Reiseåret mitt 2014

Avisbilder1-001

Da går nok et år mot slutten, og nok en gang er det nesten skummelt hvor fort dette året har gått. Det har for det meste vært et fantastisk år, men også et veldig trist et siden jeg mistet den flotte bestefaren min i slutten av sommeren, nærmest ut av det blå. Reisemessig har det nok vært det mest innholdsrike året sålang i mitt liv, siden jeg har vært på farten minst en gang i måneden og ofte flere ganger. I fjor besøkte jeg 10 nye land, men i år ble det bare tid til 7 – pluss en del jeg har besøkt tidligere. Synes det er litt gøy å mimre og se tilbake på reiseåret som har gått, og nedenfor er altså mitt reiseår 2014.

Januar

2014 startet med et «bang», og i midten av januar gikk turen til Thailand og Burma alene. Jeg startet med noen dager i Bangkok, og selv om jeg ble advart angående demonstrasjoner og uro i Thailands hovedstat var det rolig og fint i Bangkok. Jeg fikk besøkt et par nye steder i byen jeg ikke kom meg til sist, som Golden Mount og Wat Arun, og ikke minst brukte jeg vannveien for alt den var verdt.

Thailand 20144

Resten av måneden tilbrakte jeg i eksotiske Myanmar, eller Burma som landet også er kjent som. Det var noen vanvittig flotte og spennende uker fulle av nye bekjente, spennende arkitektur og turer ut i forskjellig natur. Et av de mest interessante stedene jeg har vært, det er helt sikkert. Jeg besøkte både Yangon, Bagan, Mandalay og Inle Lake og dro på trekkingtur i Shan-fjellene nord i landet.

Burma 201428

Februar

Når februar ankom forflyttet jeg meg fra Burma til Thailand igjen, og dro ned til Krabi for en ukes avslapning på strendene før avreise tilbake til Norge. Jeg bodde noen dager på Tonsai Bay Beach ved Ao Nang, og dro deretter ut til Koh Phi Phi Don. Jeg spiste flere kilo mango per dag, og fikk matforgiftning, men hadde det likevel fantastisk mesteparten av tiden (dvs når jeg ikke hang over toalettet..).

Thailand 20145

Mars

I mars fikk jeg en flott overraskelse da jeg fikk vite at jeg var tildelt en plass på en reise til Marokko gjennom Norske Reiseblogger. Det var en kort, men veldig opplevelsesrik tur hvor jeg fikk møte andre likesinnede. En trivelig gjeng reisebloggere! Vi tilbrakte mesteparten av tiden i Marrakech, men dro også på glamping i Agafay-ørkenen og på en adventure park ved foten av Atlasfjellene.

Marokko 201419

April

På grunn av kontaktene jeg fikk i Marokko, ble det til at jeg i april plutselig fikk en jobb som tok meg til Nederland og Tyskland. Jeg steppet inn for den amerikanske bloggeren bak The Fairytale Traveler, og skulle dekke åpningen av the Megalithic Route i disse to landene. Kult å være med på og ikke minst kult å se slike fascinerende historiske steder. Dessuten presset jeg inn et par dager i Amsterdam og Berlin i begynnelsen og på slutten av turen.

Desktop2

Mai

I mai gikk en drøm i oppfyllelse da jeg og kjæresten dro til sagaøya Island. Det er en fantastisk naturperle uten like, med isbreer, vulkaner, fossefall, endeløse enger med lava, svarte sandstrender, laguner med isfjell, og så videre. Vi teltet blant varme kilder, kjørte langs sørkysten og ridde på islandshester. Sååå awesome!

Island 20143

Juni

Da sommeren ankom ventet endelig et gjensyn med USA, og FOR en tur! Chicago, Route 66, Las Vegas, Los Angeles, Highway 1, San Francisco og Florida. En helt episk reise med uendelige opplevelser underveis. Jeg kunne sikkert skrevet en bok om alt vi opplevde, men jeg har forsøkt å i det minste ramse det opp her på bloggen.

Fotobokmampap14

Juli

Når juli ankom var vi fortsatt i USA, og tilbrakte noen late, fine dager hos broren min og kjæresten hans i Florida. Strandturer både i Daytona og på New Smyrna, en tur på Universal Studios Orlando og med airboat i utkanten av Everglades.

