11 ting å gjøre i Ubud

Midt mellom rismarkene, høyt i fjellene og langt fra Balis strender, finner man byen Ubud. Denne byen regnes som det spirituelle og kulturelle hjertet av øya. Her finner man nesten utallige museer, gallerier og templer – og en helt spesiell atmosfære. I Ubud finner man dessuten både overnatting, mat og ting å gjøre for alle budsjett. Nedenfor er min liste over ting jeg selv gjorde i Ubud, og som jeg anbefaler videre.

1. Utforske Monkey forest

Jeg startet besøket mitt i Ubud i Sacred Monkey Forest. Dette tempelområdet, som kalles «Dødens Tempel» og befinner seg inne i en flott, frodig skog er i grunn en fin introduksjon til Ubud. Bare pass på verdisakene (og i grunn alt annet, jeg så blant annet en ape som røsket en vannflaske ut av hendene på en dame)! Disse apekattene er temmelig freidige. Dersom man ønsker å ha de klatrende over seg, så selges det bananer ved inngangen. Inngangen koster 40,000 rupis.

indonesia-20155

2. Besøke rismarkene

Noe av det jeg forbinder mest med Bali er jo rismarkedene, så disse måtte jeg selvsagt får med meg når jeg var der. Man trenger ikke gå mange meter utenfor hovedgatene i Ubud før de grønne rismarkedene dukker opp. Jeg oppsøkte et par steder både nord og øst i utkanten av Ubud. Ønsker man å se de litt mer dramatiske risterrassene, kan man f.eks. dra nordover til Tengallalang. Hit kommer man seg lettest med taxi eller moped.

3. Handle på markedet

Det finnes i grunn butikker både langs Monkey Forest Street og Hanoman Street, men ønsker man muligheten til å slippe seg fullstendig løs kan man dra til markedet hvor de selger det meste, fra mat til klær og andre stuff. Det virket derimot som det for det meste gikk i elefantbukser, hatter og penis-nøkkelringer av en eller annen grunn. Forbered deg på å prute hardt!

indonesia-20156

4. Dra på spa

Å dra på spa på Bali er så billig at man nesten må klype seg i armen. Hvor man hjemme betaler opp mot tusen kroner for 60 minutter massasje, må man jobbe svært hardt for å komme opp i slike priser for en hel spa-dag på Bali. Jeg angrer litt på at jeg ikke unnet meg en hel dag (eller i det minste en halv dag), men greit å vite at mulighetene finnes der. Jeg fikk i alle fall testet ut en 90-minutters balinesisk helkroppsmassasje på Putri Bali Spa 2, for 150.000 rupis, eller ca 100 NOK. Jeg prøvde også en deep tissue rygg og nakkemassasje på 30 minutter hos Jiwa Raga Spa & Welness. Det kostet meg 60,000 rupis. Begge stedene hadde fått veldig gode tilbakemeldinger, og det er jo greit å vite når det står spa på nærmest alle gatehjørnene i Ubud. Jeg var i alle fall fornøyd!

indonesia-20152

5. Fråtse i god mat

Dersom man er vegan eller vegeterianer har Ubud nesten utallige spisemuligheter. Det er fokus på raw og friske råvarer. Jeg prøvde meg på en tofuburger hos Lotus Cafe, samt en mango smoothie. Det smakte overraskende godt! Totalen ble på 100.000 rupis, ca 60 kroner. Men det er jo også greit å prøve lokale spesialiteter, og den mest populære retten er vel kanskje nasi goreng, fritert ris med diverse tilbehør (som fritert ris med speilegg, riskjeks, kyllingspyd og mye mer). Dette, samt en nydelig mango lassi fikk jeg hos Warung Laba Laba for 63,000 rupis, i underkant av 40 kroner. Mei goreng (friterte nudler) er også en lokal greie. Hos Ātman Cafe, fikk jeg det med riskjeks og sataykyllingspyd, og det var sååå godt. Siden det var supervarmt tok jeg en lime-vannmelon-slush i tillegg. Her hadde de mye rawfood generelt. Jeg betalte 100,000 rupis, så ca. 60 kroner. Prisene var virkelig ikke høye, selv om dette var noen av de litt dyrere stedene å spise i byen.

indonesia-20153

6. Besøke Ubud Water Palace og lotusdammen

Bygningen heter egentlig Pura Taman Saraswati, og tempelet er viet til Dewi Saraswati, gudinnen for kunst og visdom. Stedet ligger ikke så langt unna markedet i Bali, og er lett å besøke. Lotusdammen er så vakker, spesielt når lotusen er i blomst. På kveldene finner du spesielle lokale danseforestillinger her. Du finner stedet rett bak Café Lotus på gaten Jalan Raya Ubud. Selve inngangen kan også nås fra sidegaten før man ankommer kafeen.

7. Teste ut yoga

Mange kommer til Bali nettopp for å gjøre yoga. Jeg valgte meg ut Yoga Barn for å prøve meg på en introduksjon til yoga-time. Det finnes veldig mange yoga studios i Ubud, og grunnen til at jeg valgte Yoga Barn var både fordi de har en timeplan man finner på nett og lett kan jobbe ut fra, samt at plasseringen bare var noen minutters gange fra hotellet mitt. Dessuten hadde de et nydelig uteområde fant jeg ut da jeg kom dit. Introduksjonstimen var ledet av Jessica, som forklarte godt og mente at det viktigste var ikke at man fikk posisjonene fullstendig rett, men at man kommer i kontakt med seg selv og puster riktig. Jeg betalte 1,250,000 rupis for 90 minutter, ca. 70 kroner.

indonesia-20154

8. Besøk Ubud Royal Palace

Palasset Puri Saren Agung ble bygget på 1800-tallet for en mektig familie, og blitt godt tatt vare på siden da. Det er et populært sted å besøke i Ubud, både på grunn av de fine hagene, og ikke minst for den balinesiske arkitekturen. Jeg trodde dette stedet og Ubud Water Palace var ett og samme sted, men selv om de ligger nært er de altså to forskjellige steder, haha. I likhet med førstnevnte kan man også her overvære lokale danseforestillinger om kveldene.

