Rare og morsomme reiseopplevelser

IMG_2618Når man reiser oppdager man ganske fort at alt ikke alltid er gull og grønne skoger. En eller annen gang går ting galt, og selv om det kan være både skummelt, frustrerende og slitsomt akkurat der og da – er det jo disse opplevelsene som ofte blir de beste historiene i etterkant. Her kommer en liten oppramsing av noen av de særeste/skumleste/merkeligste/morsomste reiseopplevelsene mine. Del gjerne dine egne historier i kommentarfeltet!

Den gang da jeg nesten ble innelåst på en kirkegård i Romania. Det var litt creepy. Spesielt siden byen het Sighisoara, lå i Transylvania og visstnok var stedet hvor Vlad Tepes – Dracula – ble født…

Den gang da jeg bodde på luksushotell i Piran, Slovenia, og måtte rapportere krangelen som foregikk i presidentsuiten over meg sent på kvelden. Det viste seg at de holdt på å filme en amerikansk skrekkfilm der oppe…

Den gang da vi ble pepret av tåregass i Athen under en voldelig demostrasjon. Av og til lønner det seg ikke engang å stå på sidelinjen. Spesielt ikke når det blåser…

Den gang da vi besøkte Ciudad Juarez i Mexico på dagstur fra El Paso, USA, og senere fant ut at det er en av de farligste byene i verden…

Den gang da vi ble forlatt i ødemarken i Kina og måtte haike med en hvit Lexus med puter i baksetet sent på kvelden. Vi ble mildt sagt litt ukomfortable da de tre mennene i fancy dress (som ikke snakket engelsk), stoppet bilen og to av dem gikk ut i mørket… (for å rane oss/kaste oss i grøfta/dra oss ut og volda oss?). Da han siste i bilen så hvor lange vi ble i maska, klarte han heldigvis med fingerspråk forklare at de bare skulle ut og tisse…

IMG_9850Den gang da vi syntes hotellrommet i den gamle bygningen i San Francisco var litt småcreepy, og senere fant ut at hotellet visstnok var hjemsøkt… i akkurat den etasjen vi bodde i…

Den gang da jeg endelig skulle få oppfylle barndomsdrømmen om å holde en koala! Og så er det første den gjør å bæsje meg i hånda…

Den gang da jeg ble plassert bakpå en liten moped med den ene sekken min på ryggen og den store sekken min på fanget til han som kjørte mopeden.  Jeg skulle bare skysses «et lite stykke» etter en laaang iskald nattbus i Burma, og turen endte opp med å ta nesten en halvtime, i den iskalde morgenluften. Da jeg endelig trodde jeg var framme visste det seg at mopedfyren ikke gadd å kjøre lenger så jeg måtte gå å finne meg en tuktuk, for så å sette meg på lasteplanet i den fortsatt iskalde morgenluften i minst 15 minutter til. Da jeg endelig kom fram til hotellet var klokken nesten 06, og jeg fikk heldigvis utdelt rommet mitt tidlig og gikk for å ta en god, varm dusj. Men, neida, vannet i dusjen ble visstnok oppvarmet av solen – som ikke hadde stått opp enda…

Den gang da jeg ble kjeftet ovenfra og ned på japansk av konduktøren på shinkansen i Japan fordi jeg mistet toget jeg egentlig skulle ta (med seriøst 1 minutt), men likevel fikk klarsignal til å ta neste tog fra konduktørene på perrongen. Dette fikk nok ikke den aktuelle konduktøren med seg. Det var litt flaut gitt, spesielt siden jeg ikke visste hva han sa og han nektet å skaffe dit et personal som snakket engelsk. «Samtalen» ble avsluttet med at han pekte strengt ned på setet lengst bak i vognen jeg befant meg i, sa noe som sikkert betydde «SITT!» og marsjerte strengt ut av vognen. Der satt jeg som en liten lydig valp resten av togturen…

Den gang da jeg nesten ble sprengt i fillebiter da jeg sprang mot et tre i ødemarken på grensen mellom Jordan og Israel. Taxisjåføren spratt ut av bilen da han så hva jeg gjorde og begynte å hyle og rope mens han veivet armene i været. Jeg hørte han nesten ikke, men når resten av familien også begynte å rope skjønte jeg at jeg kanskje burde snu… Minefelt ass.

