Sveti Naum Monastery

IMG_9075Klosteret Sveti Naum ligger vakkert plassert på en liten klippe overnfor den sørlige bredden av Ohridsjøen i Republikken Makedonia. Utsikten er med andre ord helt upåklagelig. Klosteret er et av de vakreste i Makedonia, og ikke minst et viktig mål for pilegrimer.

Selve klosteret var grunnlagt helt tilbake i 910 av St. Naum selv, men kirken som står der i dag er ikke mer enn 500 år gammel. Det eneste som står igjen av den opprinnelige kirken er sidealteret hvor graven til St. Naum befinner seg. Det sies forresten at dersom man legger øret til steinkisten hans, kan man fortsatt høre hans hjerteslag…

IMG_9090Tanken på å høre hjerteslagene til noen som døde for tusen år siden hørtes litt i skumleste laget ut for min del, og jeg bestemte meg heller for å bli kjent med noen av beboerne ved klosteret – nemlig de vakre påfuglene.

IMG_9164 IMG_9041 IMG_9049 IMG_9129Mye av det gamle klosteret er nå bygget om til hotell, og man har dermed muligheten til å overnatte der. Synd jeg ikke fant ut av det tidligere, for det kunne jeg gjerne ha tenkt meg. Stedet hadde virkelig atmosfære, selv om det kanskje ikke er så fryktelig mye spennende å finne på, foruten det å bare slappe av i rolige omgivelser.

IMG_9182 IMG_9085 IMG_9061 IMG_9089 IMG_9094 Makedonia 20143 IMG_9189 IMG_9068Det man derimot kan gjøre er å utforske kildene som ligger like nedenfor klosteret. Før jeg reiste hadde jeg lest en artikkel i et reisemagasin om en journalist som hadde reist rundt og besøkt  flere landsbyer i nærheten av Ohrid med en lokal fotograf. Denne fotografen tok jeg kontakt med før jeg reiste for å undersøke mulighetene for å gjøre noe lignende selv. I tillegg til å fotografere driver han også med båtturer for turister på kildeelven i sommermånedene.

– Excuse me, can I ask you something? var det en kar som plutselig spurte meg da jeg var på tur for å finne en buss som kunne ta meg til Ohrid.

Jeg stoppet opp og nikket.

– Is your name Renate?

Jeg ble helt paff og så automatisk ned på klærne mine om jeg hadde en eller annen lapp hengende på meg. Jeg så jo at han så litt kjent ut, og det viste seg altså at det var han fotografen, Nikola, som kjente meg igjen fra bloggen min som jeg hadde vist han.

Deretter insisterte han på å ta meg med på en båttur langs kildene, og det kunne jeg jo ikke akkurat si nei til, det var jo så vakkert der. Han rodde båten mens jeg fikk se i noen av katalogene hans. Nikola Pavleski har rodd turister til kildene i 16-17 år. I begynnelsen var det bare han som drev med dette, men nå finnes det flere båter. Det er ikke lov med motorbåter her, heldigvis. Vannet er krystallklart, og enkelte steder kan man se det boble under sanden. Fuglene kvitrer, men ellers er det stille. En annen båt kommer roende mot oss, med en gjeng unggutter. Jeg tar bilde av det fine motivet med båten, men de tror nok jeg tar bilde av dem. De ler og vinker idet vi passerer.

IMG_9216 IMG_9258 Makedonia 20142 IMG_9250 IMG_9215 IMG_9254 IMG_9208IMG_9260 IMG_9242Vi fulgte elven helt inn til dens ende, hvor kildevannet kommer ut av bakken. Der var det en liten minimal kai, og like ved stod et steinkapell hvor kildevannet pipler ut gjennom et hull i gulvet. Nikola spør om han kan synge meg en lokal sang der inne for å høre den fine klangen i rommet.

IMG_9237 IMG_9010 IMG_9012På vei ut treffer vi også et ungt italiensk par som var på sykkeltur fra Italia og ned til Tyrkia på tandemsykkel! De har bestemt seg for å overnatte på dette flotte stedet i natt.

IMG_9225-001 IMG_9235-001IMG_9284Etter å ha avtalt en dag for utflukten ut til landsbyene i fjellene, var han så grei at han kjørte meg de 2 milene til Ohrid. Jeg var ikke på hotellet før i 20-tiden på kvelden, helt utslitt etter den lange dagen. Jeg fikk et fantastisk rom på gjestehuset Mal Sveti Kliment, og en karaffel med lokal rødvin.

IMG_9308 IMG_9313Før jeg tok kveld måtte jeg likevel ha meg litt mat, så jeg endte opp på en restaurant nede ved vannet og spiste en nydelig middag. Jeg ble helt frelst etter salaten sopska, som hovedsaklig består av tomater, agurk, løk og revet ost. Så enkelt, men så godt.

IMG_9319Det er forresten også så billig her at jeg skjønner ingen ting. I følge prisene på menyen skulle jeg betale 500-600 dinars, men regningen kom bare på 350! Dvs bare 45 kroner for salat, hovedrett og drikke. Hotellet mitt som virker utrolig flott, betaler jeg også bare 500 kroner for TRE netter med eget flott bad OG frokost. Skjønner ingenting jeg. Men så er jo Makedonia også regnet som et av de billigste landene å feriere i. Gleder meg til fortsettelsen!

1. Ajaj, for ein nydeleg plass! Dit fekk eg skikkeleg lyst til å reise til. Verkar som ein fantastisk plass å fare pleine eller saman med nokon for å berre nyte roen og freden.

1. Så hyggelig å høre! Det var absolutt et nydelig sted mellom fjell og sjø. Jeg kunne gjerne tenkt meg en natt eller to der, bare for å kjenne på roen og senke skuldrene 🙂