Tilbakeblikk på Burma

IMG_6384Jeg har tidligere skrevet litt om stedene jeg har besøk i Burma og opplevelsene jeg har hatt der, men nå tenkte jeg gå litt dypere og fortelle litt om historien, menneskene og mine egne tanker om besøket mitt der.

Grunnen til at jeg ønsket å besøke landet var fordi jeg var nysgjerrig på dette landet som hadde vært stengt fra resten av omverdenen for så lenge. I tillegg til å få se de imponerende templene som preger så mye av det buddhistiske landet, spesielt i magiske Bagan, ønsket jeg å treffe mennesker som var vokst opp i landet og høre historiene deres, og drømmene deres for framtiden – både for seg selv og landet sitt.

Burma 2014 IMG_5824 Burma 20145Burma har bare 30 minutters tidsforskjell fra nabolandet Thailand, men landet føles minst 100 år tilbake i tid. Det er landet hvor man bare kan importere 150 ml parfyme og 6 ubrente CD-plater ved innreise. Hvor menneskene skyter sprettert på ting de ikke liker, som innpåslitne fugler og kyr som ikke går dit de skal. Hvor man kan sykle på øde landeveier i ettermiddagssolen med fascinerende, eldgamle templer tronende over seg. Hvor man kan spise middag til bare noen få kroner hver dag. Hvor kvinnene bærer kammene i håret som dekorasjon. Hvor bussene kjører i de inntørkede elveleiene for å spare tid. Hvor man spiser svaleegg og friterte spurvefoster som snacks. Hvor geitene står på to bein og spiser fra trærne. Hvor folk sitter på plastkrakker i midtgangen i den overfylte bussen. Hvor sjokolade er en mangelvare. Hvor alle de unge jentene forsiktig tar på smykkene dine, og spør om du har leppestift eller parfyme å låne dem. Hvor kyr gresser i veikanten på ekspressveien. Hvor folk harker og spytter over alt. Hvor det reklameres for gain weight pulver og kremer som gjør deg hvitere i ansiktet. Hvor matvognene i gata i Mandalay spiller alt fra klassisk, til 70-talls disco- til hardrockmusikk. Hvor man blir fotfulgt i butikkene av 3-4 ansatte. Hvor strømbrudd skjer 5-10 ganger per dag, selv i de store byene. Hvor 4-5 mennesker får plass på én moped. Hvor kvinnene bærer alt fra mat til stoler på hodet. Hvor man spiser teblader i salaten. Hvor religion, karma og overtro fortsatt spiller en enormt stor rolle i menneskenes hverdag og liv. Hvor barn fortsatt leker med drager, klinkekuler og sykkeldekk. Hvor de drar pengene du nettopp har gitt dem for en vare over resten av varene sine og kaller de for «lucky money». Hvor man går mer barføtt enn med sko. Hvor hest og kjerre fortsatt er et viktig transportmiddel. Hvor sjåføren både sitter på høyre side i bilen, og kjører på høyre side av veien. Hvor både menn og kvinner går i tradisjonelle skjørt, som kalles longyi. Hvor grønn te er gratis overalt, hele tiden. Hvor mopeder er fullstendig forbudt i landets største by – Yangon. Hvor de lokale lager kysselyder for å få oppmerksomheten til kelnere o.l. Hvor kappene til munkene er laget av fibrene fra lotusplanten. Hvor man fortsatt finner telefonkataloger på hotellrommene. Hvor man kan kjøpe spurver, duer og ugler bare for å slippe dem fri og få bedre karma. Hvor mange har røde tenner og smil etter å ha tygget betelnøtter. Hvor menn sykler med høner under armene. Hvor taxisjåførene stopper å snakke når de må stoppe for rødt lys i frykt for spioner i bilene rundt. Hvor det fortsatt er store kamper mellom demokrati og diktatur. Hvor myndighetene i årevis har kontrollert folket.

