På telttur til Landegode

Utsikten fra Bodø er ganske flott i alle retninger, men en av de mest kjente motivene er mot nord. Rett ute i havet der ligger den sagnomsuste øya Landegode, hvor midnattssolen hviler på sommeren og byr på noen spektakulære kvelder og netter.

Det er derimot ikke så fryktelig mange som tar turen over til øya, selv om den ligger der bare 25 minutter unna med hurtigbåt. Jeg har vært der en gang tidligere, for mange, mange år siden – men bestemte i forrige uke at nå var tiden kommet på ny. Så jeg pakket teltet i sekken, tok med meg hunden og hoppet på båten.

Havet lå fullstendig blikkstille denne ettermiddagen, og lite minnet om det farlige farvannet som strekker seg herfra og over til Lofoten. Vestfjorden er beryktet for sin lunefulle karakter, og mang et skip har gått på grunn her. Det sies at navnet Landegode kommer fra det norrøne «landit góða» som betyr det gode landet. Et navn med stor kontrast til området som de sjøfarende gav øya for å ikke la det gå troll i ord. Ved å omtale stedet vennlig, håpet man at høyere makter skulle frakte dem trygt videre og forbi til tryggere farvann.

Fjelløya kommer stadig nærmere og i underkant av en halvtime senere blir jeg og hunden sluppet i land på Sør-Landego. Med sitt grønn-turkise vann, bratte fjellklipper, nordlandsbåter og røde naust, minner stedet meg i første omgang om Lofoten. Kanskje ikke så rart, øyriket ligger jo ikke så fryktelig langt unna.

Vi tusler mot den lille landsbyen på øya, Fenes, men finner et skilt hvor det står «Landego rundt» og følger dette vestover mellom noen hus før vi kommer til den hvite lille kirken. Stien er dårlig markert og vanskelig å følge, men jeg vet sånn ca. hvilken retning vi skal i, og hunden baner vei gjennom det høye gresset. Plutselig bykser en hare ut fra lyngen, og spretter videre inn i landskapet.

Etter en liten halvtime når vi endelig de første sandstrendene, og selv om det er lavvann, er det lett å se hvor flott dette området faktisk er. Kortvollan het stedet, men vi skulle videre helt til Korten. Her, på yttersiden av øya, skulle en av de flotteste strendene i området ligge. Så vi fortsatte å gå. Fjellet Landegodekjerringa på nesten 500 m, ruvet over stranden vi skulle til, så det var lett å se hvilken retning vi skulle.

Og plutselig dukket stranden opp, lang og nydelig, med en merkelig bergknaus i bakgrunn. Her var det hverken folk eller fe, så jeg slapp hunden løs og han utforsket stedet med fryd i blikket. Jeg fant fort en passende teltplass ved et gammelt bålsted, og lagde leir.

For middagen gikk vi litt rundt og utforsket området. Vestfjorden lå rett bak knausen jeg hadde satt opp teltet ved, og utsikten over til Lofoten var helt nydelig. Storhavet lå fortsatt stille som et speil. En havørn ble jaget av noen måser over oss, og kom ved et punkt nesten skummelt nært oss. Jeg trakk fram sjokoladen fra Cielo Melkebaren i Bodø som jeg hadde kjøpt tidligere på dagen. En lokal delikatesse kan man trygt si, den ene biten hadde smak av tørrfisk, mens de andre hadde smak av den lokale spesialiteten møsbrømlefse (som man burde smake dersom man besøker Salten, obligatorisk!). De smakte alle overraskende godt, og forsvant ganske fort.

Deretter var det tid for middag. Siden fiskestangen min knakk før jeg noensinne fikk sjanse til å bruke den, ble det kjøpt fisk som stod på menyen. Laks i kremet saus med pasta. All mat smaker jo ekstra godt også ute i det fri.

Mens vi satt på berget og nøt synet av midnattssolen senere på kvelden, dukket plutselig en oter opp i havkanten bortenfor oss, og skvatt fort ned i vannet igjen så fort den så oss. Hunden stod lenge å stirret etter skapningen som bare forsvant ned i vannet. Han bestemte seg også å ta et par turer ut i havet på stranden selv, og ble svært nysgjerrig da et par kajakkpadlere stoppet innom stranden en liten stund, før de fortsatte ut over Vestfjorden mot Væran (øyriket utenfor).

