Dag 2 på veien i Skottland – Isle of Skye

Stod opp tidlig i dag og fikk en nydelig frokost her vi bor på Grianan House B&B. Hoppet deretter i bilen og kjørte nordover mot Kyle of Lochals. Vi stoppet innom imponerende Eilean Donan Slott, som ligger på en liten halvøy med en gammel steinbro som knytter slottet til fastlandet.

P1250311 P1250519Deretter kjørte vi over broen til øya, Isle of Skye, som er oppkalt etter det gamle nordiske navnet for sky. Et passende navn også, siden den var dekket av skyer da vi ankom. Denne øya er nok en av de mest kjente og populære utfluktene i Skottland. Det bor ca. ni tusen mennesker der, som livnærer seg av turisme, jordbruk, bryggeri, håndtverk og produksjon av whisky.

P1250476 P1250328 P1250325Vi kjørte via Portree med alle sine måker, og videre up north. Masse flotte fjellformasjoner og nydelige landskap!

P1250508 P1250495 P1250340Vi stoppet så og gikk opp til the Old Man of Storr, og fikk sett både turister, sauer og magiske formasjoner av fjell. Ruten er ca. 4 km lang og den tok ca. 1 1/2 time tur retur, hvor mesteparten av tiden gikk til å måpe til utsikten og ta utallige bilder av den. Dette regnes nok som den mest populære gåturen på øya. Disse merkelige fjellformasjonene ble faktisk skapt av et jordras for leeenge lenge siden.

P1250350 P1250367 P1250385 P1250395 P1250404 P1250434Deretter kjørte vi til Staffin og så på dinosaurfotspor! Eller, de ordentlige var under sanden, og etter å ha lett etter dem i en halvtime måtte vi bare nøye oss med replicas.

England & Skottland3
Dinosaurfotspor til venstre, Kilt Rock i det fjerne til høyre.

P1250465 Naturen ble bare flottere og mer utenomjordisk desto lenger nord vi kom, og veien bare smalere og smalere! I Uig stoppet vi og spiste lunsj/middag bestående av toast med ost og haggis, og en obligatorisk scone til dessert. Det skal sies at jeg ikke visste hva haggis faktisk bestod av før jeg hadde spist det. Hakket hjerte, lever og lunger blandet med løk, rugmel og krydder og kokt i en sauemage i flere timer. Haha.. If only I had known. Neida, det smakte jo ikke altfor ille.

Sandwich med hakket hjerte, lever og lunger blandet med løk, rugmel og krydder som er kokt i en sauemage i flere timer.. Altså haggis!

Når man følger de smale veiene rundt på øya så dukker sightsene bare opp. Plutselig åpenbarer de seg! For eksempel Kilt Rock med sine spesielle formasjoner. Man trenger derfor egentlig ikke lete etter steder å se.

P1250459 P1250455 P1250454 P1250440Sauer var det overalt på øya, sikkert 8429034902 stykk totalt, og så fikk vi jo sett hele 4 highland kyr. Noen skikkelige ullklumper! De er jo så herlige. Å kjøre litt uten mål og mening er jo den beste måten å få sett stedene man besøker på – synes i alle fall jeg.

P1250489 P1250474 P1250485 P1250500Kjenner jeg bare har lyst å bli igjen her i Skottland i mange år! Det er så mye å se!

Man kommer seg lettest til Isle of Skye med egen bil/leiebil. Øya henger nå fast i fastlandet med en bro, men det går også en ferge (gratis) til øya fra litt lenger sør på fastlandet. Man kan få sett mye på en dag, men hadde jeg dratt tilbake ville jeg satt av to-tre dager på turen for å få sett alt.