To dager i Prizren

Dersom man ikke er spesielt interessert eller kommer derfra, er det kanskje ikke så mange som har hørt om andre byer i Kosovo enn Pristina. Det er derimot en annen by man burde merke seg – Prizren. Med sine brosteinsgater, gamle moskeer langs en sildrende elv, yrende gateliv og en antikk steinborg på en høyde, kan byen absolutt kalles både sjarmerende og verdt et besøk.

La meg starte med å prøve å lokke deg med noen bilder.

Føler du deg fristet?

Jeg ble i alle fall det første gang jeg så bilder derfra. Det slo meg også når jeg vandret rundt de brosteinsbelagte gatene hvor mange slike steder som dette som må finnes rundt i verden. Nærmest ukjente steder, selv midt i Europa, for andre enn spesielt interesserte. Tenk hvor mye som er igjen å se i verden!

Jeg ankom Prizren med buss fra Pristina, og nådde hotellet mitt Hotel Centrum etter bare 15 minutters gange fra busstasjonen. Mannen bak disken gliste stort da han hørte at jeg ikke var i Kosovo på grunn av jobb, men fordi jeg selv ønsket å bli kjent med landet, mens han gav meg nøkkelen til rommet mitt. Der ble jeg møtt av et moderne og pent hotellrom og en utsikt bedre enn jeg trodde var mulig å få til den prisen. Jeg så rett opp mot borgen, og kunne telle minareter utover byen så langt øyet kunne se.

Serbia og Kosovo 20155

Siden jeg bare hadde to dager i Prizren, hadde jeg med andre ord ingen tid å miste. Selv om det nærmet seg kveld tok jeg en liten spasertur i området rundt, og fikk raskt se at dette var en livlig plass å være. Gatene var fulle av mennesker i pene klær, flest unge, som lo og spaserte sammen hånd i hånd.

Til slutt endte jeg opp på en restaurant ved elven hvor dagens middag skulle bli fortært. I tillegg til shope-salaten som jeg elsker (tomat, agurk og sharr-ost), valgte jeg å prøve en lokal spesialitet – pljeskavica. Kjøtt stappet med ost! Kan trygt si at jeg digger ost, altså.

Attraksjoner i Prizren

Dagen etterpå var det mange spennende steder å utforske. Prizren er rett og slett som et stort utendørs museum. Nedenfor lister jeg bare en brøkdel av alle attraksjonene.

Kalaja Fortress

Jeg startet med å ta turen opp til borgen. Den ble opprinnelig bygget på 1000-tallet, når Prizren var hovedstaten i det serbiske riket, for å beskytte byen mot angrep utenfra. Dengang bodde det mennesker her oppe innenfor de høye murene. Nå til dags er borgen tom, og mye av den står igjen som en ruin. Gamle ganger og rom sørger for et labyrintisk preg. De holder derimot på å restaurere Kalaja nå for tiden, så det blir spennende å se hvor mye de faktisk skal gjenreise.

Nå til dags er nok utsikten ett av de store høydepunktene man må få med seg i Prizren. IMG_7297

Shadervan

Torget i Prizren heter Shadervan, og det er virkelig byens midtpunkt. Her samles gamle og unge på kveldene og spaserer sammen langs elven Bistrica, mens andre slår seg ned på de mange utendørsrestaurantene og kaféene for en kopp kaffe eller et måltid. I midten av torget står det en fontene med klart, drikkbart vann – og det sies at dersom man drikker av det så vil man komme tilbake til Prizren. Så jeg tok en slurk, jeg.

Sinan Pasha Moské

I Prizren er det så mange moskeer at det er nesten vanskelig å telle. Den største og og en av de eldste er Sinan Pasha. I følge inskripsjoner ble den bygget i 1615, og med sine store kuppel dominerer den utsikten i byen. Det sies at steinene man brukte i byggeprosessen ble hentet fra de nærliggende gamle kirkene. Interiøret er vakkert laget til, og man er hjertelig velkommen inn på besøk.

Vandretur

Fra borgen Kalaja kan man følge en gangsti oppover skogen motsatt vei fra byen, gjennom et flott landskap med spennende utsikt mot Sharr-fjellene. Etter en stund går stien nedover, og man kommer til slutt ned til elven. Her kan man følge den tilbake til Prizren, langs en elvepromenade hvor det også finnes kaféer. Dessuten passerer man et gigantisk 450 år gammelt tre! En fin rundttur og en ypperlig måte å komme seg litt bort fra det yrende folkelivet på. Dersom man ikke stopper opp og tar en milliard bilder underveis, så er du nok tilbake i byen ca. 1 time etter du gikk fra Kalaja.

Det gamle serbiske nabolaget

På vei opp til borgen går man forbi det gamle serbiske nabolaget. Mens man vandrer oppover og ser at utsikten ut over byen og dalen bare blir bedre og bedre, kommer det også flere og flere ødelagte og nedbrente hus til syne. Serberne ble jaget herfra på samme måte som kosovoalbanerne ble jaget fra serbiske områder, og nå til dags står husene der, ødelagte og forlatte og stengt med piggtråd. Det er kanskje litt makabert å inkludere det her, men det viser litt av alvoret i situasjonen mellom Serbia og Kosovo, og gir rom til en liten tankepause…

Steinbroen

I Shadervan-området ved Sinan Pasha-moskeen ligger den gamle steinbroen. Den første ferdselsåren over Bistrica-elven laget av stein. Den ble opprinnelig reist på 1600-tallet, men det sies at dette er en nyere kopi etter at den gamle ble ødelagt i en flom for en del år siden. Broen er uansett flott, og selv om den er ganske liten minner den meg litt om den flotte, svære broen i Mostar, Bosnia-Herzegovina.