USA 2014 del 37

Deretter ble det en fin uke sørpå hos kjæresten min i Telemark, og vi tilbrakte blant annet noen herlige døgn på en hytte ved Rjukan. Vi gikk også opp på Gaustadtoppen og fikk sett nesten 1/6 av Norge! Helt til det begynte å regne… Haha.

Bodø og resten av landet 20141

August

I august ble jeg Osloboer da jeg startet på en master i arkeologi på universitetet der, og jeg holdt meg innenfor landets grenser. Jeg brukte den ledige tiden på å utforske alle krikene og krokene til hovedstaten vår.

Bodø og resten av landet 20142

September

September var en hektisk reisemåned. Først dro jeg opp til kjæresten min som hadde fått seg jobb i Kirkenes, og fikk se steder av Finnmark jeg ikke hadde besøkt tidligere. Det var utrolig flott der oppe, og høstfargene var allerede ekstreme! Grense Jakobselv var bare så utrolig flott.. sjekk DEN stranda liksom.

Bodø og resten av landet 20143

Et par dager etter jeg ankom Oslo igjen, slengte jeg meg rett og slett på en restplasstur til Tunisia. Klokken 2 på natten bestilte jeg reisen, og kl. 12 neste dag gikk flyet. Så spontan har jeg nok aldri vært før. Jeg hadde basen i Sousse, og dro også sørvestover inn i landet på besøk til Sahara.

Tunisia 201417

Senere i september ventet en reise jeg hadde gledet meg lenge til. Endelig skulle jeg få utforske Slovenia! Det lille landet jeg knapt hadde hørt om tidligere viste seg å være en gullgruve når det gjaldt flott natur og spennende opplevelser. Jeg var innom både Ljubljana, Kamnik, de slovenske alpene, Karst-regionen og Piran på kysten. Slovenia ble fort et av mine favorittland.

Slovenia 2014 vs 28

Oktober

I oktober fikk jeg endelig sett en del av Hellas som jeg lenge har hatt lyst til – nemlig Meteora. Utrolig fascinerende og vakkert sted, hvor klosterne nærmest henger fra himmelen oppe på de store klippene.

Hellas 20146

Deretter dro jeg videre til Albania, hvor jeg utforsket de nydelige UNESCO-byene Gjirokaster og Berat.

Albania 20141

Jeg endte til slutt opp i flotte Makedonia ved Ohrid-sjøen, utforsket fjerne fjellandsbyer med en lokal fotograf, dro også på ridetur i Mavrovo nasjonalpark og fikk sett de tusen statuene i ekstravagante Skjopje før jeg dro hjem. Nok en fantastisk reise som jeg har skrevet lite om på bloggen. Men det kommer på nyåret!

Makedonia 20141

November

I november gikk turen opp til Finnmark igjen, men vi ble ikke værende der. I stedet tok vi turen ned inn i Finland. Vi overnattet først i Ivalo, og tok sparken til restauranten på kvelden gjennom de snødekte gatene, og endte så nede i Rovaniemi dagen etterpå. Her dro vi på sledetur med reinsdyr og fikk med oss åpningen av julesesongen med selveste julenissen på scenen. Utrolig koselig tur med tonnevis av julestemning!

Finland 20141

Desember

Denne måneden har det ikke vært noen utenlandsreiser, men det ble en tur opp til Kirkenes på meg likevel. Dessuten var det trivelig å komme hjem til Bodø, feire jul med familien og treffe det nyeste familiemedlemmet.

Det skal vel mye til for at 2015 skal bli et like innholdsrikt år på reisefronten, men med tanke på at turen går til Australia i begynnelsen av februar, starter det i alle fall veldig bra. Dessuten blir det et par uker i Georgia og Armenia på sensommeren. Ellers er ingenting bestemt, men det er uansett sikkert å anta at jeg ikke holder meg innenfor landets grenser så veldig lenge i slengen…

Hvordan har reiseåret ditt vært, og har du spesielle reiseplaner for 2015?

Takk for at dere stikker innom og leser om reisene mine, og forteller om deres egne erfaringer. Det er utrolig gøy å høre fra dere, og det setter jeg veldig stor pris på 🙂 Godt nytt (reise)år til dere alle sammen!

