Ljubljana – City of Dragons

Forbered deg på å bli overrasket når du kommer til Slovenias hovedstat – Ljubljana. Byen er med sine nesten 300,000 innbyggere mindre enn de fleste hovedstatene i Europa, og har en helt spesiell atmosfære.

Husene er små og fargerike, og henger som oftest sammen i hverandre. Arkitekturstilen gir et innblikk i byens lange historie, og spenner seg fra renesanssens rette linjer og barokkens dramatiske fasader, til jugendstilens svingende former og nymoderne betonghus. Blomsterkasser som bugner av fargerike planter henger ut av vinduene, og utekaféer dukker opp rundt hvert eneste gatehjørne. Frukt, grønnsaker og håndtverk fra hele landet selges på markedsplassen midt i det gamle sentrum. Gatene er fulle av studenter på vei til universitetet, eller på vei innom en bar på vei hjem. Elven Ljubljanica, som byen har fått sitt navn fra, slynger seg gjennom den gamle og nye bebyggelsen. Over alt dette troner det gamle slottet oppe på høyden som dominerer byens skyline.

Ljubljana føles på mange måter mer ut som en sjarmerende landsby enn en pulserende hovedstat.

Tiden virker nesten gå saktere her enn i andre storbyer. Her løper man ikke rundt fra attraksjon til attraksjon med kameraet rundt halsen og sjekkelisten i hånden og krysser av mens man håper å få sett alt. I Ljubljana tusler man rundt, og slår seg ned på en fortauskafé litt oftere enn ellers. Man kommer fort inn i takten og lærer å kjenne på atmosfæren. Herfra kan man følge med på livet utenfor. De lokale virker også mindre stresset enn i andre storbyer, og de er hyggelige på samme måte som man kan oppleve på landet og i landsbyer.

Men til tross for den avslappede atmosfæren har byen en pulserende sjel og et yrende kulturliv. Den har mangfoldige teatre, gallerier og museum. Da jeg gikk forbi kongresstorget hørte jeg tonene fra et symfoniorkester strømme ut av vinduene til det 300 år gamle bygget og foreningen til filharmoni-akademiet. Det er faktisk hele 10,000 ulike kulturelle arrangementer som tar sted i byen hvert år!

Byen har dessverre blitt rammet av sterke jordskjelv mange ganger i løpet av historien, hvor det siste var på slutten av 1800-tallet. Mye av bebyggelsen falt sammen under disse, og derfor kan byen vise fram en ganske variert arkitekturstil i dag. Man kommer ikke unna navnet Joze Plecnik, som tilhørte en svært effektiv arkitekt rundt århundreskiftet. Han fikk bygget alt fra markedshallen til trippelbroen, og mye derimellom.

Til tross for regnet som dominerte dagen, hoppet jeg på en elvebåt fra selskapet Ljubljanica. I motsetning til andre «typiske» elvebåter er denne litt spesiell. Den er håndlaget i Bled! Båten eies av to mannfolk, og han som laget den hadde vært i Finland for å lære kunsten om båtbygging. Denne båten derimot er inspirert av stilen på båtene på innsjøen i Bled (som jeg skal til senere). Selve turen varte ca. 45 minutt, og vi seilte gjennom det gamle sentrum og tilbake igjen og fikk sett alle de mest kjente bygningene i byen. På grunn av regnet var jeg også den eneste personen om bord, og fikk servert schnapps av lerketre, siden båten er bygget av nettopp denne tretypen. I følge båtføreren er tydeligvis disse turene veldig populære om vinteren, rundt juletider. Byen dekkes av lys og har mange julearrangementer, og båten kjører helt fram til midnatt. Høres koselig ut! Det synes visst andre også, båtturene i adventstiden er allerede utsolgt..

Men du stusser kanskje på tittelen på innlegget? Hvorfor er Ljubljana liksom dragenes by?

Vel. Byen ble grunnlagt av romerne for akkurat 2,000 år siden i år under navnet Emona, men en legende sier at noen andre egentlig hadde æren av dette. Nemlig den greske mytologiske helten Jason, som var høvding for argonatuene (oppkalt etter båten deres Argo) – og som var på leting etter det gyldne skinn i årene før den trojanske krigen. De fant skinnet ved Svartehavet, og stjal det fra kongen. Deretter måtte de flykte. I stedet for å returnere til Hellas, fortsatte de nordover på Donau, og deretter inn Ljubljanica-elven. De slo så leir hvor Ljubljana befinner seg idag like ved en stor myr. Her dukket plutselig et enormt og groteskt monster opp! Dragen! Etter en lang kamp klarte Jason å drepe udyret, og gjengen fortsatte ferden sin mot hjemlandet.

Selv om Jason etter hvert kom seg tilbake igjen til Hellas, sier legenden sier at noen av argonautene ble igjen, og startet den første bosetningen hvor Ljubljana befinner seg nå, og la dermed også forutsetningen for byen Emona som romerne grunnla noen hundreår senere.

Man kan ikke unngå å se en av de mange dragene som pryder byen mens man er der. Spesielt ikke dersom man vandrer over dragebroen, dekorert med en svær grønn drage i hvert hjørne og mange små derimellom. Det sies også at dersom en jomfru går over broen, så vifter dragene med halene sine.. Man finner også dragen i byens byvåpen og flagg, og siden flagget alltid er heiset på slottet, kan man jo si at byen fortsatt idag domineres av den mystiske dragen.

