Tilbakeblikk på reiseåret 2022

Nok et år er ved veis ende, og med det kommer også tiden til å se tilbake på året som har gått. 2022 var året hverdagen kom tilbake etter to år med pandemi, selv om virussykdommen ikke akkurat har forlatt oss helt enda. Dette førte til mer normale forhold på reisefronten for mange, selv om uroligheter i verden har ligget som mørke skyer over oss siden begynnelsen av året.

Hvem hadde trodd at en fullskala krig skulle bryte ut i Europa i 2022? At økonomien skulle bli snudd helt på hodet? Selv om vi på mange måter har vært veldig skjermet her i Norge, har vi også merket endringer på flere hold.

Til tross for at verden i år har vært mer åpen enn på lenge, har det likevel ikke blitt så fryktelig mange reiser for min del. Jeg har dessuten holdt meg innenfor Europas grenser også i år. De fleste stedene jeg har besøkt i år, har jeg også besøkt tidligere. Jeg, som tidligere alltid (stort sett) har prioritert å reise nye steder, har storkoset meg med alle disse gjensynene.

Jeg har besøkt seks land, inkludert Norge, fordelt på syv turer. Jeg har vandret blant vulkaner, mektige klipper og små bygder på tvers av Gran Canaria, jeg har drukket te og spist scones i England i både landsbyer og storbyer, tatt ferger fra øy til øy i det greske Egeerhavet, besøkt vingårder og middelalderborger i Kroatia, sett både kirsebærblomstringen og fantastiske høstfarger både her i Norge og utlandet, klatret på fjell i Lofoten, nytt nordlys og midnattssol, og badet her hjemme i iskalde forhold i Norskehavet.

Det har på flere måter vært et utfordrende år, men når jeg satt sammen dette innlegget fikk jeg øynene opp for at det på mange måter også har vært et fint år. Det er alle de små øyeblikkene som gjør livet til et eventyr, synes jeg å ha lest et sted en gang. Det stemmer jo så bra.

Men ja, nå babler jeg. Tilbakeblikket på reiseåret mitt 2022 kommer her:

Januar og februar

Januar startet med blanke ark, og etter to år med pandemi og vintre tilbrakt i Bodø var reiselysten stor og trangen for å oppleve varmere strøk større enn noensinne. Heldigvis dukket det opp billige restplassflybilletter direkte fra Bodø akkurat når nøden var som størst.

Gran Canaria

I februar hadde jeg fått nok av kulden, snøen og mørket og hoppet derfor på flyet til Gran Canaria. Jeg var der på samme tiden for to år siden på mor- og datterreise og skrev da at det neppe ble siste gang. Jeg valgte i denne omgang bort stranda og bassenget og satset heller på en aktiv opplevelsesreise. Etter å ha brukt et par dager på å besøke Puerto de Mogan og klatre rundt på sanddynene i Maspalomas, tok jeg sekken på ryggen og begynte på vandreturen min som skulle ta meg tvers over øya. Jeg fulgte pilegrimsleden Ruta Jacobea over til Galdar på nordkysten, etter tre dagers vandring gjennom øyas nydelige interiør. Det var en fantastisk måte å bli bedre kjent med øya og se hvor store variasjoner den har fra den ene siden til den andre. Jeg avsluttet oppholdet i Las Palmas, med tapas og vandring gjennom i gamlebyen og langs vakre Las Canteras.

Mars og april

Mars ble en merkelig måned på mange måter. For det første på grunn av Russlands invasjon av Ukraina, som snudde verdensbildet til oss alle på hodet over natten (selv om invasjonen var et faktum allerede i slutten av februar). For min del forsvant store deler av måneden i sykdom, med to runder korona på kort tid.

Bodø og Gildeskål

April bød på bedre tider på det personlige plan. Jeg jobbet store deler av påsken, men fikk også noen trivelige dager på hytta i Gildeskål i nydelig påskevær. Jeg og hunden Thico gikk turer i skog og fjell, spiste påskegodt og koset oss ute. Det er alltid fantastisk å se årets første hestehov og merke at dagene blir lengre og lengre. Jeg lagde visst også mange små snøfigurer disse månedene, haha.

