Solnedgang over Bagan

IMG_6989Tenkte jeg kunne slenge inn nok en bloggpost før jeg nå blir uten internett på 3 dager (!!!). How to survive liksom. I morgen (dvs i natt) kl. 4 går toget herfra Mandalay og til Kyaukme hvor jeg skal tilbringe de neste 3 dagene. 2 av dagene skal jeg på trekking sammen med en lokal (pluss en turist til dersom jeg forstod riktig) i fjellandsbyene i området. Her skal det fortsatt være ganske uberørt av turister, så er fryktelig spent på hvordan de neste dagene blir. Håper å få et godt innblikk i hvordan stammefolkene som bor i området lever og har det.

Dagen i dag ble akkurat så avslappende som jeg hadde håpet på. Sov lenge (dvs til klokken 8, haha), og satt et par timer på takterassen og spiste frokost/nøt solen. Deretter sjekket jeg ut (måtte bytte hotell siden jeg ble en ekstra natt her i byen og hotellet jeg bodde på var fullt), og dro til togstasjonen for å kjøpte billetten til Kyaukme. Etterpå fant jeg veien til byens eneste (og ganske store) kjøpesenter! Wow, der ble jeg introdusert til et helt annet Myanmar! Landet til de rike og priviligerte. Sjokolade fantes i hyllene på den store matbutikken, og det fantes utallige små butikker som solgte klær, sko og annet dilldall. Jentene i butikkene fotfulgte meg og tok jeg i noe hadde de plutselig hentet 20 eksemplarer av samme klesplagg bare i forskjellige farger. So eager to please!

Jeg fant også en frisør, og bestemte meg for å ta en liten stuss, siden håret holder på å flise opp. Det fikk jeg, og frisøren syntes det var så gøy med håret mitt at hun hentet krølltangen og spurte om hun kunne krølle det også. Krøllet hår er på en måte en luksusvare her siden de aller, aller fleste har naturlig rett hår her. De fleste som gikk ut av salongen hadde fått krøllet håret. 3,000 kyats betalte jeg for alt – eller 18 norske kroner..

Faktisk det samme som sjokoladeplaten kostet! Importert sjokolade er vel en slags luksus fremdeles. Setter ting litt i perspektiv.

Det nye hotellet er bra, men jeg har ikke forlatt rommet siden jeg kom hit i 3-4-tiden. Godt å ta det HELT med ro.

Uansett! Tenkte dele bildene fra siste kvelden i Bagan, hvor jeg syklet til pagodaen Pyathada – som ligger ganske langt inn på «landet» i forhold til de fleste andre. Det var lurt! Jeg slapp unna busslastene som hopet seg opp på Shwesandaw som jeg besøkte kvelden før. Dette skal liksom være the place to be for å se solnedgangen, så da er det kanskje ikke så rart at alle vil dit.. Selv synes jeg både utsikten og opplevelsen var tusen ganger bedre på Pyathada! Dessuten syklet jeg sammen med en geite/kuflokk for å komme dit, og når disse vandrer hjem for kvelden blåser støvet opp og skaper magiske effekter!

IMG_6889 IMG_6914 IMG_6919 IMG_6946 IMG_6882Med andre ord – dra DIT for å se solnedgangen dersom du er i Bagan. Oh so awesome!

Skrives om noen dager!

1. Bildene dine ser helt magisk ut! Som vanlig…. 🙂 Dessverre var det en helt annen opplevelse som ventet meg ved Pyathada da jeg var i Bagan i januar i år. Bussene hadde for lengst gjort sitt inntog der, for å si det sånn… Heldigvis fikk jeg en fantastisk opplevelse da jeg så soloppgangen ved en mindre pagoda neste dag 🙂

1. Takk for det, Linn! Synd å høre angående bussturistene… regner med at turismen i Burma generelt har utviklet seg veldig de siste årene. Synd i grunn, men skjønner at folk ønsker å oppleve disse vakre områdene, så da må det vel nesten bare bli slik :p Så bra at du fant deg et fint sted å se soloppgangen! Gleder meg til å lese 🙂

1. Hjelpes, helt vanvittig hvor fort utviklingen kan gå! Nesten skremmende… Det kunne ikke være flere enn maks 20-30 mennesker (flere av de var faktisk munker på besøk) der da jeg var der, stilt og rolig og alle bare satt i ro og så på den vakre solnedgangen. I trappen opp til taket på tempelet var det plassert stearinlys for å lyse litt opp, og stedet hadde en fantastisk atmosfære. Bra du i det minste fikk oppleve en fantastisk (og less crowded) soloppgang! 😀