Dag 1 i New York

IMG_0967Ankom New York i 12-tiden i går formiddag. Det var helt fantastisk å se Manhattans skyline dukke opp i horisonten like før vi landet på Newark. Hele kroppen kriblet i det jeg gikk ut av flyet og kom meg på toget inn til byen. Det hele gikk ganske raskt og smertefritt, og det var godt å kjenne solen i ansiktet, som jeg så vidt så i det hele tatt i Florida, haha. Følensen av å stige ut av undergrunnen og ut i New Yorks gater for første gang på mange år, var helt syyyyk. Utrolig. Fantastisk. WONDERFUL. AMAZING. AWESOME. Ja, kan ikke komme med nok lovord.

IMG_0833 IMG_0807Jeg dro til hotellet og fikk sjekket inn der, før jeg trasket ut i gatene igjen og fikk kjenne på byens puls. Gikk via New York Public Library og skøytebanen i Bryant Park, til Times Square. Skøyteparken var skikkelig koselig, med et stort juletre like ved og julemusikk overalt. Biblioteket var også nydelig innvendig, og dessuten full av julepynt.

IMG_0811 IMG_0834Times Square var stappfult av folk som vanlig, og nærmest bare turister (seff), men kunne liksom ikke ta turen utenom. Crowded og flashy!

IMG_0850 IMG_0859 IMG_0849 IMG_0837 IMG_0869Deretter hoppet jeg på subwayen og dro ned til West Village, hvor jeg vandret litt rundt på måfå i de koselige gatene, og plutselig befant meg ved trappeinngangen til Carrie Bradshaw! Fint med asiatiske småjenter som knows their tv-shows og hvor de er filmet.

IMG_0882 USA 2012 del 19-001 IMG_0922 IMG_0896Både West Village og resten av byen er pynet så fint til jul. Sløyfer på blomserpottene, tusenvis av smålys på trærne, juletrær i trappeoppganger og på gata, misteltein i blomsterkasser, nisser som løper rundt på gaten, osv osv. Utrolig koselig, og man merker at folk er i julemodus!

IMG_0929 IMG_0908 IMG_0898Siden solen etter hvert var på tur ned, tok jeg subwayen over til Brooklyn, og begynte å gå oppover Brooklyn Bridge. Det var et helt nydelig lys ute, og man kunne se helt til frihetsgudinnen som badet i oransje lys i det solen sakte men sikkert gikk ned. Ønsker jeg kunne pakke Brooklyn Bridge ned i lommen og ta den med meg hjem, den er så vakker.. Haha.

IMG_0952 IMG_0935 IMG_0974Ville ta det typiske Manhattan + Brooklyn Bridge-bildet etterpå, så jeg gikk ned til en park ved vannkanten like under Manhattan Bridge, hvor det var perfefkte forhold for å se resten av solnedgangen og hvordan mørket senket seg over byen som aldri sover. HERLICH.

IMG_1038Deretter kom jeg meg til slutt på hotellet igjen, etter å ha vandret dit fra Bryant Park. Elsker byen i mørket, det er liksom da den virkelig kommer til liv. Foreldrene mine kom med fly fra Norge på kvelden og det var gøy å se dem igjen. Gleder meg til å vise dem New York!