å ha sett bildene dine derfra 🙂