England

Etter påske var det endelig tid for å komme seg ut på tur igjen. Denne gang tilbake til Storbritannia, som jeg har lengtet veldig tilbake til de siste par årene. Derfor var gjensynsgleden stor. Jeg startet turen til England med nesten en hel uke i London. Her utforsket jeg de mange nabolagene med å vandre gatelangs og gjennom parkene under blomstrende kirsebærtrær, drakk te, spiste deilige måltider og så fargerike husfasader dekket av nydelig blåregn. Jeg dro også på dagstur til selveste Downton Abbey! Eller Highclere castle som den storslåtte bygningen egentlig heter.

Deretter tok jeg toget sørøstover til Canterbury, hvor jeg fikk besøke den enorme katedralen og utforske de mange trivelige gatene i den historiske byen, og nøt cream tea på flere hundre år gamle (og svært skjeve) tehus. Jeg fortsatte ferden vestover, og besøkte blant annet Rye, Lewes og vandret langs de hvite klippene De syv søstre før jeg endte opp i kystbyen Brighton. Her utforsket jeg de mange rommene i storslåtte og underlige Royal Pavilion, så strandhusene i Hove, fargerike hus og makaløse veggmalerier, og besøkte Brighton Pier hvor jeg spiste fish & chips og fikk et noe ublidt møte med de innpåslitne måkene.

Oslo

På vei hjem fra England hadde jeg også en dag i Oslo for første gang på lenge. Jeg brukte timene mellom flyene på å besøke det nye området i Bjørvika som jeg ikke hadde besøkt siden det stod ferdig. I det nydelige vårværet fikk jeg se flotte magnolia og kirsebærtrær i full blomst, slappet av på solbenkene ytterst på Sørenga, utforsket nye Deichman bibliotek og spiste lunsj ute. Jeg avsluttet med en tur innom Grønland og botanisk hage (og det varme, eksotiske Victoriahuset) før jeg måtte tilbake hjem.

Mai og juni

Endelig kom våren og sommeren til nord, selv om det snødde langt inn i mai. Vakkert vær innbød til fine fjellturer, strandturer, byturer og rolige dager tilbrakt på hytta på fridagene.

Gildeskål

Vår og tidlig sommer er en fantastisk tid når dagene blir lengre og lengre og alt spirer og gror. Jeg tilbrakte fridagene på hytta, hvor både kirsebærtrærne og epletrærne blomstret gjennom disse månedene. Jeg sådde og plantet ut i kjøkkenhagen og det vokste fint inne i drivhuset. Jeg kom meg på et par fjellturer og nøt stille dager på havet i kajakken. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk disse fine dagene siden sommeren som ventet ikke akkurat ble helt den store…

Dagstur til Sverige

Det ble også tid til en liten dagstur over til Sverige med et par venninner. Vi kjørte fra Bodø til Arvidsjaur, handlet på diverse butikker og spiste pizza, slik vi har gjort så mange ganger før. Fin, men veldig kort tur.

Juli og august

Jeg ser tilbake på sommeren 2022 med skrekk og gru, haha. Værmessig var den rett og slett en tragedie. Jeg hadde store planer om å reise opp til Lofoten og Vesterålen, og kanskje ned til Vestlandet, men slik ble det ikke. Derfor ble det heller mye jobbing, og både sommerfølelsen og ferien ble utsatt på ubestemt tid.

På en mer positiv side var jeg i juryen til NRK Nordlands kåring av fylkets beste badeplass. Hvilket sted som vant kan du lese i denne artikkelen.

Gildeskål

Foruten dagene jeg jobbet tilbrakte jeg mest tid på hytta. Heldigvis ble det noen fine dager innimellom, hvor jeg var rask med å komme meg ut. Likevel var det en liten nedtur fordi grønnsakene ble oppspist av snegler, eplene ble angrepet av skurv og jordbærene fikk gråskimmel av all fuktigheten. Bakken i kjøkkenhagen som består av dekkbark, ble fullstendig omgjort til gjørme av all regnet. Jeg måtte uansett gjøre det beste ut av det, og lagde i stand en steintrapp opp av kjøkkenhagen flankert av lavendel på begge sider for å bringe en liten touch av sydligere strøk hjem. Gleder meg til å (forhåpentligvis) se den i full blomst til sommeren.

