Fantastiske fjellturer i Gildeskål

Både Helgelandskysten, Bodø-området og Lofoten byr på rikelig med muligheter til fjellturer. Midt i mellom ligger Gildeskål, med sine egne fjellperler på rekke og rad. I dette innlegget kan du derfor bli med på 13 fantastiske fjellturer i Gildeskål.

Mange foretrekker å se landskapet de besøker ovenfra. Jeg er en av dem. Det er noe spesielt med å komme opp i høyden og få ordentlig oversikt. Uansett hvor jeg drar på reise, enten i Norge eller utlandet, ser jeg meg alltid ut et fjell å bestige.

Det er som sagt mange flotte fjellturer i Gildeskål å velge mellom, og innlegget blir nok utvidet med enda flere i fremtiden. God tur!

Les også: 11 gode grunner til å legge turen til Gildeskål

Skånlandsfjellet (572 moh)

Helt sør i Gildeskål, på grensen til Bodø kommune, ligger Skånlandsfjellet. Det er mulig å parkere noen meter nord for kommunegrensen på Fv17, og deretter går man en god sti til topps. Fra parkeringen til toppen er det en stigning på omtrent 400 høydemeter. Stigningen er fin og jevn, og uten skumle eller bratte partier. Utsikten fra toppen er utrolig flott i alle retninger. Blant annet mot Bodøhalvøya, Straumøya, Falkflågtindene, Småtindan og Sandhornet. Det er spesielt flott å gå fjellturen om høsten, når høstfargene maler fjellandskapet rundt i en vakker palett.

Turen opp og ned er omtrent 4,6 km lang, og tar omtrent 2 timer tur/retur.

Kjerringa (476 moh)

Det finnes mange fine topper ovenfor Skaugvolldalen, og en av disse er Kjerringa. Det ligger en liten parkering for ca. 2-3 biler til høyre etter den første tunnelen opp fra Skaugvoll på Fv17 (retning nordover). Er denne full ligger det en større parkering på venstresiden av veien før neste tunnel. Turen går oppover på sti og berg, gjennom skog og kratt og etter hvert i et åpent landskap med bedre og bedre utsikt for hvert steg man tar. Utsikten strekker seg utover havet, mot Fugløya, Fleina og alle de andre større og mindre øyene der ute. Du kan også fortsette videre til fjellene Hesten eller Skaugvollknubben.

Det var dessverre et forrykende regnvær den dagen jeg tok turen, som tvang meg snu litt før toppen. Sikten forsvant og det ble svært sleipt i marka og på bergene. Heldigvis fikk jeg se glimt av den nydelige utsikten litt lenger ned i fjellet.

Turen opp og ned er ca. 5,4 km lang, og tar omtrent 3 timer tur/retur.

Sandhornet (993 moh)

Sandhornet er et kjennemerke langs kysten i Salten, og et godt synlig landemerke fra Bodø by. Fjellturen opp er en av de flotteste man kan gå i Gildeskål. Selve rosinen i pølsa i følge de fleste. Fjellet ligger plassert til slik at utsikten strekker seg 360 grader, opp og ned leia, utover havet og innover fjellene. Går man turen på en klarværsdag får man virkelig belønning for strevet.

Det er flere ruter opp, men den vanligste og tryggeste er opp fra Horsdal. Fra fergekaia følger man stien østover langs fjæra bort til Stjernelva, og derfra en bratt sti oppover Stjerndalen. Ruten flater etterhvert noe ut og blir myrete. De siste par hundremeterne til toppen består av steinur, noe som kan være utfordrende for hunder og små barn. Vær forsiktig her. Vel oppe kan du velfortjent nyte det fantastiske panoramaet.

Turen opp og ned er ca. 10 km lang, og tar 4,5-6 timer tur/retur.

Middagstinden (479 moh)

Middagstinden, eller Kobben som fjellet også kalles, er en av flere topper ovenfor tettstedet Storvika sør i Gildeskål. Fra toppen får man en utrolig flott utsikt ut over en av de vakreste sandstrendene i Gildeskål og hele Salten, Storvikstranda.

Du har to forskjellige startalternativer avhengig av hvor lang du ønsker turen skal være. Du kan f.eks. starte ved parkeringen på sørsiden av Storviktunnelen og følge grusveien opp til Storvikavatnet og deretter sti resten av veien opp. Ønsker du å korte ned på tidsbruken og høydemeterne kan du kjøre opp på Storvikfjellet og parkere ved utsiktspunktet ved veis ende, og følge stien opp Kobblia til toppen av fjellet gjennom skogen. Veien opp er bratt, men lettgått. Vær forsiktig på toppen da det er svært bratt ned.

Turen opp og ned (fra parkeringen ved tunnelen) er ca. 6 km lang, og tar ca. 2-3 timer tur/retur. Kortere fra parkeringen på toppen av Storvikfjellet.