IMG_3248Den gang da jeg skulle paraglide i Nepal, og vi var totalt 7 stykker som skulle gjøre det fra min gruppe. Vi ble delt i to, først 5 stykker på morgenen, og deretter skulle jeg og hun siste hentes et par timer senere. Vi satt på hotelltaket og så på de første 5 som fløy (sammen med en hel haug andre), og kjente at det ble mer og mer vind. Så var det vår tur til å bli hentet, men i stedet for å kjøre mot fjellet, kjørte sjåføren oss til selskapets kontor. Der fikk vi beskjed om at paraglidingen for resten av dagen var avlyst på grunn av en kommende storm. Ekstra typisk var det at dette var siste dagen før vi forlot byen, så ingen paragliding på oss…

Den gang da det regnet hele dagen vi tilbrakte på Bahamas. «Dette er første dagen det regner på seks måneder!» fortalte en lokal oss, og vi så på hverandre og tenkte at «drit i regnet, vi skal nyte det tropiske Bahamas-livet!» og sprang ut i regnet til nærmeste strand.  Airconditionen innendørs på båten tilbake til USA var på maks kulde, og så det var med andre ord «varmere» ute i vinden. For å si det slik, gjennomvåte som vi var, så frøs vi nesten ihjel på dekk på tur tilbake til Florida…

Den gang da jeg bodde på et kunsthotell i Berlin, og hadde en rød hest kommende ut av veggen over meg…

Den gang da jeg bodde på en liten eco-camp utenfor nasjonalparken Masai Mara i Kenya, og så at en av kvinnene som jobbet der gikk rundt i en Coop Mega-t-skjorte. Ikke lenge etter, i en liten landsby i Malawi, kom det en kar bort til oss med to norske femtilapper han ønsket å bytte. Verden er ikke stor…

Den gang da jeg ble tilbydd kokte kyllingføtter på et tog i Kina og ikke turte si nei takk…

IMG_1138Den gang da jeg hadde rosa hår (med litt grønt og gult i) i et par uker etter jeg hadde feiret fargefestivalen Holi i India (før det var poppis liksom), og måtte go back to my roots (bokstavelig talt) og bli brunette da jeg kom hjem derfra…

Den gang da jeg holdt på å bli overkjørt av en båt i Indonesia, og mistet svømmeføttene jeg hadde leid i samme slengen…

Den gang da jeg var på ridetur i fjellene i Makedonia, og kom ned til en landsby hvor de holdt på å filme en film. Hesten ble så redd at den skvatt inn i en parkert bil, og stigbøylene mine skrapet opp deler av lakken… Heldigvis gikk det greit siden en av de største stjernene i landet (som hadde skrevet manus til filmen) var kompisen til guiden min. Etterpå ble vi invitert til huset hans for vin og ost…

Den gang da jeg var hos frisøren og fikk klippet håret og krøllet det for hele 18 kroner i Burma. Faktisk mindre enn en importert sjokolade koster i landet…

Den gang da jeg ble dratt opp av setet mitt og måtte danse med djevelen på et tog i Peru. Susanne, som jeg reiste med, endte opp med å gå mannekeng like etterpå for klær av alpakkaull. Det hele var… uventet. India 201214

Den gang da jeg skulle på elefantsafari for å se tigeren i det fri i Chitwan nasjonalpark i Nepal, og akkurat den dagen vi hadde til rådighet gikk elefantførerne på streik…

Den gang da jeg satt på toget gjennom hele natten rett opp og ned mellom Beijing og Xian, totalt var vi 7 stykker i en 5-seter. Rett ovenfor meg satt en ung gutt som hamret kjeks i bordet så spruten stod ut over hele sittegruppen. Det var umulig å bevege seg, folk lå strødd ut over hele vognen hele natten lang, og jeg måtte på do…

Den gang da jeg spiste råtten mango i Krabi, Thailand, og endte opp med et fælt magevirus som gjorde at jeg ble fullstendig sengeliggende, og måtte sjekke ut av bungalowen min, sjekke inn igjen da jeg forstod jeg ikke kom meg noensteds (fullstendig sengeliggende vettu) og utstette den 2 timer lange båtturen over til Koh Phi Phi, alt mens jeg var fullstendig sengeliggende