Kjerringøy

Det ble faktisk en liten utflukt midt på sommeren, og den gikk til Kjerringøy siste helgen i juli når det mirakuløst nok meldte bra vær. Her ble det tid til en visitt innom det gamle handelsstedet, vassing i fjæra, en møsbrømlefse-lunsj og overnatting i telt ved havet med fantastisk utsikt mot solnedgangen.

September og oktober

Etter en særdeles regnfull og på mange måter trasig sommer, kom høsten med blanke ark. Været ble bedre og energien kom til dels tilbake, noe som gjorde at det endelig ble tid for nye eventyr.

Lofoten

Planen var egentlig å reise til Lofoten i løpet av sommeren, men været ville det annerledes. Når det endelig meldte oppholdsvær de første dagene i september, og jeg tilfeldigvis hadde fri samme periode, var jeg rask med å komme meg på ferga over til dette vakre øyriket. Jeg tilbrakte en liten ute i Lofoten hvor jeg klatret på nye og gamle fjell, spiste fiskeburger, fisketaco, tangpasta og nystekte kanelboller, samt teltet på vakre strender. Været var fint, men selv om det var relativt varmt på dagtid ble det fort klart hvilken årstid vi egentlig befant oss i når jeg la meg i teltet på kvelden. Det var likevel verdt det når nordlyset plutselig lyste opp himmelen når sola hadde gått ned.

Kroatia

I midten av september var det endelig klart for årets mor- og dattertur. Denne gang gikk ferden til Kroatia, et sted mamma har drømt om å besøke lenge og et sted jeg har lengtet tilbake til i lang tid. Vi landet i Zadar og tilbrakte kvelden der, hvor vi spiste god mat og hørte sjøorgelet i full symfoni. Deretter forflyttet vi oss ned til vakre Sibenik, med sin spennende historie, flotte havn, mange borger og smale brosteinsgater fra middelalderen.

Vi endte så opp på øya Hvar, hvor vi tilbrakte mesteparten av turen. Vi startet dagene med frokost på balkongen og utsikt over Hvar Town, deretter utforsket vi ulike deler av øya, badet fra nydelige strender, spiste utrolig mye godt, besøkte vingård, så flotte solnedganger – og dro på dagstur over til den vakre øya Brac. Vi avsluttet oppholdet i Split hvor vi ble bedre kjent med byens lange historie og historiske bebyggelse, spiste gelato og handlet med oss litt lokale delikatesser hjem.

Hellas

I midten av oktober skulle jeg på en reise jeg har drømt om i flere år. En skikkelig øyhopping i Hellas. Jeg startet med en natt i Athen, som jeg ikke har besøkt siden jeg studerte der i 2008. Det var med andre ord på tide. Jeg fikk et gjensyn med Akropolis, de livlige gatene i Plaka og de hvitmalte husene i Anafiotika. Deretter tok jeg ferga til øya Naxos i Kykladene, hvor jeg fikk nyte de fantastiske strendene, se røde saltsjøer, vandre gjennom labyrintiske gater, samt nyte solnedgangen fra antikke Portara.

Deretter forflyttet jeg meg over til Paros, hvor jeg utforsket mange av de vakre små hvite landsbyene øya er kjent for, ble kjent med massevis av katter, så vindmøller, spiste deilig sjømat og lokale retter, samt vandret langs The Byzantine Way. Jeg tok også en dagstur over til fine, lille (og på denne tiden av året; nærmest folketomme) Antiparos.

Sterk vind tvang fergene til kai og førte til endringer i reiseplanen. For å komme meg videre til øya Milos, måtte jeg derfor via Santorini, som jeg også besøkte for mange, mange år siden. Artig gjensyn, selv om det fort ble slitsomt å menge seg med alle de andre turistene som hadde tatt turen. Dagene på Milos ble derimot fantastiske. Jeg fikk besøkt mange av de små fiskelandsbyene øya er kjent for, sett nydelige strender, utforsket øyas antikke historie samt spist store mengder sjømat med lokal vin til. Jeg avsluttet reisen med nok en dag i Athen, hvor jeg spiste gyros, endelig fikk besøke det nye Akropolis-museet og bestemte meg for at å utforske flere av de greske øyene burde bli en årlig affære.