Finnesfjellet (506 moh)

På den andre siden av Storvikstranda ligger et annet spesielt fjell; Finnesfjellet, eller Finneskua som fjellet også kalles. Når det gjelder fjellturer i Gildeskål, er denne turen en av de aller flotteste. Turen er relativt enkel, men byr på spennende overraskelser og meget flott utsikt. Utgangspunktet for turen er Finnes, omtrent 4,5 km fra avkjørselen i Storvika. Her parkerer man bilen på anvist parkering, og starter på en ganske bratt ferd opp til Finnesjuran. Disse høyreiste, mektige og spesielle fjellformasjonene ligger på omtrent 250 meters høyde, og utgjør et gøyalt stopp før man fortsetter opp til topps.

Når man kommer ut av skogen får man plutselig utsikt ned mot Storvika og den langstrakte stranda, og bakover mot landemerket Kunna og fjellene i Meløy. På toppen ser man ut over havet, Fugløya, Inndyrshalvøya og det mektige Sandhornet. Utsikten mot Høgstjerna og fjellsiden nedenfor som nærmest stuper ned i havet er også litt av et syn.

Turen opp og ned er ca. 3,5 km, og tar omtrent 2-3 timer tur/retur.

Kjøpstadnakken (363 moh)

Rett ovenfor Kjøpstad ligger Kjøpstadnakken. Ta bussen til busstoppet ved krysset til Sandhornhøya på Fv17, eller parker bilen der (sørg for at du ikke står i veien for bussen). Gå deretter ca. 150 meter nordover langs Fv17 og ta av på skiltet sti mot Kjøpstadnakken. Veien opp er bratt, men det går fort oppover. Stien er ikke like tydelig alle steder, men følg de lyse tøyfillene som henger som veivisere. Oppe på Kjøpstadskaret tar du til venstre, og følger stien helt til topps.

Til tross for sin beskjedne størrelse har Kjøpstadnakken en fantastisk utsikt. Her ser du innover fjorden mot Beiarn, Kjellingstraumbrua, Børtindene, Landegode, Sandhornøyabrua, fjellene på Sandhornøya og Småtindene. Du ser også ned på nabotoppen Bukkpallen.

Turen opp og ned er ca. 3,5 km lang, og tar omtrent 1,5-2 timer tur/retur.

Bukkpallen (305 moh)

Bukkpallen er nabotoppen til Kjøpstadnakken og har samme utgangspunkt (les mer over). Når du ankommer Kjøpstadskaret tar du til høyre for å komme til Bukkpallen. Da jeg besøkte toppen i 2021 var det ikke spesielt godt merket på vei opp slik at jeg brukte en del tid på å finne veien gjennom den tette bjørkeskogen. Til slutt ankom jeg den lille varden på toppen.

Vel framme er utsikten flott over til Sandhornøya, Sandhornet og innover Holmsundfjorden. Ekstra vakkert er det bortover mot de mektige Småtindene. Ønsker du å kombinere Bukkpallen og Kjøpstadnakken i samme tur, er det omtrent 20-30 minutter å gå fra den ene toppen til den andre.

Turen opp og ned er ca. 3,2 km lang, og tar omtrent 1,5-2 timer tur/retur.

Høgfjellknubben (320 moh)

Fra kommunesenteret i Gildeskål, Inndyr, er veien kort til flott utsikt dersom man tar turen opp til Høgfjellknubben. Fra Inndyr sentrum kan du kjøre Åsveien inn mot Lysløypa og sette fra deg bilen. Herfra går det først bratt oppover på grusvei mot Smiten og Lauvvatnet. Ta deretter av på sti til venstre mot Høgfjellknubben. Går du turen på senvåren kan du være heldig å se orkideen Marisko langs veien.

Fra toppen er det blant annet en nydelig utsikt ned mot Inndyr, bortover mot Sandhornet, Fugløya, Fleina, den store skjærgården og Lofotveggen bak. Turen er også flott å ta i kveldslyset om sommeren. Ønsker du en større utfordring kan du fortsette fjellturen opp på Sandnestinden (493 moh). Turkort for rundturen finner du her.

Turen opp og ned er ca. 4,1 km lang, og tar omtrent 2 timer tur/retur.

Sandvikfjellet (329 moh)

Sandhornøya er en fjellrik øy, og har i tillegg til Sandhornet mange andre topper å by på. En av de laveste, som likevel gir flott utsikt, er Sandvikfjellet, ovenfor bygda med samme navn, lengst nord på øya. Fra Fv17 tar du av mot Sandhornøya på vei Fv472, ta så av til høyre på Fv478 mot Alsvik etter skaret. Da kjører du også forbi den flotte, langstrakte Langsanden, eller Sandvikstranden, som den også kalles. Parker i den bratte svingen før Alsvik hvor det vises en sti oppover det bratte terrenget. Følg denne til topps.