1. Heisann!
    Imponerende reiseår du har hatt, selv skulle jeg likt å dra til Burma og Albania. Ser ut som du hadde det supert der.
    Veldig kjekt å bli kjent med deg i Marokko, håper våre veier krysses i 2015.
    Med bolig i nytt land, blir det mye hjemmeferie til neste år. Bare gressplenene her på farmen tar nok en dag å klippe 🙂
    Men jeg har skivst inn en tur til Reims med Champagneklubben jeg er med i. Det blir tredje gangen vi drar, og det er alltid suverent å være på tur med en flott herlige damer, spise god mat med champagne til og bare prate om livets vesentlig- og uvesentligheter.

Ha en finfin romjul, og alle gode ønsker for 2015 – og bare gled deg til å bli bedre kjent med Finnmark. Utrolig mange flotte steder der oppe.

Klem fra Danmark

1. Heisann! Jeg likte meg svært godt i både Burma og Albania. Kunne gjerne tenke meg å reise tilbake til begge landene for å se mer! Gøy å treffe deg og! Lykke til med livet i Danmark, det høres jo helt herlig ut. Og med kort vei til resten av kontinentet så kan vel reisene dukke opp både her og der etter hvert 😉 Takk, og et riktig godt nytt år til deg! 😀

2. Ikke verst 🙂 Du har virkelig tatt deg ut i år! Ble 9 nye land på meg…som er en massiv nedgang fra de 25 nye landene som ble registrert i 2013…men da reiste jeg kontinuerlig, mens i år hadde jeg faktisk en jobb å holde…neste år blir nok en del roligere for meg også!

1. Hehe, jeg prøver jo å få hvert (reise)år til å overgå det neste, man det kan vel bli vanskelig i lengden :p 9 land er veldig imponerende, ikke minst siden du rakk hele 25 (!) i fjor! Kunne gjerne tenkt meg en jorden rundt-reise jeg også… Hehe. Godt nytt (reise)år til deg!

3. Wow, FOR et år!! Må innrømme at jeg er litt misunnelig… Mitt reiseår har bestått av Tyskland på vårparten, roadtrip (Sokndal-Molde-Hamar-Charlottenberg-Sokndal) i juni og Bulgaria på bryllupsreise i August..
    Skulle gjerne ha reist mer, men tid og penger strekker ikke helt til mellom studiene 😉
    Nå har vi også bestilt londontur i februar, så det gleder jeg meg veldig til 🙂

1. Du har jo fått gjort mye da siden du studerer i tillegg! Londontur høres også kjempekoselig ut 😀 Alltid så gøy å ha en reise (eller to) å se fram til 😉

4. Wauuw et rejseår! Alligevel imponerende hvor mange rejser man kan få klemt ind på et år, selvom man ikke rejser fuldtid 🙂 Der er endnu ikke lagt de store rejseplanen for 2015, men jeg tror, at det mest bliver til weekendsture rundt omkring i Danmark og så måske nogle ture i de nærliggende nordeuropæiske lande. Bestilte lige flybilletter til Færørerne til marts, hvor der bliver mulighed for at opleve total solformørkelse (hvis vejret er med én!) – det skal nok blive spændende 🙂

1. Hehe, det er det jeg liker med å ikke reise heltid – at man (dersom man har en fleksibel jobb selvfølgelig), kan reise ofte og fordele det ut over hele året 😀 Kuuult med Færøyene! Vil tro det er like vilt og vakkert som det ser ut som på bilder irl! Det fine med Danmark er jo at man er såpass nært andre land på kontinentet 🙂

5. Steike, Renate! Dette er virkelig et imponerende reiseår!! Utrolig at du har fått kombinert så mye reise med både jobb og skole i tillegg! Hva er hemmeligheten?! Har døgnet ditt flere timer en vårt eller? 😛

1. Haha, skulle gjerne hatt et døgn med flere timer 😉 Neida, det går jo bare akkurat. De periodene jeg er hjemme å studerer/jobber er selvfølgelig intense, men det er så verdt det når jeg har muligenheten til å reise resten av tiden 😀

6. Så utrolige flotte plasser du har vært på.. Koselige bilder fra Oslo! Hadde gjerne likt å høre om hva slags gøye ting man kan finne på der! Guide til Oslo ! 😀

Lykke til med 2015, jeg gleder meg til å følge deg enda et år! Du er jo litt av en inspirasjon! Hadde en periode der jeg nesten gav opp ideen om å reise og studere et år i Australia, men så bare ble det altfor fristende etter å lese hvor mye fantastisk du opplever på dine reiser!