November og desember

Det var ikke spesielt mye som skjedde i årets siste to måneder. Mye arbeid og mye snømåking. Det ble derimot et fint avbrekk mot slutten av november med en reise tilbake til England. Ellers var vi heldig og hadde mye fint vær, som i tillegg til all snøen gjorde denne mørketiden noe lettere enn vanlig. Julen ble tilbrakt med familien på hytta, og nyttårshelgen ble tilbrakt på jobb.

England (igjen)

I midten av november var det tid for årets siste reise, og det ble litt av en tur. Jeg dro sammen med fem venninner på en etterlengtet reise sammen, og vi hadde valgt oss ut London og Brighton. London var som vanlig fantastisk i førjulstiden, og vi vandret gjennom julelysdekorerte gater og hadde gøy på Winter Wonderland i Hyde Park. Vi gjorde også våre indre nerder glade med et besøk på Harry Potter Studios og lagde potions og drinker på den Harry Potter-inspirerte baren The Couldron.

Vi forflyttet oss deretter ned til Brighton. Vi var innom arkaden på Brighton Pier og så skøytebanen foran en julepyntet Royal Pavilion. Vi skålte i champagne og nøt god mat på afternoon tea på et gammelt og ærverdig hotell i byen. Det ble dessuten juleshopping i North Lane og The Lanes, og jeg dro hjem med en stor pose tekopper fra den fenomenale bruktbutikken Snoopers Paradise.

Skrivelysten har ikke vært helt på topp dette året, og bloggen har dermed blitt noe nedprioritert. Derfor er det fortsatt mange av stedene og opplevelsene fra 2022 som jeg ikke har skrevet om enda. Jeg satser derimot på at inspirasjonen kommer nå som vi har gått inn i et nytt år, mot lysere tider og all verdens muligheter.

Kanskje blir 2023 året hvor jeg endelig får vandre blant statuene på Påskeøya, sett soloppgangen over pyramidene i Sudan, besøkt kurdiske landsbyer i Nord-Irak, øyhoppe i Maldivene og Karibien, skue opp på de enorme baobabtrærne på Madagaskar eller vandre i fjellene på New Zealand?

Det er selvfølgelig lov å drømme. Det eneste som er planlagt i denne omgang er en reise til Kapp Verde i februar, hvor det forhåpentligvis blir tid til både fjellturer og strandhogg. Har du vært der selv må du gjerne legge igjen tips og råd i kommentarfeltet.

Og med det vil jeg som vanlig takke alle dere som stopper innom Renates Reiser og leser, kommenterer og byr på egne erfaringer og tilbakemeldinger. Det er kjempeartig og stor stas at nye lesere stadig dukker opp, og ikke minst at mange av dere stadig vender tilbake. Håper vi kan følge hverandre videre i året som kommer. Med det ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt (reise)år!

Ønsker du å lese tidligere års tilbakeblikk kan du gjøre det her:

Hvordan har ditt 2022 vært på reisefronten? Har du noen spennende reiser eller planer for det nye året?

1. Så gøy å lese! Ja , hvem skulle tro det ble sånn etter coviden… Men vi er heldige som har Gildeskål og Troms 😉 … Jeg holder akkurat på med mitt eget tilbakeblikk 2022 i skrivende stund, og ser at det var ikke små mye eksostisk. Dog noen fine turer i Norge og Europa. Sitter og vurderer å trykke på «go-«knappen til Komorene, Rwanda/Uganda og Uzbekistan for 2023. .. Sistnevnte først, og muligens allerede i slutten av januar.. Godt reiseår til deg!

1. Ja, absolutt! Gildeskål, Nordland og Troms for alle penga. 😉 Skal ikke nekte for at Komorene, Rwanda, Uganda og Usbekistan også høres helt magisk ut da, haha. Det frister jo absolutt med noen eksotiske reisemål etter de siste par årene. Håper du får mange fine reiseeventyr dette året! Tusen takk 🙂

2. Godt nytt år, Renate. For et år det har vært. På både godt og vondt! Jeg besøkte faktisk Kapp Verde i 2022 (et av mange innlegg som jeg selv ikke har skrevet enda, av samme grunner som du nevner). Hvilken øy skal du til? 🙂 Kanskje jeg har noen tips!