Burma 20142 IMG_8265 Burma 20144Nå i 2015 er det fem år siden frihetskjemperen Aung San Suu Kyi ble løslatt fra husarresten hun har sittet i siden 1989, året før det demokratiske partiet hennes vant det nasjonale valget. Det er mer enn 50 år siden militærjuntaen tok over landet, og tok fra innbyggerne mange av deres rettigheter – blant annet retten til utdanning, og ikke minst retten til frihet. Landets innbyggere har levd i fattigdom, taklet diskriminering og nærmest blitt behandlet som slaver gjennom disse årene. Frihetskjempere har blitt fengslet, torturert og drept i kampen om å gjøre Burma demokratisk og få rettighetene sine tilbake. I 2010 løsnet endelig myndighetene litt av jerngrepet de har hatt på landet de siste tiårene, og landet begynner å bevege seg i en mer demokratisk retning. Sanksjoner har blitt løftet og turistene er igjen invitert til landet av  Aung San Suu Kyi og demokratene for å skape økonomisk vekst som for forhåpentligvis vil komme landet til gode.

Utviklingen har gått raskt, og turistene strømmer for tiden til for å oppleve en av de siste «utpostene» i Asia. Nå finnes det minibanker i de større byene, og internett er ikke vanskelig å finne i de større byene/stedene (men internett er fortsatt ganske nytt i landet, og dermed temmelig tregt og ustabilt). Selv om minibankene nå finnes enkelte steder er det fortsatt best å ta med massevis av dollar som man veksler i kyats når man ankommer landet. Disse må være nye og strøkne! Har de brettmerker eller lignende tar ikke vekslingskontorene i mot dem. Man betaler ofte hoteller, buss og togbilletter med dollar og lokale varer (som f.eks. mat) i kyats.

Burma 20143 IMG_6146 Burma 20141Strømbrudd skjedde veldig ofte, spesielt i Bagan og Kyaume, men også i de større byene som Yangon og Mandalay. På en kveld kunne strømmen gå 3-4 ganger i Mandalay, og oftere på de mindre stedene. Den var derimot oftest bare borte en liten stund før den kom tilbake. Utenlandske sim-kort fungerer fortsatt ikke i landet, så jeg var uten telefonnett hele tiden mens jeg var der – og brukte bare internett til å kommunisere med de hjemmefra. Man kan derimot kjøpe lokale sim-kort dersom man ønsker å kunne bruke telefonen.

Når det gjelder transport valgte jeg å reise på bakken i stedet for å ta fly. Flyene i landet er ikke bare dyre, men drives av myndighetene og pengene går dermed direkte til dem. For å ikke støtte opp om måten de styrer landet på, valgte jeg (og de fleste andre, I hope) å heller bruke lokale tjenester hvor pengene går direkte til folket. Alle bussene/togene jeg tok kom fram akkurat når de skulle, og et par av dem tok faktisk kortere tid enn antatt. Busselskapet JJ Travels anbefales mellom de store byene. Bussene deres har bare 3 seter i bredden i steder for 4, og man har dermed god plass, seter som kan lenes godt tilbake og man får utdelt eget teppe. Jeg betalte ca. 110 kr med dem mellom Yangon og Bagan, og da var vann og snacks inkludert.

Burma 20146 IMG_7601 Burma 20147Jeg hørte en del negativt om maten før jeg dro og også fra andre reisende langs veien. Selv synes jeg mye av maten var nydelig! Spesielt på trekkingturen i Shan-riket. Her fikk vi til og med servert tebladsalat (kalles lephet thoke)! De bruker ellers mye grønnsaker og ris i kosten, og alt er naturlig og friskt. Burmesisk curry var ikke så verst, og ellers gikk det mye i fried noodles. På landsbygda fikk jeg ofte servert omelett oppå nudlene, og ei skål med suppe ved siden av. Prismessig var maten utrolig billig. Mange steder spiste jeg middag for 3-10 kr, og den dyreste middagen min var på bursdagen min hvor jeg betalte rundt 50 kroner for nudler og et glass hvitvin. Det er altså ikke maten som lopper deg i Burma!