Den gang da vi ble invitert i barnedåp i Armenia, ble pålesset tonnevis med mat og alkoholisert drikke og måtte danse kvelden lang, og ingen tok nei til svar…

Den gang da jeg var på do på en restaurant i Pokhara, Nepal, merker en skygge over meg og ser at det står en fyr der oppe og stirrer ned på meg! Jeg ble forbannet og ropte ut til han hva i all verden han holdt på med! Så fortet jeg meg ut derfra og hamret på døra. Han nektet å åpne. Så fikk jeg hjelp av de jeg var der sammen med, samt betjeningen, og de fikk dratt han ut derfra og kastet han på hue og rævva ut av restauranten… IMG_8039Den gang da jeg var i en svært avsides liten landsby i Shan-riket i Myanmar og skulle overnatte hos landsbyhøvdigen. I disse husene er veggene av treplanker og svært tynne, så for å isolere mot vinden henger de avispapir på innsiden av veggene. Jeg fikk mildt sagt sjokk da jeg så et bilde av Justin Bieber dukke opp midt mellom alle de andre asiatiske ansiktene. For å si det slik lå jeg med ansiktet motsatt vei den natten…

Den gang da jeg ble sjekket opp av den gamle togkonduktøren på toget mellom Washington DC og Orlando og måtte late som jeg sov for å slippe unna kommentarene hans. «Aww, she looks like sleeping beauty when she sleeps» hørte jeg han fortelle venninnen min… og så døde jeg av latter.

Den gang da jeg booket båtbillett hos et lite reisebyrå på Gili Meno i Indonesia tilbake til Bali, og fant senere ut at selskapet lå nederst på tripadvisor og en av båtene deres hadde eksplodert (!) et halvår tidligere på grunn av manglende sikkerhet. Da følte jeg meg bra trygg i de store bølgene på vei over til Bali gitt…

Den gang da vi satte igang en hel redningsaksjon for å redde et lite lam som satt fast på Kerry-halvøyen i Irland…

Den gang da vi gikk inka trailen og det allerede første dag føltes kjempetungt (mye pga høyden), og guiden fortalte oss at han hadde noe «medisin» vi kunne få. Kondor-tiss, kalte de den gule vesten vi fikk i hendene. Den skulle vi gni i hendene for så å sniffe inn lukta fem ganger. Det var kjempesterkt og luktet litt tequila. Hva det egentlig var vet jeg fortsatt ikke, men det hjalp oss i alle fall veldig (placebo, yes?). Resten av turen gikk som en drøm… P1020955Den gang da jeg fisket piraja og fikk en caiman (liten krokodille) på kroken i Pantanal, Brasil…

Den gang da jeg tok bussen til Nepal fra India, og på flere av stoppene underveis var det marijuanaplanter over alt… Værsågod, liksom.

Den gang da jeg oppdaget fellestoalettene i Kina. Der var det visstnok vanlig å sitte på huk på rad og rekke sammen mens man gjorde sitt fornødne. Det var visstnok også vanlig at småbarna gjorde fra seg på fortauene utenfor husene deres, ofte med mammas hjelp…

Den gang da vi ble spurt på cruisebåten til Bahamas av et par amerikanere om Norge lå i Canada eller i Danmark…

Den gang da vi var i Australia og plutselig fikk bekymrede meldinger angående orkanen som var på vei. Vi hadde ikke hørt noe og lå ute ved bassenget under blå himmel. Så søkte vi på norske nyheter og fikk fram hovedsaken hvor det stod «monstersyklon på vei mot Australia» og «varsler enorme og ekstreme ødeleggelser». Dette pågikk bare et par timer sør for oss! Vi merket heldigvis ingenting, men det satte en stopper for turen til Whitsunday Islands, dessverre…

IMG_8552Den gang da jeg spiste marsvin i Peru. Jeg har jo tross alt hatt et marsvin som kjæledyr…

Den gang da vi bodde i byen Intercourse i konservative Amish-land…

Den gang da vi satt ved bassenget på hotellet utenfor Yosemite nasjonalpark i USA, og en vill bjørn plutselig kommer gående mot oss over parkeringsplassen…