Morgenen etter hang tåken tung i fjellet bak oss, og morgensolen holdt seg unna. Det ble havregrøt til frokost, og deretter var det bare å pakke sammen og komme oss tilbake til hurtigbåtkaia på Fenes.

På grunn av jobb dagen etter vi ankom Landegode, måtte vi ta båten ganske tidlig tilbake, så det ble bare en kort tur denne gang. Likevel var det godt å tilbringe en kveld/natt ute i det fri, og ikke minst teste seg selv siden det var min første telttur alene. Det blir mange flere av de denne sommeren, så jeg håper virkelig at været spiller på lag. Det blir jo for det meste en staycation denne sommeren for min del, men det er jo nesten like gøy å utforske ukjente steder i nærmiljøet som det er å traske i ukjente steder ute i verden. Eller hva synes du?

1. Åååå jeg elsker dine turer fra nærmiljøet ditt! Blir så inspirert til å besøke Nord-Norge! Problemet er at jeg (og potensielle venner som hadde blitt med) mest sannsynlig ikke hadde visst hvor vi skulle gå og turstier etc 🙁 Er det noen nettsider du bruker til kart og sti, eller er det bare lokalkunnskaper? Skulle gjerne visst!

1. Så bra! Jeg håper jo å kunne inspirere flere til å trekke nordover 😉 Turstiene både på fjell, i nærhet til byene og toppturer er godt merket her oppe, spesielt i Bodø-regionen. Det står som oftest skilt der stiene begynner, også er de merket enten med røde T-er eller røde/oransje prikker på steiner og trær underveis. Dessuten kan man bruke ut.no og spesielt kartet deres til å lete seg fram til turområder og spesielle tursider. På den siden står også massevis av turforslag oppført med all slags detaljer og bilder fra folk som har gjort det før. Dessuten kan man bare søke i vanlige søkemotorer hvis det er spesielle områder man ønsker å besøke, det er alltids folk som har gått der før, hehe. Men sjekk ut ut.no i alle fall, tror du/dere vil få masse inspirasjon der 😀

2. Skulle ønske eg hadde telt, eller hadde et å låne (og viste korleis eg satt det opp. haha). Flott skildring og flotte bilder. Kjekt med hund da, så er man ikkje heilt aleine.

1. Dagens tunneltelt er ganske enkle å få opp, selv alene 😉 Nå for tiden låner jeg kjæresten min sitt telt, men kjøpte meg nettopp et Helsport Nordmarka 2- telt på XXL på salg til 799 kroner. Kjempebillig, bra og lett telt! Ja, synes det er veldig greit å kunne ha med hunden, så har man noen å prate med underveis, hehe :p

3. Dette er så ubeskrivelig vakkert! Nå er det 2 ting jeg bør få kjøpt meg: Flybillett til Bodø og telt!!! Neste sommer skal dette få høy prioritet. Og du var jo riktig så heldig med været!

1. Hehe, høres ut som en plan! Ja, det fine med å holde til i nærheten er jo at man kan se an været før man drar. Det kan bli litt verre å få til dersom man må bestemme seg for en dato lang tid i forveien. Spesielt denne sommeren i alle fall.. :p

4. Hvor ser det bare superhyggeligt og super smukt ud. Dejligt at hunni kunne tage med og holde dig med selskab 🙂 Jeg håber, at sommersolen vil tage sig sammen og titte frem her i august, så du og vi andre rigtig kan komme ud og nyde den nordiske natur. Det var simpelthen så fint på High Coast Hike i Sverige! Det er virkelig hyggeligt med teltture. Skal du på tur d. 5. september, når der fejres norsk friluftsdag? Michelle og jeg tænker at tage til Norge – nu mangler vi bare at finde ud af, hvor vi skal tage hen 😀

1. Ja, skjønner ikke helt hvor sommeren ble av, ganske kjipt med temperaturer mellom 10-13 grader hver dag og skyer eller regn for det meste :p Det vil jeg tro! Jeg har ikke hatt ordentlig internett på et par uker nå, men skal ta å lese om turen deres nå. 5. september er siste dagen min i Georgia! Så må nesten nyte friluften der i stedet :p Kommer derimot til Bodø 6-7. september. Har dere noen ønsker om hvor dere skal dra/hva dere skal gjøre? 😀