Mesteparten av pengene gikk til overnatting. Det bygges overnattingssteder i rekordfart i landet, men foreløpig er det ganske få av dem de fleste steder. Siden konkurransen ikke er så stor er altså ikke prisene presset, og overnattingen er derfor mye dyrere enn i nabolandene, som f.eks. Thailand. Jeg som reiste alene betalte også for hele rommet, og dermed samme pris som to som reiser sammen ville betalt. Singelrom fantes ikke. Derfor sparer man jo en god del på å dele rom med noen andre. Jeg betalte rundt 40-50 dollar pr. natt. Det billigste rommet var i Kyaukme, hvor jeg betalte 12 dollar. Inkludert den i prisen hadde jeg delt bad, vinduer med skitne laken foran, ingen vifte, hull i veggen og maur i senga..

Burma 20148 IMG_8084 Burma 20149Det beste med landet er menneskene. Sjeldent har jeg møtt et mer nysgjerrig, interessert, gjestfritt og ydmykt folk. Smilene er aldri langt unna! Det er helt utrolig med tanke på historien deres, og alt de har vært igjennom. Landet er dessuten en enorm smeltedigel som inneholder over 130 forskjellige etniske grupper, og en tur til landsbygda hvor mange av disse lever som de har gjort i hundrevis av år er et must. Jeg følte meg fullstendig trygg til alle tider, og de lokale passet hele tiden på meg. F.eks. første dagen da jeg satt på fortauskanten i solen og en kar dukket opp fra intet med en stol til meg så jeg kunne sette meg i skyggen (han, og alle de andre, forstod ikke at jeg ønsket å sitte i sola og få litt farge xD)! Den eneste ubehagelige opplevelsen jeg hadde var da jeg syklet på sandveiene til Pythadatempelet i Bagan som ligger ganske øde, og en ung, lokal fyr dukket opp ut av buskene, trakk opp longyien sin, viften «sine edlere deler» mot meg og lagde klukkelyder… O_O Da syklet jeg temmelig raskt unna.

Burma 201411 IMG_6336Burma 201410Det var fryktelig spesielt å være i et land som har vært lukket så lenge. Det er som å få et lite glimt inn i fortiden. Et lite vindu i historien som man plutselig kan titte igjennom. Hvor the ways of old fortsatt råder. Veldig fascinerende.

Reisen til Burma lærte meg i alle fall å ikke ta noe for gitt. Vi har alle mulighetene i verden her i Norge, rett til utdanning, rett til frihet og rett til å kunne gjøre akkurat hva vi vil med livene våre. Dessverre kaster mange av oss bort disse mulighetene på grunn av redsel og usikkerhet for å leve ut våre drømmer. Det er ikke før mulighetene blir revet fra oss at vi merker hvor avhengig vi er av dem. Hvor stort og betydelig frihetsbegrepet faktisk er for oss. Burmeserne har ingenting og drømmer om alt, mens mange av oss har alt men gjør lite ut av det. Det er absolutt noe å tenke over..

IMG_8584Kunne du tenke deg en tur til Burma?

(Jeg kaller for det meste landet Burma som er navnet britene i kolonitiden brukte på landet, selv om militærjuntaen offisielt forandret landets navn til The republic of Myanmar for rundt 20 år siden)

1. Vil virkelig til Burma! Har så lyst å sjå det på siste bildet ditt, solnedgangen i bagan. Såg det først her på din blogg trur eg, og no står det høgt på reiseønskelista.

1. Det er noe som virkelig fortjener å stå høyt på reiseønskelista, det er sikkert og visst. Håper du får sjansen til å oppleve det, Marthe!

2. flotte bilder, og så utrolig fint skrevet! Gøy at du tar deg tid til å skrive så utfyllende om reisen, jeg synes i alle fall det var veldig fint å lese,om 🙂 Jeg er ingen rutinert reiser så Burma står nok ikke først på listen – men kanskje en dag..?

1. Så hyggelig å høre 😀 Jeg lærte så mye mens jeg var i landet, om både historien og folket og hvor annerledes det faktisk er – så hadde veldig lyst å dele noe av det her på bloggen. Ja, man skal aldri si aldri 😉

3. For et kjempefint innlegg, flotte bilder som vanlig og veldig fint skrevet! Burma er jo meeeget høyt oppe på ønskelista mi….