Den gang da vi fikk flatt dekk på mopeden på en svært øde del av Isla Margarita sent på kvelden, etter hvert ble plukket opp av en lokal i en pickup som vi fikk skyss hos, og oppdaget at vi satt på lasteplanet med en svær iguan som var bunnet fast og lå og sprelte under oss (og mopeden vi støttet opp) hver gang vi kjørte under en lyktestolpe…

Den gang da jeg fløt i en uthulet trestamme ned en elv i Nepal med uendelig mange svære krokodiller rundt, og det plutselig spretter en krokodille opp av vannet bare en meter unna oss… IMG_4154Den gang da jeg ble tatt til siden og fikk trusselnivå 5 av 6 på flyplassen da jeg skulle fly ut av Israel. Da måtte de ta absolutt alt ut av sekken min og «swipe for explosives». Og da mener jeg alt. Truser og tannbørsten inkludert…

Den gang da jeg ble jaget av en ku over et jorde i Slovenia, fordi jeg ble litt for nærgående da jeg skulle ta bilde av den. Den ville tydeligvis helst være i fred…

Den gang da vi ble kjeftet på av en amerikansk gammel rik dude med en yngre brasilliansk plastikkoperert kone på natten på toget mellom Romania og Ungarn. Han ville visst ha hele kupeen for seg selv…

Den gang da jeg overnattet på det eneste «hotellet» i Kyaukme, Burma, som tilfeldigvis viste seg å være eid av byens ordfører som nektet å gi andre overnattinssteder i landsbyen lisens til å leie ut rom. Jeg fikk det siste rommet, og måtte betale 12 dollar for å sove i et rom med hull i veggen, på utstilling bak store vinduer ut mot gata med et gammelt laken foran, tusenvis av små maur på gulvet, veggene… og i senga. Kan ikke si jeg sov så mye den natta akkurat…

Den gang da taxisjåføren kjørte feil vei på flerfelts-motorveien utenfor Beijing i Kina i flere kilometer. Det gikk ikke sakte akkurat…

IMG_9859Den gang da vi tok båten fra Kreta til Santorini og måtte høre på Boney M på repeat i 5-7 timer. For å si det slik ville jeg aldri satt på en Boney M-plate frivillig sånn noensinne igjen…

Den gang da vi var på safari i Masai Mara og bilen ristet så forferdelig mens vi kjørte at vinduet til slutt sprakk og glass fløy over alt. Like etterpå begynte det å regne noe helt ekstremt, og vannet sprutet inn på oss som satt like ved vinduet. Da vi kom tilbake til campen trodde de andre det var elefantene vi var like ved når det skjedde som hadde vært altfor nærgående og knust vinduet…

Den gang da vi tok over et reisebyrå i La Paz i litt over en time, og lokale stoppet opp og bare stirret på oss i flere minutter i vanntro…

Den gang da vi kjørte taxi med en morsom skrue som het Omar i Jordan, hvor taxien visstnok var av merket Samsung, og Omar spilte fløyte på et plastrør mens han kjørte. Og da det ble mørkt måtte han holde lighteren foran dashbordet for å se hvor fort han kjørte, siden det ikke var noe lys innvendig som funket. Han kjørte ikke akkurat sakte heller…

Den gang da jeg skulle på jobbreise til Nederland og Tyskland og fant ut mens jeg stod og ventet ved gaten på flyplassen at jeg hadde glemt å pakke med meg passet…

Din tur!

1. Haha, nå fikk jeg meg en god latter! Mye morsomt her! Min beste historie må vel være da jeg – med en seriøs redsel for kuer – ble overtalt til å melke en ku i Uruguay: Det endte med at kuen snudde seg sporentreks rundt og bæsjet i hodet mitt… Det pinligste må være da jeg og min daværende kjæreste ble innlosjert på forskjellige hotellrom under en gruppetur gjennom Egypt. Etter noen glass vin en sen kveld, bestemte jeg meg for å snike meg inn på rommet til kjæresten min – dessverre gikk jeg inn på feil hotellrom, og hoppet oppi sengen til en veldig forvirret russisk mann! Eksen min lo i flere uker etterpå 🙂

2. Haha, fantastisk! Det er uventede opplevelser som ikke kan kjøpes eller planlegges, som gir noen av de rareste minnene 🙂 Jeg kunne sikkert skrevet et helt blogginnlegg jeg også, men i farten husker jeg følgende:

Den gangen da jeg hadde pusset tenner og var på vei tilbake til teltet mitt ved Ngorongoro, og plutselig møtte en bøffel.

