Langs Pacific Coast Highway

Etter LA var planen å kjøre opp til San Francisco. Jeg har lest en del om hvor flott folk mener Highway 1 er, veien som går langs havet omtrent hele veien nordover, så vi bestemte oss for å bruke et par dager på å kjøre den oppover i stedet for å stresse opp langs interstaten. Det var et meget godt valg, og vi fikk oppleve en herlig strekke av USA’s vestkyst.

Første ettermiddagen/kvelden forsvant litt i stresset med å finne seg et sted å overnatte den kvelden. Det viste seg at hele Los Angeles kjørte nordover den lørdagen, og absolutt alt av overnattingssteder var opptatt. Vi forlot vakre Malibu, og ankom Santa Barbara i håp om å finne et sted der vi kunne sove. Helt håpløst. Koselig by da, spesielt den palmedekte strandpromenaden. Vi fortsatte nordover, og stoppet innom hundretusenvis av overnattingssteder underveis. Vi var innom danske lille Solvang, men der var det også fullt. Buellton, fullt. Da vi ankom Lompoc, nesten 20 mil unna Santa Barbara, fant vi derimot det eneste rommet som var ledig langs hele vestkysten, og sukket tilfreds til tross for den intense røyklukten og bare en seng på deling..

Neste dag begynte derimot eventyret! Fra San Luis Obispo via Big Sur til San Francisco ligger den beste strekken av Highway 1. Små idylliske strandbyer lå som perler på en snor langs kysten med pastellfargede hus, små palmetrær og pelikaner flyvende ovenfor. Vi gjorde et stop i Oceano, like utenfor Pismo Beach, med sine svære sanddyner som lignet en isolert del av Sahara. Vi parkerte og gikk litt rundt på stranden, hvor biler med svære campingvogner kjørte rundt på sanden. Surfere prøvde seg med mer eller mindre hell på de store bølgene i vannet, og vi holdt på å fryse ihjel. Det var så kaldt! Jeg måtte sette meg ned i sanden, som heldigvis var oppvarmet av solen.. How to survive denne kalde havluften liksom, etter et par uker i ørkenen? Det kom til å bli en liten utfordring..

Utenfor byen dukket en original togvogn-diner opp! Rock & Roll Diner het den, og var skikkelig kul innvendig med små båser til alle og en liten jukebox på hvert bord. Jeg bestilte en tacosalat og fikk den servert oppi et gigantisk tacoskjell!

Shell Beach var også kjempeidyllisk, så vi stoppet og satte oss på en benk med utsikt ut over havet og et fugleberg fullt av pelikaner. En lokal kar som luftet hunden kom bort til meg og begynte å prate, og fortalte at han hadde sett hvaler ute i havet. Coolness! Jeg fikk også øye på de, og så på hvordan de kastet halefinnen opp i luften og slo den ned i vannet igjen – sikkert for å svimeslå fiskestimene rundt. Det viste seg også at det var spekkhoggere vi så på! Bare synd de var så langt ute.IMG_8566

Morro Bay var også en koselig liten by, hvor utsikten domineres av et stort fuglefjell ute i havet. Her kjøpte vi hjemmelagde cookies, og tok med oss for å spise på en eller annen strand. Da den første og beste stranden dukket opp gikk vi ut for å sette oss og slappe litt av i solen. Haha, vi holdt på å blåse fullstendig bort. Jeg angret veldig på at jeg ikke hadde tatt med meg noen varme klær på denne ferien.. Fint var det da, og vi ble nesten angrepet av en hel familie ekorn som var svært nysgjerrige på hva vi hadde i posen vår.

Siden det begynte å bli sent på dagen valgte vi å bypasse Hearst Castle og heller bruke mer tid rundt Big Sur, synd vi ikke hadde tid til begge. Men fikk i alle fall sett det enorme palasset til aviskongen William Randolph Hearst ruve på åsryggen i det fjerne mens vi kjørte forbi.

Vi gjorde derimot et stopp hos elefantselene like bortenfor i Piedras Blancas. Selene begynte å komme dit på 90-tallet, og nå huser stranden en hel koloni av de gigantiske dyrene. Først var det bare de lokale som visste om stedet, men nå har det til og med fått en parkeringsplass. Disse dyrene holdt på å bli utryddet på 1800-tallet, men nå begynner populasjonen å vokse igjen – heldigvis. De var noen morsomme skapninger! De fleste lå i klynger i sanden og slappet av. Noen av de snorket så mye at den lange «elefant-nesen» ristet, haha! Andre småknuffet på hverandre, og noen lå i vannet.