Fra toppen dukker den flotte stranden igjen opp i synsfeltet, med Sandhornet tronende bak, fulgt av Sør-Arnøy og Fugløya. Et flott syn for relativt liten innsats. Ønsker du en større utfordring er det mulig å fortsette fra Sandvikfjellet videre mot Kjølviktind (582 moh) og Telnestind (654 moh). Rundturen er omtrent 10 km tur/retur.

Turen opp og ned Sandvikfjellet er ca. 2 km lang, og tar omtrent 1-2 timer tur/retur.

Skålsvikhaugen (565 moh)

Skålsvikhaugen befinner seg ovenfor bygda Skålsvik, i nærheten av Nygårdsjøen og Kjelling. På Saura ligger det en parkeringsplass på sørsiden av Fv17 som er utgangspunktet for turen. Følg skogsveien forbi den flotte rasteplassen og gå mot Kjerketøfta, og ta av på bratt sti oppover mot Kvannskaret. Fortsett på stien videre forbi sørsiden av Skålsvikvatnet og sørover mot toppen av Skålsvikhaugen.

Fra varden på toppen er utsikten nydelig ned mot Beiarfjorden, Kjellingsundet og Kjellingstraumbrua, mot Høgfjellet, Kjøpstadnakken og Sandhornøya. Turen er minst like fin å gå i kveldslyset om sommeren.

Turen opp og ned er ca. 5 km lang, og tar omtrent 2,5-4 timer tur/retur.

Nonshaugen (313 moh)

Mange som besøker Gildeskål tar turen til Skulpturlandskapet Den Glømda staden og Thaihuset med den idylliske plasseringen ved Kjellingvatnet på Oterstranda. Stedet har egen parkering og er skiltet fra Fv17. Ovenfor Kjellingvannet ligger fjellet Nonshaugen, og du finner stien opp ved å runde vannet til sørsiden. Herfra fortsetter du oppover på berg og sti. Utsikten er fantastisk hele veien opp.

På toppen har du god sikt mot fjellene Digra, Høgstjerna og Høgnakken – og den vakre Sørfjorden. Grunnen man står på består av mange spesielle kalkformasjoner. Her beveger du deg på marmorberg, og i nærheten ligger Nonshauggrotta, hvor du kan oppleve det kalkrike landskapet fra innsiden. Grotta er 1,5 km lang, har flere sidegrotter og bør besøkes med kyndig guide.

Turen opp og ned Nonshaugen er ca. 3,8 km lang, og tar omtrent 1,5 – 2,5 timer tur/retur.

Farnheia (174 moh)

Farnheia er det laveste fjellet på listen, men det ligger blant andre høyreiste topper, og har en utsikt andre fjell kan misunne den for. Ta av til høyre rett før Storvikskartunnelen, mot Novika og Forstranda. Ca. 1,5 km etter Noviktunnelen vil du se et skilt på høyresiden av veien mot Farnheia. Høyden ligger like ovenfor den mektige grotten Børsteinhola, som også kalles katedralen i Novika, på grunn av sin formidable størrelse. Turen opp til Farnheia kan derfor fint kombineres med en tur inn i grotten. Fra den lille parkeringen langs veien tar det ca. 15 minutt opp til Børsteinhola, og 15 minutter videre til opp til Farnheia. En virkelig flott utsikt får man dersom man vandrer videre over myr og berg østover i ca. 20 minutter til.

Turen opp og ned til toppen er ca. 2 km lang, og tar omtrent 1 -1,5 timer tur/retur.

Kisfjellet (646 moh)

Kisfjellet ligger også i Holmsundfjorden, i nærheten av tidligere nevnte topper som Bukkpallen og Kjøpstadheia. Det som skiller dette fjellet fra de andre er blant annet plasseringen tett innpå de mektige Småtindene. Her oppe føles det faktisk nesten som du kan ta på fjellrekken som brer seg rundt deg i en halvsirkel.

Turen har sitt utgangspunkt på Asgotsletta. Her kan man parkere godt innpå busstoppet, eller den nye parkeringsplassen som holder på å anlegges på oversiden av Fv17. Herfra følger man en grusvei som etterhvert blir en skogsvei som går i sikksakk oppover i terrenget. Over skoggrensen fortsetter man på berg, men det er stort sett tydelig hvor man skal gå. Følg stien oppover til den grønne hytta. På baksiden går en smal sti som tar deg videre opp til en varde over det fine Kisfjellvatnet, og så oppover på toppen til selve Kisfjellet. Utsikten mot Småtindene er herfra helt spektakulær. Har du tid og krefter igjen, kan du fortsette videre opp på dem.

Turen opp og ned Kisfjellet er ca. 10,5 km lang, og tar omtrent 4-5 timer tur/retur.

Kart over fjellturene

Dette kartet er ikke nøyaktig, og må bare brukes for å få en viss idé over hvor de ulike fjellene befinner seg. Bruk et ordentlig turkart (f.eks. fra ut.no) når du skal gå tur.

Har du gått noen fjellturer i Gildeskål selv, eller er det noen som frister? Fortell gjerne hvilke(n) i kommentarfeltet.