Den gangen da jeg våknet på toget i India, og oppdaget at medpassasjeren rett ovenfor meg spiste peanøtter og hadde kastet skall over hele gulvet mellom oss.

Den gangen da jeg var en av de første turistene i Nord-Koreas eneste skianlegg, og oppdaget at en av de ansatte gikk rundt med norsk landslagsjakke. Jeg lurer fremdeles på hvor han har fått tak i den.

Den gangen da jeg skulle inn på Universal Studios Singapore, og en gyldig inngangsbillett kom dalende ned fra himmelen før jeg hadde rukket å finne billettluken. Prøvde å se meg rundt for å finne ut hvem som kunne ha mistet den, men jeg fant ingen naturlig forklaring på hvor den kom fra. Ble en billig dag i parken for meg.

Den gangen da en passasjer på en busstur i Chile satt med øretelefoner og sang på de samme tre sangene i 8 timer i strekk. Irriterende til å begynne med, men etter hvert mest komisk.

1. Hehe, jeg er fullstendig enig i at de beste opplevelsene er de uventede 😀 Vil tro meg at din komplette liste også er svært lang, og her har du inkludert mye gøy! Artig å lese om inngangsbilletten til Universal Studios som kom dalende ned fra himmelen 😀

3. Herremin, dette setter alle reisene dine i perspektiv. Du har reist mye og opplevd vanvittig mye! Fantastisk! Jeg digger å lese dette, wanderlusten pirker meg litt ekstra hardt i siden.

1. Det har blitt en del ja 😀 Jeg valgte å ikke skrive om enkelte av de drøyeste opplevelsene her da, siden blant annet familien bruker å stikke innom å lese. Det skjer virkelig mye rart når man reiser!

4. Fantastisk! Min siste: da jeg nesten ble satt av midt på motorveien i Istanbul i snøstorm klokka 11 om kvelden fordi taxisjåføren (som ikke snakket engelsk) skulle ha meg til å betale 100 euro for taxituren.

En av de morsomste: på vei til Monaco med tog ble vi fortalt at Tour de France skulle starte der dagen etter. Det ble er fantastisk opphold i ellers litt kjedelige Monaco.

1. Hjelpes! Skummelt med den taxisjåføren! Enkelte gjør virkelig alt for penger… Men kult angående Tour de France da! 😀 Vil tro det gjorde oppholdet i Monaco til noe helt annet enn hva det ville vært uten, ja.

5. Ojojoj, nog händer det en del när man reser! Allvarligt talat, bilden på marsvinet är nog den värsta matbild jag någonsin sett!!! Åt du den…???

Jaaaa du… Den gången när vi fastnade på ett hotell utanför Mombasa eftersom det blev våldsamheter på grund av valet. Efter 7 dagar inlåsta på ett hotell lyckades vi betala en taxichaufför 2 månadslöner (eftersom han var orolig för sitt liv) för att kryssa mellan brinnande bilvrak och köra oss till Tanzania…

Den gången vi körde till Marrakechs flygplats och (när vi var framme) insåg att passen var kvar på hotellet…

Den gången vi var tvungna att sova i husbilen i Tyskland i december utan värme i bilen (eftersom vi inte hunnit fylla på vatten, vilket behövs för värmesystemet) då det var minusgrader…

Och ja, en massa andra gånger… haha

1. Haha, ja jeg spiste det marsvinet.. Hadde bestemt meg for å prøve det da jeg skulle til Peru siden det er en spesialitet der, men fikk veldig kalde føtter da jeg plutselig fikk marsvinet plassert foran meg på den måten der. Men etter et par bilder tok de det tilbake til kjøkkenet og delte det opp. Det smakte… kylling med lite kjøtt og mye hud, usj.

Oi, for noen opplevelser! Slikt er alltid kjempefrustrerende der og da, men heldigvis løser det seg som oftest, og blir artige historier i etterkant 😉

1. Hehe takk 😀 Det skjer som oftest en del merkelig når jeg reiser! Kan ha litt med å reisemålene man velger, men også hvordan man selv er som person (og jeg er veldig klumsete og sær til tider, haha!).