9. Utforsk elefanttempelet Goa Gajah

Jeg kom aldri helt til bunns i hvorfor stedet kalles elefanttempelet, når det hverken var noen ekte elefanter eller elefantavbildninger på stedet. Avbildningene og figurene som finnes er likevel utrolig spesielle og fascinerende. Tempelet ble opprinnelig anlagt på 1000-tallet, som et sted for meditasjon. Dette tempelkomplekset ligger noen kilometer sør for selve Ubud, og regnes som et av de mest imponerende på hele øya. Husk å enten ha med deg en sarong, eller lån en før du går ned trappene til komplekset, hvis ikke må du snu dersom shortsen er for kort. Pass på at du får med deg hulene innenfor det spesielle ansiktet på bildet nedenfor.

10. Se et tradisjonelt danseshow

Å se et tradisjonelt balinesisk danseshow høres kanskje kjedelig ut for noen, mens andre kanskje fryder seg over å skulle få oppleve noe som har vært en såpass stor del av den balinesiske kulturen. Opplevelsen jeg hadde var i alle fall langt fra kjedelig (men jeg må innrømme det gikk litt i langdrag mot slutten, før det plutselig tok helt av med ville hendelser!). Tradisjonell balinesisk dans er ulikt alt annet du har sett i ditt liv, det er jeg ganske sikker på! Navnet på dansen jeg så var Legong Keraton, som viser scener fra tradisjonelle legender og historier. Jeg ble spesielt fascinert over hvordan de beveget hendene og øynene. De så både fornøyde, redde, sinte og oppgitte ut på samme tid!

11. Bestige vulkanen Batur i tid for soloppgangen

Denne opplevelsen har jeg skrevet et eget innlegg om, men synes jeg godt kunne nevne det her også. Man blir hentet i 2-tiden på natten fra Ubud og kjørt til vulkanen. Man vandrer opp i mørket, og selv om stien er bratt synes jeg det gikk helt greit å komme seg opp. Skal man helt til toppen var det siste stykket veldig grusete og tungt, men så verdt det! Mens solen sakte, men sikkert stiger opp på himmelen får man servert kokte egg varmet av vulkanen selv til frokost. Det høres litt fristende ut, ikke sant?

Det jeg har listet opp her er bare en brøkdel av alt man kan finne på i Ubud. Dette er stedet hvor mange ender opp med å bli i flere måneder selv om de bare hadde regnet med å være der noen dager. Andre kommer tilbake år etter år. Det skjønner jeg godt.

Har du kanskje vært der selv?

1. Hei Renate.
    Det er en stund siden jeg var i Ubud nå, men jeg husker godt stemningen og den rolige atmosfæren, til tross for alle tilreisende som er der.

Yoga er jo nesten obligatorisk der, enten man driver med det til vanlig eller ei 😉 For øvrig enig i alt du skriver – bortsett fra at jeg ikke kom meg opp til toppen av vulkanen, da. Det skulle jeg gjerne gjort … Imidlertid fikk vi en sjelden anledning til å overvære riten knyttet til kongelig begravelse (kremasjon), som var veldig spesielt å oppleve.

Nå fikk jeg lyst å reise tilbake!
    /Mette

1. Jeg likte også atmosfæren veldig godt, og jeg skulle veldig gjerne kunne vært der lengre selv. Det er som oftest ikke slike følelser jeg sitter igjen med etter å ha besøkt svært turistifiserte steder, men med Ubud var det annerledes. 🙂 Å overvære en kongelig kremasjon hørtes veldig spesielt ut, ja! Det var sikkert en veldig interessant opplevelse, som man sjeldent får mulighet til å oppleve.

2. Tidligere har jeg egentlig tenkt at Bali ikke er det første stedet jeg ville valgt å reise til hvis jeg en gang tar turen til Indonesia. Det frister imidlertid stadig mer, fordi jeg hører så mye fint om øya. Fin liste over ting å se og gjøre!

1. Nå kan jeg ikke si så veldig mye om øya ellers, men akkurat Ubud anbefaler jeg å oppleve! Stedet er ganske unikt, syntes jeg. Jeg var derimot også redd for turiststrømmen til øya, og valgte derfor å ikke besøkte kysten på Bali, men heller utforske øyene rundt Lombok. Det angrer jeg virkelig ikke på! Takk 🙂

3. Åh, nå fikk du meg til å savne Ubud enda mer 🙂
    Litt morsomt at vi hadde akkurat det samme på akkurat Warung Laba Laba. Den mangolassien altså.. *YUM* 🙂

1. Hehe, du endte også opp der? 😀 Mangolassien var kjempegod! Maten også! Hadde ikke takket nei til et måltid der nå altså, eller et besøk i Ubud i det hele også store. 🙂

4. Siden jeg det siste året har fått øynene opp for yoga, får man jo også øynene opp for yogadestinasjoner. Indonesia har jeg heller ikke besøkt enda, så kanskje dette burde blitt vinterens reisemål?

1. Ja, hvorfor ikke? Indonesia har jo tusenvis av spennende øyer og destinasjoner, så jeg tviler ikke på at det ville blitt en fantastisk reise! Spesielt dersom du er ute etter et sted å praktisere yoga. Tror Ubud må være en av «the yoga-capitals of the world», hehe.