1. Ja, du kan så si. Nesten så man blir litt nervøs for hva dette året vil by på 😅 Men får håpe at det blir et fint og spennende år for oss alle. Jasså du! Jeg synes jeg husket noe om at dere hadde vært der, men fant ikke noe informasjon om det på bloggen din (sikkert på grunn av grunnene vi begge nevner, haha). Så gøy da! Ja, jeg reiser til Sal, men så lenge jeg får booket fly skal jeg også besøke et par andre mer fjellrike øyer (Sao Vicente og Santo Antao). Har to uker der nede. Jeg blir kjempeglad for tips! 😀

3. Så flott reiseår, Renate! 🙂 Jeg trur også etter å skrevet om reiseåret 2022, så gikk det opp for meg at 2022 var virkelig et flott reiseår. Og jeg liker veldig godt at du alltid oppdaer mer enn det vanlig, som f.eks. den flotte gåturen du hadde i fjellene på Gran Canaria! Så deilig med skikkelig Hellas ferie, selv var jeg bare en uke men det var deilig å være tilbake å spise gresk salat og bare nyte det å være i Hellas. God tur til Kapp Verde, gleder meg til å lese mer av dine eventyr! 🙂

1. Hei Pauline! Så bra at du også sitter igjen med mange gode minner etter reiseåret 2022! 😄 Man blir gjerne litt blind når man er midt oppi det, så det er jo lurt at man setter seg ned for å mimre når året kommer til en slutt. Herlig at du også kom deg til Hellas! Enig i at gresk mat er helt magisk, nam. Tusen takk skal du ha! 🤩

4. Reiseåret 2022 gikk til Italia, Spania og så klart i Norge. Vi var en fantastisk fin uke på Amalfikysten. Capri, Positano, Amalfi, Ravello og Minori. Ble også en weekendtur til Barcelona. Veldig fin by. Ellers en nydelig tur til Vestlandet, som alltid er en stor favoritt!
    Akkurat nå er vi i kapp verde på chartertur. Samme øy som du skal til, Sal. Her nytes late dager på stranda i Santa Maria. Har leid bil og kjørt rundtomkring på øya. For en utrolig fin øy. Her storkoser vi oss! Veldig gøy å se lemon sharks. Strendene her er fantastiske!

1. Hei Mette! For et flott reiseår det høres ut som dere har hatt! Italia er aldri feil, og spesielt ikke den delen av landet. 😊 Artig at dere er/har vært på Kapp Verde selv! Høres ut som dere koser dere maks. 🤩 Jeg er på vei dit nå selv. Gleder meg masse!

5. Godt nyttår! Spennende lesing, Renate. Du har fått med deg mye bra i 2022 🙂 Gøy å lese om både Kroatia, og øyene dere besøkte. Vi seilte der for noen år tilbake, og fint å se igjen stedene. Ellers var det inspirerende å lese om trekkingen på Gran Canaria. Det kunne jeg virkelig tenkt meg å gjøre selv.

Sandra og jeg fikk med oss et cruise i Middelhavet i slutten av mai, før hun satte kursen mot Australia. I juni ble det også en tur til Trondheim, hvor vi testet ut Britannia. Resten av familien reiste til Kretai juli, nærmere bestemt Herlakion. Deretter ble det noen late uker i Risør, før jeg i november satte kursen mot Doha, og navneseremoni for det nye cruiseskipet MSC World Europa. Det var det reiseåret for min del 😉

Kapp Verde har vi forsøkt å reise til ved flere anledninger, men det har aldri klaffet helt. Gleder meg til å lese mer 🙂

/Laila

1. Hei Laila! Takk for kommentar! Høres ut som dere har hatt et flott og spennende år på reisefronten! Vil tro Sandra har det helt fantastisk i Australia 🤩 Artig at dere også har tenkt på Kapp Verde som reisemål. Jeg er veldig spent selv! Tusen takk, og håper dere får et fint 2023! 😊