6. Haha, åhh, så gøy og lese!! Jeg kan ha en tendens til å glemme litt alt jeg har opplevd, men når man skriver det slik settes alt så i perspektiv. Det er tross alt disse historiene som er verdt å fortelle videre 😀

Den siste artige historien min er den gangen vi kom tilbake til Marrakech etter to dager i ørkenen, hadde booket oss inn på en av de eldste og største riadene i Marrakech (SÅ sykt fint og personlig sted med bare 6 rom, Palais Lamrani sånn hvis du er interessert – det er virkelig et palass av en oase midt i medinaen), vi vaser rundt i medinaen på kvelden når alt er stengt og prøver å finne fram til riaden vår med 1% strøm igjen på mobilen – ikke det at et kart hjelper så mye i den labyrinten uansett. Nekter å ta i mot hjelp av de lokale gutta, skeptiske nordmenn som vi er. Etter en tre kvarters tid spør vi til slutt en gammel dame som viser oss vei noen få meter borti smuget vi står i, vi ringer på døra og blir møtt av en høy nederlandsk kar som ser helt forfjamset ut. Joda, vi var kommet riktig, men ringte på bakdøra på kjøkkenet, og ikke nok med det, men vi var så møkkete og fæle i backpacker habitten (you know) og sekken på ryggen – og føres gjennom kjøkkenet og skrider inn i DET palasset av en riad. Jeg kan aldri tro at de i det hele tatt har hatt gjester som reiser med sekk, engang, hvertfall ikke så skitne som oss. Vi var så flaue, og de ansatte vekslet mellom å le godt og snakke til oss i en bekymret tone, haha.

Eller den gang jeg fikk spysjuken i Namibia, men aldri rakk fram til utedoen i bushen. Løp ut i sokkelesten i mørket hele natta og kastet opp, mistet tellingen ved 15 turer, men det var under halvveis av natta. Rakk jo heller ikke ta med lykta, men om jeg tråkket på en skorpion eller slange var ikke en bekymring for meg der og da.

Også har vi den gangen året etter hvor jeg fikk spysjuken i Namibia, og lå på badegulvet og trodde magen min revnet fordi det føltes som om jeg brant opp innvendig. Riktignok på en fin lodge, men rimelig langt uti ingenmannsland.

Den gangen vi skulle på utflukt på Zanzibar, men det var plutselig streik så det fantes ikke drivstoff på hele øya. Vi ble til slutt hentet, men han hadde ikke nok bensin til å kjøre oss dit vi skulle. Han stoppet på alle bensinstasjoner og satt i telefonen non stop uten hell, men til slutt stoppet vi i en travel gate og ble møtt av en kar bærende på en colaflaske med litt rosa væske. Ingen så ut til å bry seg om røyking og åpen ild mens de helte over drivstoffet…

Den gangen jeg sov sammen med to bavianer på ca 6 mnd, men de nappet av seg bleiene med en gang og bæsjet og tisset ned hele rommet. Jeg tilbrakte natten i baviantiss, og våknet av at noen tisset meg i øret. Attpåtil var det sykestua vi sov i og hadde endevendt og smurt inn med diverse ekskrementer.

Den gangen en diger canadisk pick up ikke bare kjørte over foten min, men stod og spant på den før den kom seg videre, fordi det var glatt ute. Takk og lov så var jeg litt bedugget og kjente ikke den verste smerten.

Det er det jeg kommer på i farta, jeg VET jeg har flere slike historier fra interrail i sommer, men klarer ikke huske noe nå :p

1. Wow, så kult at du deler! 😀 Haha, FOR noen opplevelser! Spysjuka i ødemarken er ikke akkurat fryd og gammen gitt… og heller ikke det å bli overkjørt på foten av en svær pickup! Men hahaha, apehistorien var litt søt, til tross for både bæsj rundt i rommet, og tiss i øret. xD Småbarn altså 😉

7. Kan jo også nevne den gangen i Namibia da vi var en uke i Bushmanland, og satte fast den svære bilen med reservedekk under og en stor tilhenger bakpå i gjørma. Det begynte å bli mørkt, og etter noen timer kom endelig en bil for å dra oss ut. Den satte seg fast i gjørma 100 m bortenfor… Så satt vi der da, midt uti bushen på svarte natta. Mange timer senere kom det heldigvis en ny bil og dro oss løs.