Slovenia 20142

Regnet fortsatte å øke i intensitet, spesielt utover kvelden. Men i skumringen møtte jeg turistrepresentanten som har hjulpet meg å sette sammen denne turen på restauranten TaBar, hvor de serverer spansk tapas med en slags slovensk fushion. Herregud så mye godt! Vi kjøpte sikkert tusen småretter som vi delte på, alt fra lokal ost med zucchini og olivenolje, bruchetta, lokal proscutto, en slags gnocchi, laks dekket med sesamfrø, møre stykker av hjort, og så videre. Til dessert kjøpte jeg en lokal greie, hvor de har havsalt og olivenolje oppi sjokolademousse! En sær blanding, men likvel utrolig god! Det må jo også nevnes at Ljubljana regnes som en av de tryggeste storbyene i Europa, og verden for den saks skyld. Å gå alene på kveldene er derfor ikke satt spørsmålstegn med her.

Jeg hadde litt ekstra tid etter soloppgang på morgenen før jeg skulle ta bussen til Bled, og siden solen endelig var dukket opp bestemte jeg meg for å gå inn til sentrum og se meg om. Jeg endte opp på dragebroen og så opp på slottet som jeg ikke fikk tid å besøke her om dagen. Rekker jeg det? Tenkte jeg, og bestemte meg for at jeg kom til å angre dersom turen ikke gikk opp dit mens jeg hadde mulighet. Lyset var utrolig vakkert nå på morgenen, og jeg kom meg raskt opp på høyden.

IMG_4205Slovenia 20141IMG_4249

Det var folketomt der oppe da jeg kom opp, og etter å ha sirklet rundt de gamle steinveggene så jeg at døren inn til slottsgården stod på klem. Det stod ingenting om åpningstider eller inngangspenger, så jeg fortsatte inn, og fant så et tårn jeg kunne gå opp i for å få litt utsikt.

Da jeg var ferdig gikk jeg ned igjen og fant ut at jeg kanskje burde komme meg ut derfra dersom det egentlig ikke var åpent (det var jo så tidlig!). Akkurat da kommer en sikkerhetsvakt gående mot meg, pekker seg på håndleddet og sier noe på slovensk. Jeg skjønte fort hva han mente, skøt inn et «Sorry!» og gikk ut derfra. Med andre ord brøt jeg meg inn i slottet i Ljubljana.. Kanskje ikke så rart at jeg endte opp i fengsel mens jeg var der…?

More to come angående det.

Reisen til Slovenia er gjort i samarbeid med STB (den slovenske turistkontoret). Jeg har fortalt hvor jeg ønsker å dra, og de har hjulpet meg å sette det hele sammen. De sponser en del overnattinger, måltider og transport – men de har ingen føringer på hva jeg skal skrive om. Alle ord, tanker og meninger som jeg publiserer i bloggen er helt og holdent mine egne. #slovenia #ifeelslovenia

1. Me too! Man blir jo kjent med stedet på en helt annen måte da, og får sett og gjort mer enn når byene blir altfor store og uoversiktelige. Synd det ikke går direktefly dit, men det er jo ganske mange andre internasjonale flyplasser rundt heldigvis. 🙂

1. Så gøy å høre 😀 Det kommer tonnevis av poster om Slovenia framover hehe. Tror faktisk landet er mitt nye europeiske favorittland!

1. Jättefina bilder som lockar till resande! Vi har varit i Ljubljana en dag, men bodde på en camping och hann inte se så mycket. Jag skulle dock vilja se mycket mer!

1. Det var det jeg også tenkte før jeg dro dit! Byen innfridde forventningene også 🙂 Kunne faktisk tenkt meg å dra dit rundt juletider en annen gang, byen skal visstnok være utrolig vakkert pyntet da.

2. Kjempeflott artikkel og ikke minst flotte bilder! Jeg har besøkt flere fine byer i øst-Europa, men aldri Ljubljana. Fikk virkelig lyst til å besøke byen etter å ha lest dette blogginnlegget, jeg får sette den opp på en allerede overfylt reiseliste, hehe.

1. Tusen takk! Skjønner det med en overfylt reiseliste 😉 Ljubljana var en kjempekoselig liten by, men tonnevis av kaféer rundt om kring. Jeg hadde ikke superbra vær da jeg var der, men kan tenke meg at byen er yrende på sommeren! Kunne godt tenke meg å dra tilbake dit faktisk, så det er jo et godt tegn 😉

3. Hei Renate. Etter å ha lest dine betraktninger om Ljubljana har jeg bestemt meg for at det blir land nr 29 i dette livet. Fikk reisesyke her i det herrens år 2013 og da hadde jeg 6 land. Så all ferie jeg har den går med til å reise hit og dit. Jeg holder meg i Europa er nok å ta av der. Har også hotellet passe klart. Takk for god info.

1. Herlig at Slovenia og Ljubljana falt i smak! Tror du vil like landet skikkelig godt. Det ble fort et av mine favorittland i Europa. 🙂 Det er lite, men har utrolig mye å by på. Håper du får en fin reise dit!