På vei til Transylvania

IMG_7939PLUTSELIG BEFINNER VI OSS I DRACULAS RIKE!! Vi ankom Brasov i Romania nå i kveld etter maaaange timer i buss og på tog. Da vi gikk på minimarkedet ved torget her i byen nå rundt midnatt var det noen (merkelig mange folk på butikken på denne tiden av døgnet) som kjøpte masse HVITLØK! Haha xD

Vi startet dagen i minibuss til en bensinstasjon utenfor Sunny Beach, hvor vi så ble hentet av en større buss som kjørte oss på svingete fjellveier til Varna. Her ble vi hentet av enda en ny buss, full av rumenere + to moldovere og så oss da. Denne tok oss gjennom vindruemarker og endeløse (bokstavelig talt) enger med solsikker. De hang alle med hodene, og visste sikkert at deres tid snart var forbi. Vil tro disse områdene er uendelig vakre tidligere på sommeren når solsikkene fortsatt er i full blomst.

Vi kom etter hver til Ruse hvor grensen mellom Bulgaria og Romania befinner seg. Passeringen gikk raskt og smertefritt, og plutselig var vi på andre siden av enorme Donau. Høner og kalkuner i gatene, en liten gutt som gjetet en svær flokk med geiter ned en fjellside, et par menn som stod å veibanen og ønsket haik, hest og kjerre langs veien, eldre kvinner med skaut og gamle menn som sitter på gamle trestoler langs veien med en røyk i hånda og ser på bilene som passerer. Plutselig føltes det ut som vi var tilbake mange, mange år i tid.

IMG_7923 IMG_7929-001 IMG_7935Vi stoppet på en bensinstasjon som het Rompetrol, og mange små firbeinte kom luskende i håp om å få litt mat, noe de gjorde. Allerede da skjønte jeg at menneskene i dette landet har noe ekstra i hjerterota.

I det solen gikk ned hadde vi ankommet Piata Constitutei midt i Bucuresti. Uten penger eller en måte å komme oss videre til togstasjonen. Woops. Meeen det finnes alltid råd. Vi kom oss til en bank ganske fort, og fant en hyggelig taximann som kjørte oss til Gara de Nord. Vi fikk kjøpt billetter til Brasov med bare 10 minutter før toget skulle gå, og endte opp med feil tog! Jeg prøvde å spørre meg fram, men ingen snakket engelsk.. Før to hunks kom fram og spurte om vi trengte hjelp. JA! Og så ble vi geleidet til det rette toget og kom på AKKURAT i det toget seilte fra perrongen. Elsker når man møter på slike engler i grevens tid.

IMG_7958Toget til Brasov var VARMT, men også her var folk hjelpsomme og trivelige. Må si at jeg digger disse menneskene so far.

Vi er nå trygt innlosjert i Casa Wagner, midt på torget her i byen. I et rom som er GIGANTISK. Det kan sikkert stå tre av meg oppå hverandre uten å nå opp til taket.. Blir gøy å se stedet i dagslys i morgen tidlig. Nå er klokken waaay too much, så jeg sier herved god natt.