1. En guide til Oslo er underveis! Tenkte fokusere på steder som kanskje ikke er like kjente som Karl Johan 😉 Jeg fant i alle fall ut at det var mye mer gøy å finne på enn jeg trodde (og jeg har bodd der tidligere, haha).

Tusen takk for så fine ord! Jeg håper virkelig du følger drømmene dine, og kommer deg til Australia 😀 TENK for en opplevelse det kommer til å bli!

7. For et fantastisk reiseår du har hatt! Reiselysten min ble ikke akkurat mindre nå…!! Av de stedene du har vært i år står Island ekstremt høyt på min reise-ønskeliste!

I 2014 var jeg så heldig å være på tidenes mest fantastiske reise til Antarktis og Sør-Georgia, og Argentina! Det ble også en tur til Krakow i Polen på våren og Costa Blancakysten i Spania på sommeren.
    I august ble jeg fulltidsstudent igjen, i Trondheim, og jeg hadde dermed verken til eller råd til noe reising på høsten :/ Jeg har foreløpig ingenting planlagt for 2015, men jeg kjenner at jeg virkelig MÅ komme meg en tur ut av landet igjen snart, om ikke annet enn for en helgetur til London…!

Håper 2015 blir et supert år for deg, jeg skal definitivt følge med videre på bloggen din! 🙂

1. Ååh den Antarktis-reisen høres ut som en drøm! Dit må jeg virkelig sette mine bein en dag 😉 Du har jo fått reist mye til tross for studiene! Synd det blir tid til mindre reising når man studerer, men en liten tur synes jeg man må kunne unne seg dersom man har mulighet 😉 London er jo alltid flott! Island trenger heller ikke bli særlig dyrt, så håper du kommer deg dit 😀 Tusen takk, og håper 2015 blir flott for din del også 😀

8. Åh.. Perfekt lesing til en stille dag på jobben! 🙂 Her har det bare blitt 3 land – Malta, Nederland og Tunisa! Neste år begynner veldig bra da – jentetur til Vilius i januar og kjærstetur til Mexico i februar! Så håper jeg på noe spennende land i sommerferien og drømmer om Finland julen 2015! 🙂 Såå misunnelig på deg! Hvordan var det å reise i Myanmar alene? Det står høøøyt på ønskelisten!
    Juleklem fra Annette

1. Det var fint å høre ;D Både Malta, Nederland og Tunisia byr jo på massevis av opplevelser, så vil tro du har hatt det fint der! Åh, skulle gjerne dratt en tur til Mexico selv :p Finland i juletiden byr på maks julefølelse!

Jeg synes det gikk helt fint å reise i Myanmar alene. Hadde ingen problemer og alt gikk som smurt. Jeg traff en par andre jenter som også reiste alene, og ganske mange andre unge reisende. Infrastrukturen virker som den bare blir bedre og bedre, og det går nattbusser (og dagbusser) mellom de største stedene nærmest hver natt. Praktisk! Bare spør dersom du lurer på noe mer 🙂 Godt nytt år til deg!

1. Forsøker meg på maks utnyttelse av tiden, hvor følgene er maks stressende tider når jeg først er hjemme 😉 Men det er jo verdt det! Takk, godt nytt reiseår til deg også 🙂

9. Wow, for et reiseår du har hatt! Det ble bare fire nye land på meg i fjor (Nord-Korea, Serbia, Bosnia og Kroatia), så jeg satser på at det blir mer reising i år 🙂

1. Litt av noen kule land da 😉 Nord-Korea lurer jeg svært på hvordan det var å besøke! Serbia har jeg også lyst å prøve å ta turen til nå i 2015 🙂 Kom gjerne med tips dersom du har! Håper du får et innholdsrikt nytt reiseår 😀

10. For et utrolig år!:D Tenk å ha alt dette å tenke tilbake på når du blir gammel og grå. Så mange eventyr! Liker spontaniteten og at du griper de sjansene som byr seg. Armenia og Georgia er jo ikke akkurat helt feil å se frem til heller. Ser at du har vært på ridetur i flere forskjellige land, skal du det der også? Naturen ser iallefall helt fantastisk ut!

Golden Mount var et godt Bangkok-tips, har du noen fler på lur?:) Reiser dit i overimorgen og skal kun være der i 2 dager.