Eller den gangen (samme dagen) vi skulle kjøre gjennom litt vann fra regnsesongen, og det viste seg å nesten være en innsjø så vannet fosset inn i bilen og nådde opp til rett under vinduet. Vi kunne føle at bilen nesten ikke hadde feste i den gjørmete bunnen, og å bli stående fast der ville betydd å svømme til land igjen med tingene våre. Heldigvis hadde vi en supersjåfør og alt gikk fint! 🙂

1. Det virker som det er i Afrika det skjer altså! XD Ville tilstander, men heldigvis løser det jo seg som oftest. Spesielt etter det ser som mørkest ut 😀 og det er jo i grunn det fine med å reise. Man vil jo absolutt komme bort i trøbbel, eller i alle fall at ting ikke går helt som det man forventet, når man reiser fra komfortsonen sin og ut i den store verden, men problemene løser seg likevel alltid!

8. Hahah, dette var morsomt å lese! Den gang eg var på cruise på Nilen og det vart sandstorm og vi måtte legge til kai ved ein Bananplantasje (et av mine få minner fra Egypt som 8 åring). – var den eg kom på i farta.

9. Hahaha, for et morsomt innlegg, Renate! Det fikk meg virkelig til å tenke på hvor mange rare historier jeg selv har fra reisene mine.. Jeg har liksom aldri laget noe oversikt over dem, men det må jo bli en god del når man først begynner å tenke seg om!

Den fortellingen din fra doen i Nepal var jo veldig skummel da! Herrelighet! Godt det gikk bra! Ellers lo jeg godt av den koalabjørn-historien! =)

1. Haha, takk 😀 Ja, jeg vil tro du også har en kjempelang liste over uventede hendelser på reisene dine! Usj, ja, det var litt kjipt med den do-hendelsen i Nepal. Da var jeg veldig glad for at jeg var der sammen med kjente, både lokale og turister jeg var blitt kjent med, slik at de støttet opp. Har vært borti en del lignende og tenkte kanskje skrive et innlegg om sextrakassering på reise og hvordan man kan håndtere det. Hehe, ja det går som oftest bra til slutt 😀

10. Ikke riktig relatert til dette inlegget, men jeg ser att du skal till Sentralasia. Som er ett av mine fire valg som nyttårslöfte! Jeg har nylig blitt kjent med en norsk reiseblogger i Sverige som er reiseleder til Kaukasus og Sentralasia, og han mener att man lett kan reise selv i Kaukasusområdet men at Sentralasia kan väre en utfordring. Så jeg ser fram imot å se hvordan du planlegger reisen og hvilke steder som skal besökes.

Og ja, Kaukasus var ett annet av de fire valgene!

1. Så spennende! Jeg merket ingen problemer selv i Kaukasus, og trivdes generelt veldig bra i både Georgia og Armenia. Når det gjelder sentral-Asia har jeg hørt en del forskjellig, som blant annet at man må passe seg for koneranerne :p Så jeg tenker kanskje jeg burde skaffe meg kontakter i landene jeg skal til før jeg drar, så jeg har et slags nettverk allerede før jeg kommer. Jeg har ikke bestilt noe enda eller planlagt reisen til det fulle, så det kommer nok mer informasjon etter hvert 🙂

11. Hahahaha herregud, så mye morsomt (og skummelt)! Hmm.. min nyeste må være da en litt (veldig) beruset man på campingplassen vi var på helte gravy pulver i kylinggryta vår rett foran nesa på oss og trodde ikke vi la merke til det. «Jaws dropped to the floor».

12. Haha, så utrolig artig å lese, Renate 😀 Det er helt fantastisk (og litt skummelt til tider) alt man kan oppleve på reise. Tror nesten jeg må begynne å skrive en lignende liste selv, tenk så moro å lese igjen om noen år!

