Vilnius dag 3

IMG_3432Jepp, det var en store shoppedagen i dag. Startet dagen med loppemarkedet jeg skrev om tidligere, og deretter trasket vi gjennom byen helt til markedshallen vi var innom i går.

I dag var det en helt annen opplevelse! Alle butikkene var åpne og det var stappfullt av mennesker over alt. Kanskje litt for hektisk til tider, hehe. I hallen selges både kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, klær av alle slag, sko, vesker og egentlig alt man trenger av materielle goder i en vanlig hverdag.

Vi fikk smake honning hos en kone, og endte opp med å kjøpe hvert vårt glass begge to. Dessuten fant jeg meg både støveletter (ble smittet av de fancy lituenske damene, haha) og «skinnhansker». Mamma fant seg også et par ting, og i håp om å kjøpe noe til stakkars pappa som ble igjen hjemme endte det opp med at vi spurte en tilfeldig forbipasserende mann om han kunne prøve en genser for oss! HAHA, han skjønte ikke bæra først, men etter at butikkdamen forklarte situasjonen stilte han opp i god sport.

IMG_3376 IMG_3428 IMG_3387 IMG_3430 IMG_3433Deretter trasket vi ned gjennom Gate of Dawn og inn i gamlebyen. Her er en liten del av byens gamle ringmur fortsatt bevart. Over inngangsporten er det en liten kirke viet Jomfru Maria, som er veldig hellig for de katolske i byen. Det sies at det store ikonet av henne har helbredende krefter og det lille rommet var fult av bedende som satt på kne foran henne, tittet håpefult opp og ba for seg og sine. Vi møtte også en gammel kvinne som kom gående opp de lange trappene på kne, for å vise sin hengivenhet. Stedet hadde en veldig spesiell atmosfære.

IMG_3358Vi gikk så gjennom gammelbyen og Pilies Street, ned til katedralen og så opp til hotellet vårt.

IMG_3315 IMG_3335Etter en liten pust i bakken hoppet vi på bussen som skulle ta oss til det enorme kjøpesenteret Akropolis et par kilometer utenfor byen.

I stedet for de gamle elektriske sovjetbussene, fikk vi en nyere og LANG buss, og godt var det for det er sjeldent man ser en buss som er SÅ full. Vi stod som sild i tønne og kunne så vidt se ut vinduene siden de var fullstendig dugget ned. Det virket som hele bussen skulle til kjøpesenteret for den var nesten tom da vi gikk av.

Og kjøpesenteret var stort! Nesten for stort for de stakkars beina våre, haha. Vi gikk fra butikk til butikk og fant et par saker (blant annet en ny jakke, hurra!). Vi fant oss også en restaurant hvor vi slo oss ned og spiste lunsj. Utenfor restaurantene var det en stor skøytebane hvor barna (og voksne) hadde det veldig gøy.

Jeg dro også til frisøren og fikk klippet, vasket og fønet håret til den nette pris av 125 kroner! Mamma fikk fikset form og farge på øyenbrynene til bare 50kr.

Etter en million år og milevis med vandring tenkte vi ta en taxi tilbake til hotellet. Men av taxisjåførene fikk vi en pris på 40 litas (110kr) som var waaay too high. Her i landet er taxisystemet litt bakveis, slik at dersom man ringer en taxi betaler man mindre enn hvis man henter en på gata. Derfor bestemte vi oss for å ringe, men ante ikke hva nummeret var… Vi spurte til slutt noen på et vaskeri, som snakket dårlig engelsk og derfor hentet en kar fra et vinutsalgssted som kunne språket bedre. Han var utrolig hjelpsom og ringte og skaffet oss en taxi uten å ville ha noe in return. Awesome! Taxituren kom til slutt bare på 12 litas, noe som er 30 kroner og MYE billigere enn de andre taxiene skulle ha.

IMG_3425 IMG_3459 IMG_3271 IMG_3457IMG_3463 IMG_3310Slitne dro vi på en restaurant like ved hotellet for vår siste middag her i byen. Pomodoro tror jeg den het. Bra sted, fikk biff, vin og dessert til 150 kroner per person.

IMG_3470 IMG_3479 IMG_3481Det skal byen ha, å spise ute er utrolig billig! Klær og andre saker er derimot ikke så billige som vi hadde hørt. Kanskje vi bare ikke har vært de rette stedene?

I morgen går turen til Riga. Synd vi ikke fikk tid til Trakai denne gangen, men det er jo vanskelig å få gjort alt. Kan hende turen går denne veien en annen gang! Har jo litt lyst å dra innom Hviterussland…