Holy Archangels Monastery

Omtrent 2 kilometer sørvest fra bykjernen finner man dette avsidesliggende klosteret. For å komme seg dit må man følge elven, og enkelte steder gå langs en ganske skummel vei. Klosteret ble bygget av en serbisk hersker mellom 1343 og 1352. Det ble etter hvert nærmest fullstendig ødelagt av osmanske styrker, og steiner herfra ble blant annet brukt til å bygge Sinan Pasha-moskéen som jeg nevner lenger opp. Klosteret ble siden gjenreist, men igjen ødelagt av serbiske styrker både i 1999 og i 2004. Nå til dags er det bare én munk som bor der, og stedet er beskyttet av politi 24/7. Jeg måtte for eksempel levere passet mitt til politiet som stod utenfor klosteret for å i det hele tatt slippe inn på området. To schæferhunder holder også vakt, men de var temmelig trivelige når de først fikk hilse på meg, og fulgte meg lekende rundt på området.

The Prizren League House

Midt i byen ligger huset hvor the League of Prizren var etablert i 1878. Det var en samling av mennesker som representerte alle de albanske regionene som ønsket å frigjøre seg fra det osmanske riket. Dette var bare begynnelsen av den lange frigjøringsprosessen som gjorde at Albania kunne kalle seg et eget land i 1912. Her finnes det massevis av albansk kunst og klesdrakter som forteller om landets tradisjoner. Dessuten får man et lite innblikk i den lange og vanskelige prosessen for albanerne med å frigjøre seg, og Kosovos plass i det hele.

Prizren var vel verdt to dager, og jeg ble så betatt at dersom du bare har tid til å besøke en by i Kosovo, så anbefaler jeg at du besøker Prizren. Nydelige sights, og en unik innføring i det lille landets lange historie.

Kunne du tenke deg å besøke Prizren/Kosovo?

1. Så mye historie og så mange fine bygninger med fantastisk landskap omringende rundt 🙂 Kanskje det er på tide at jeg begynner å reise i Europa igjen, istedenfor å farte alle andre plasser 🙂

1. Hehe, det er fort gjort å glemme Europa litt når man skal planlegge en reise. Spesielt siden det finnes så utrolig mange spennende reisemål der ute! Har man kort tid til rådighet synes jeg Europa er best, isteden for å stresse til et eller annet sted på andre siden av jorda 🙂

2. Lika fina, spännande och vackra bilder som vanligt. Alltid kul att läsa dina reseberättelser. Albanien är fint men fattigt och tyvärr dåliga vägar, men jag skulle gärna åka dit igen.

1. Takk for det Maggan! Ja, veiene var ikke mye å skryte av i Albania. I Kosovo var de faktisk en del bedre! Hovedveiene i alle fall 😉

3. Definitivt! Det er så vanvittig å se bilder av en så stor by, og aldri ha hørt om det før! Det får deg virkelig til å tenke hvor mange steder i verden er som det! Gjemte skatter! Er byen veldig turistifisert? Har faktisk aldri vært et sted som ikke føles som om de er vant til å ta imot relativt store mengder av turister! Til og med hjemmebyen min Bergen føles litt veldig turist av og til! Så flott det må være å kunne besøke plasser som det og bare vitne lokalfolket drive med dagliglivet deres, uten at det smykkes på noe særlig!

Eller nå babler jeg litt kanskje 😛 Jeg tror jeg har et poeng der et sted 😛

1. Du har helt rett i det! Det finnes nok veldig mange gjemte skatter rundt omkring 😀 Prizren er faktisk en del turistifisert, spesielt rundt torget. Men det er liksom noe helt annet enn hva man møter på et turiststed i Tyrkia eller Hellas. De fleste turistene er fra Balkan, og de eneste språkene man kjenner igjen er fra de fredsbevarende styrkene som ofte er å sees i store deler av landet. På den måten føler man likevel at man er vitne til lokallivet slik det ville vært uten de få turistene også. 🙂 Da jeg besøkte landsbygda i Makedonia var jeg derimot fullstendig blant lokale i landsbyer som kanskje aldri har sett folk utenlands fra. Det var helt vanvittig fascinerende! 😀 Hahaha… nå babler jeg også 😉

4. Flotte bilder fra Prizren.Jeg har besøkt byen tre ganger med albanske venner og vært oppe på borgen med den fantastiske utsikten.Savnet derimot og gå alene rundt og utforske byen i mitt eget tempo.Håper å komme tilbake dit igjen en gang.Om sommeren går det vel direkte fly og så man er raskt framme !

1. Tusen takk! Prizren er en flott by, som jeg gjerne tror man kan reise tilbake til gang på gang! Jeg har veldig lyst til å reise tilbake til Kosovo selv, spesielt for å gå i fjellene slik jeg ikke fikk gjort da jeg var der sist. Sånn sett er jo direktefly til Pristina gull verdt. 🙂 Får håpe flere tar turen dit!