1. Hehe, takk, så bra! 😀 Ja, tenk så mange minner man sitter på! Jeg har begynt å liste nr 2 allerede siden jeg har kommet på så mye som ble avglemt til denne listen. Sett deg ned og skriv 😀

13. Haha, nå lo jeg godt!! Elsker listen din!!

Den gangen jeg skulle reise hjem etter et studieopphold i Australia. Siste helgen var vi en gjeng som dro til Byron Bay, og jeg skulle dra alene derfra hjem til Norge (riktignok med en svipptur innom Thailand). Bussbilletten til Brisbane var allerede kjøpt og betalt, og siden jeg ikke hadde planer om å dra tilbake til Australia med det første, hadde jeg brukt opp nesten alle kontantene. Jeg forlot de andre og ventet på bussen – som aldri kom. Jeg fikk haike med noen som skulle til nærmeste flyplass, og tenkte det sikkert var enklere å komme seg videre derfra. Delvis korrekt… Jeg ble plassert i en taxi til togstasjonen (med beskjed om at han måtte kjøre fort!), for å komme til billettluken der, som ikke tok kort. Det var ingen minibank i nærheten, så jeg måtte skrape sammen de siste myntene jeg hadde, for så å tigge resten av damen bak meg i køen. Toget jeg burde tatt mistet jeg, men det går heldigvis «alltid et tog». Fra toget hoppet jeg i en taxi (som tok kort…), og hadde igjen fått ned pulsen i troen på at jeg kom til å rekke flyet. Før taxisjåføren svinger inn på en bensinstasjon for å fylle bensin… Alt gikk bra til slutt, men var en smule nervøs da, kan du si….

Og den gangen vi var i Zambia og skulle på safari i Botzwana. Venninnen min hadde bestilt, men det viste seg at vi ikke skulle bo på den fine resorten der vi stoppet for å signere ansvarsfraskrivelsen hvis vi ble spist av en løve, men at vi skulle bo i telt ute i ødemarken. Det passet meg egentlig mye bedre opplevelsesmessig, men min nikotinavhengige venninne som var tom for røyk, var ikke akkurat enig… Jeg var veldig glad for at det var hun som hadde bestilt «feil». Hun roet seg litt da det viste seg at guiden vår røykte og hun kunne få en av ham. Hun brydde seg lite om de store billene som drysset ned i middagen, når hun visste hva hun fikk til «dessert».

Apropos Zambia. Da vi skulle videre til Zanzibar via Ndola (hvor er nå det!?), og flyet ble forsinket (da hadde vi allerede hengt på flyplassen i åtte timer i transit…). Fem min før vi fikk beskjeden, hadde vi vekslet et par ord med en lokal mor og datter som hadde kjørt en bekjent til flyplassen. De bodde like ved, så vi ble invitert hjem til dem mens vi ventet, og fikk mat og en «dusj» (fortsatt den beste dusjen ever, etter lang nattbusstur og flyplasshenging i ørten timer…). Det hører med til historien at da vi kom tilbake til flyplassen og skulle scanne håndbagasjen i sikkerthetskontrollen fikk vi beskjed om å gå utenom, for den hadde vi jo allerede scannet før vi gikk…

Var vel ikke så veldig skumle noen av de, men definitivt gode historier i ettertid!

Forresten, Kyaukme hadde heldigvis(!) fått flere alternativer til overnatting da jeg var der 🙂

1. Hehe, tusen takk. Og takk for at du deler dine historier! Kan bare tenke meg stressnivået du hadde ved den episoden i Australia! Heldigvis går det som oftest bra selv om det er på hengende håret :p Hahahah, biller til dessert. Herlig! xD Så utrolig fint gjort at familien i Zambia! Det er jo slike ting som virkelig gjør reising til den herlige aktiviteten den er ;D Ganske morsomt at dere slapp å scanne håndbagasjen på nytt igjen også, haha. Fritt fram for smugling! Både i Nepal og Sør-Amerika husker jeg vi gikk med både vannflasker og det ene og det andre gjennom securityen på flyplassen, til tross for at bagasjen ble scannet. De hadde ikke væskeforbudet der, selv om flyene gikk på tvers av landegrenser. Merkelig.

Bra å høre angående Kyaukme! Flere overnattingssteder var det virkelig behov for :p Gleder meg til å lese om opplevelsene dine i Myanmar!