Jeg må forresten bare le litt, jeg møtte ei venninne i Beograd her om dagen, vi skal videre på interrail i Balkan. Og da fortalte hun meg at «dette hostellet lå hun Renates reiser på, vet du!», altså Arka Barka. Da er det tredje gangen jeg sover på samme plass som deg på kort tid, selv om nå var det helt ubevisst, haha. Jeg ble forresten også helt bergtatt av det serbiske folket, makan til vennlige og hjelpsomme mennesker!! Gleder meg til å se mer av Balkan, altså 🙂

1. Takk for det 😀

Hahaha, så artig! Det er nok ikke lenge før veiene våre krysses samtidig da, vettu :p Jeg gleder meg på dine vegne, Balkan er så fantastisk og selv om jeg har nettopp vært der vil jeg bare tilbake… Det blir nok dessverre ikke flere turer dit i år (men alt kan jo skje, hehe), men forhåpentligvis må jeg få til en tur til neste år. Kos deg masse på reise! 😀

4. Renate, du mestre virkelige at skrive fængende!!! Elsker hvor dejlige detaljerige og oplysende dine blog indlæg er 🙂 Facts og info er ikke noget, som vi selv gør så meget ud af – selvom det nok ikke ville skade os at tilføje lidt flere oplysninger i vores rejserelatede indlæg.

Umiddelbart vil jeg mene, at æg+nudler med tilhørende supper lyder som et fantastisk lækkert måltid – personligt elsker jeg nudler med spejlæg! <3 Er der en grund til at folk snakker negativt om maden? Er den stærk? Bruger de ofte en bestemt karakteristisk krydderi/plante i madlavningen? Er konsistensen underlig? :0

Og jeg beklager, men elsker din brug af denne smiley O_O da du skriver om flasher-episoden! HAHA! Jeg kan lige forestille mig, hvordan vi som pige bare ville spærre øjnene op, kigge hurtigt væk og fremad og bare trampe afsted for at komme væk derfra!

1. Tusen takk for det 😀 Jeg er så glad i fakta selv at det blir ofte litt i meste laget noen ganger 😉

Jeg hadde aldri smakt nudler med speilegg før, men likte det veldig godt! Nudler stekt i spennende sauser og oljer synes jeg er kjempegodt, så jeg led virkelig ingen nød der nede. Tror bare folk mener at maten er litt kjedelig og ensformig i forhold til maten i f.eks. nabolandet Thailand. Selv synes jeg at man bare må ta landet og maten for hva det er, og ikke nødvendig sammenligne alt hele tiden. 🙂

Hahaha! Den episoden var så merkelig! Skjønner ikke hvorfor enkelte menn føler de MÅ flashe seg når de ser kvinnfolk. Øynene mine var nok like store som smileyen O_O ja, og jeg syklet svært fort bort derfra, haha!

5. Å, så fantastisk fine bilder, og så utrolig fint skrevet! Burma har jeg hatt lyst å besøke siden du først skrev om det, men jeg er, som du skriver om, tidvis litt for pinglete til å følge alle drømmer, så frykter det blir en stund til jeg våger meg ut på tur alene til Burma! Da må jeg i så fall finne meg en kompanjong først 🙂 Men det virker som et helt fantastisk fint land med et herlig folk! Beundrer deg, Renate! 🙂

1. Man skal aldri si aldri 😉 Landet åpner seg mer og mer opp nå, og det blir sikkert mye lettere å reise i også. Takk for fine ord! 🙂

6. De siste årene synes jeg det er ekstra gøy å reise steder som har en spennende historie ba seg, og Burma er absolutt ett av de stedene vil jeg tro! Det siste bildet ditt er helt nydelig!

1. Ikke sant! Man føler på en måte da at reisen får en dypere mening, annet enn f.eks. at man bare skal sole seg og å ha det gøy. Jeg digger selv reisemål hvor man kan lære seg litt nytt. Enten det er om landets historie eller folkets skikker og kultur. Burma er absolutt et slikt land ja 🙂 Tusen takk!