Etter dette forsvant småbyene, og vi nærmet oss Big Sur med sin flotte og dramatiske natur som dominerte bilturen. Vi kjørte lenger og lenger opp, med de frodige Santa Lucia-fjellene som strakte seg oppover på høyresiden, og hvite klipper rett ned i Stillehavet på venstresiden. Havtåken kom og gikk langs hele ruten, og skapte en spennende atmosfære rundt oss. Det hele var utrolig nydelig. Vi møtte utallige Mustanger med toppen nede langs veien, og det måtte jo være den perfekte bilen å kjøre denne ruten med. Da får man virkelig nyte utsikten både foran, bak, på siden – og over seg.

Vi ankom så sivilisasjonen igjen, kjørte gjennom koselige lille Carmel med røyk kommende opp av pipene på de søte, steinhyttene – og ankom Monterey, hvor vi slo leir for kvelden. Vi fikk faktisk rom på det første stedet vi spurte! Ikke verst. Monterey var hovedstaten i California under det spansk-mexicanske styret, før California ble en del av USA på 1800-tallet.

Siste dagen på veien kjørte vi videre til Santa Cruz, hvor vi utforsket fornøyelsesparken på beach boardwalken før vi dro videre. Vi var der så tidlig at karusellene ikke hadde åpnet enda.. Litt synd. Men jeg fikk jo teste de ut i 2003 da jeg var her med en venninne og familien hennes. Parken er den eldste i California, og domineres av den gamle berg og dalbanen Giant Dipper fra 1924. Et historisk (og noe skranglete, men gøy!) ikon.

Det siste (store – bokstavelig talt) stoppet før den siste vakre strekken langs Pacific Coast Highway inn til San Francisco gjorde vi i Big Basin Redwood State Park (på verdens smaleste og mest svingete vei). Dette skog-reservatet ligger i Santa Cruz-fjellene og huser noen av de største, og eldste, trærne i verden. De kan bli over 100 meter og flere tusen år gamle. Verken sykdommer eller dyr har vært i stand til å ta livet av disse mektige trærne – ikke engang skogbranner klarer å trenge igjennom den 30 cm tykke barken. Men treet som ikke hadde noen fiender fikk plutselig ett i mennesket. På 1800-tallet begynte fellingen av disse gigantene, og skogen som engang var 8000 kvadratkilometer forsvant med en faretruende fart. Heldigvis tok noen tak og statsparken ble opprettet i 1902, som den første i California. Da var allerede 96 % av de største og eldste trærne forsvunnet. Bare 4 % står enda. En del av disse kan man se i denne parken, og det er et ærefult syn å se noe så stort, og så gammelt strekke seg opp mot himmelen over deg. De fortjener navnet sitt Sequioa sempervirens, som betyr eviglevende. Vi gikk The Redwood Loop som er en 5 km lang tur i skogen hvor man får se på noen av de største trærne i parken.

IMG_8776 USA 2014 del 34 USA 2014 del 35 IMG_8796

Den siste strekken ut av skogen, og ut i det åpne landskapet før San Francisco var helt nydelig. Jeg lar bildene snakke for seg selv.

Plutselig befant vi oss i nok en storby – denne gang flotte San Francisco! Vi kjørte rett nord til det store ikonet til byen – Golden Gate – og krysset over. Vi var framme! Nok en liten roadtrip var over. Tenk, Route 66 og Pacific Coast Highway på en og samme ferie. Helt fantastisk. Er det noe dette landet kan så er det å tilby nydelige, historiske strekker bilvei – USA er som laget for bilferie.

Kunne du tenke deg å kjøre langs Pacific Coast Highway selv?

1. Vi elsker USA og især at tage på Road Trip. Dette er en af vores ynglings ture og tak fordi du tog os med på denne tur i dig rigtig gode indlæg. Billederne er smukke og gengiver dejligt hvad denne køretur handler om. God gået !

1. Tusen takk for fine ord! Jeg elsker også USA og roadtrips! Route 66 var også helt fantastisk 😀 Drømmer om en roadtrip i de nordlige delene av landet…

2. Flott artikkel Renate og ikke minst masse fine bilder. Synd du fikk problemer med overnatting, vil anbefale alle å bestille hotell på forhånd når man reiser i høysesong:-)

1. Tusen takk for det! 🙂 På grunn av at vi kjørte rundt uten noen spesiell plan, hadde vi valgt å ikke bestille overnatting på forhånd. Lærte fort at det ikke var så lurt, ja 😉 På større steder finner man alltids noe, men på mindre steder kunne det bli en utfordring. Det gikk jo uansett greit da, når vi fant et sted til slutt. 😀