1. Takk! Jeg tenker litt i samme bane som deg. Å ha fantastiske opplevelser å se tilbake på når man blir gammel gjør det hele verdt det for min del 🙂 Oh yes, skal prøve å få til en flerdagsridetur i Georgia! Håper det går, hvis ikke må det i alle fall bli en dagstur et eller annet sted i fjellene der :p

Så gøy med Thailand og Bangkok! Sist jeg var der hadde jeg også bare 2-3 dager til rådighet, men man rekker med en del likevel. Denne gang dro jeg også innom Wat Arun, hvor jeg likte meg veldig godt. Nydelig sted, og man kan klatre til tops på tempelet. Ved Wat Pho (den liggende Buddha), kan man forresten også få thaimassasje til en billig penge (sånn VELDIG billig) av studentene i faget der. De er FLINKE, og jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. Godt etter et par dager med masse gåing. Man kan også reise på elva med enten turistfergebåter eller lokalfergebåter veldig billig. En fin måte å se byen på. Grand Palace er også flott, men huge så tar sin tid å vandre rundt. Vær obs på at tuktuk-førere kan spørre deg hvor du skal, og dersom du nevner en eller annen attraksjon kan de si at den er stengt idag, selv om den IKKE er det – for så å fortelle at de kan ta deg med et annet sted nærmest gratis. Ikke bli med dem! Husk å spis mango with fried rice 😀 God tur!

1. Åå, så gøy!:D Var skikkelig hestejente før, så det høres jo ut som en drøm! Gleder meg til å se bilder fra reisen!

Wow, tusen takk for tips!:D Har aldri vært så uforberedt før en reise noen gang haha, så det er virkelig til hjelp! Skal definitivt få sjekket ut fler av dem:)

1. Så bra! Det var jo rundt i denne tiden i fjor jeg dro til Bangkok og så videre til Burma selv 😀 Høres vanvittig deilig ut å vende snuten dit nå. Har du lagt planer for resten av reisen? 🙂

11. Så gøy å lese om reisene du har hatt gjennom året! Selv om jeg jo har fulgt deg gjennom året mister man fort litt oversikt, og det er kjekt å få en liten oppsummering på slutten av året! 😀

Har selv reist minimalt i år, og kjenner jeg meg selv rett klarer jeg vel ikke å sparke meg selv så mye i baken året som kommer heller! MEN jeg burde vel ha kommet meg til Madagaskar ettersom jeg overhode ikke hadde taklet at noen andre dro dit før meg og det nå er på Kilroys reiseanbefalinger for 2015, haha. Hadde svidd i hjertet mitt om noen jeg kjente dro dit før meg, haha!
    Forhåpentligvis blir det også utveksling til høsten, da! Det gleder jeg meg til 🙂 Blir også gøy å følge deg gjennom 2015 og se hvor du setter kursen da!

1. Tusen takk Camilla! Haha, ja, jeg mister jo ofte oversikten selv. Tror jeg begynner bli gammel… :p Åh, Madagaskar ja! Du får satse på en reise dit! Tenk så fascinerende det må være der 😀 Tror nok ikke du ville angret i alle fall. Utveksling høres jo kjempespennende ut også! Vil tro du får et flott år 😀 Blir spennende å følge med!

12. Oi. FOR et år du har hatt 🙂 Bloggen din er utrolig fin og den havna rett på bookmarks med en gang!!! Så utrolig mye du har opplevd og sikkert kommer til å oppleve. Har du perioder hvor du er hjemme og jobber eller tar du deg arbeid underveis? Kanskje bloggen er jobben? hehe 🙂 Ble iallefall veldig imponert av både bloggen og alt du har gjort! =)

1. Tusen takk Kristine, så utrolig hyggelig å høre 😀 Jeg gjør vel i grunn en fin blanding 😉 Jobber for det meste hjemme de periodene jeg er der, og tjener noe på bloggen og andre skriverier. Drømmen er jo selvsagt å kunne leve av å skrive om reisene en gang i fremtiden, hehe. Trivelig at du stikker innom!

13. Wow! Så sykt mye du har fått til å reise i 2014! Utrolig imponerende! 😀

Er kjempegøy å være med på reisene dine her på bloggen. Gleder meg til å følge deg på nye eventyr i 2015! Godt nyttår 🙂