Jakten på julefølelsen rundt i verden

Julen er en spesiell høytid for mange. Litt av magien forsvant vel derimot når vi ble voksne. Nå når jeg reiser rundt juletider, er jeg alltid på jakt etter julefølelsen fra barndommen dit jeg drar.

Mange liker å feire julen hjemme i kjente og kjære omgivelser. Andre bruker fridagene til å reise jorden rundt. Selv foretrekker jeg en slags kombinasjon. Gjerne hvor jeg reiser bort i tiden før jul (eller etterpå), og så tilbringer selve juledagene hjemme, eller på hytta, sammen med familien.

Jul for meg er snø, musikk, familie og tradisjoner. «Tre nøtter til Askepott» og «Reisen til Julestjernen». Teite, romantiske julefilmer, klementiner og pepperkaker. Store nissefigurer og tusenvis av små, blinkende lys. Kakao eller gløgg foran peisen, eller et levende bål utendørs, med fenalår og rømme på flatbrødet.

Jul for meg er også å reise bort og se hvordan andre folk og kulturer feirer denne høytiden. I dette innlegget mimrer jeg tilbake på tidligere julereiser, og nedenfor kommer en liste over de fleste stedene jeg har besøkt i førjulstiden de siste femten årene. Jeg var som vanlig på jakt etter julefølelsen, men hvor fant jeg den? Hvor finner du den selv?

Trondheim

Norges tredje største by er vakker uansett hvilken sesong, men på vinteren når snøen legger seg, blir Trondheim noe helt for seg selv. For noen år siden besøkte jeg en venninne som er bosatt i byen før juletider. Juledekorasjonene var hengt opp, og akkurat de dagene jeg besøkte falt snøen tungt i byens gater. Vi besøkte Nidarosdomen og det gammeldagse julemarkedet utenfor bispegården. Julefølelsen kom som bestilt. Å ta toget hjem igjen gjennom snøen var også helt spesielt. Det føltes nesten ut som jeg var på vei hjemover med Polarekspressen.

Frankfurt

I 2017 dro jeg på julemarked i Tyskland for første gang. Noe jeg hadde ønsket meg lenge. Destinasjonen ble Frankfurt, siden jeg fikk en gratis mellomlanding der etter turen til Hviterussland. Det var i grunn en god avgjørelse, fordi snøen falt i byen denne dagen, og førte til at mange fly ble kansellerte (blant annet det jeg egentlig skulle ta til Oslo). Det var en perfekt start på julesesongen å vandre rundt i de juledekorerte gatene i gamlebyen første søndag i advent. Markedsboder solgte alt mulig – spesielt gløgg og søtsaker, og det var svært livlig. Et enormt juletre dominerte på torget, og en gammel karusell tiltrakk både barn og voksne for litt barnslig gøy.

New York

I 2012 dro familien til New York i førjulstiden. Byen har kanskje en spesiell plass i julehjertet til mange, med tanke på at filmen Hjemme Alene 2 (og Elf!) er spilt inn her. Byen hadde tatt på seg finstasen opp 5th Avenue, og spesielt på varehuset Saks Fifth Avenue tok juledekorasjonene helt av. På Rockefeller Plaza stod juletreet ferdig pyntet, og den lille skøytebanen var fylt til randen. Greenwich Village var pyntet i tradisjonell stil, og flere titalls folk i nissekostymer var å se i gatene. I Central Park var hestevognene pyntet til jul, og også her var skøytebanen full av folk. Jeg hadde også en dag i New York i romjulen på vei hjem igjen, og da falt til og med snøen i Central Park. Kom julefølelsen? Oh yes!

Stockholm

I 2009/2010 bodde jeg i Stockholm, en himla vakker by, spesielt når den er pyntet til jul. Drottninggatan og Sergels torg fikk selvfølgelig på seg finstasen med juletre og vakre lys, men selve kronen på verket var Gamla Stan. Her på torget i byens eldste del, befinner det seg et julemarked hele desember, og dagen det åpnet var det fullt av mennesker. I røde små boder ble alt mulig av håndverk og julevarer solgt, og her i Sverige er det gløgg, lussekatter og pepperkaker med blåmuggost som gjelder som førjuls-snacks. Dessverre var det dårlig med snø akkurat i julen, men den falt tung og kraftig i ukene etter.

Linköping

For vel ti år siden dro jeg på julemesse til Ekenäs slott like utenfor Linkoping. Dette er et av Sveriges best bevarte renessanseslott, som ligger vakkert til på en klippe ved en innsjø. Det var pyntet til jul både innendørs og ute, med nisser, halm og tente lys, og julemarked inne i fjøsen. Utenfor var det boder med salg av gløgg og pepperkaker, og inne i selve slottet kunne man dra på omvisning for å se slottet pyntet til høytiden. På middagsbordet lå middagen klar med et svært grisehode dekorert med melis! Selv om det ikke lå snø på bakken, var det nærmest umulig å ikke få julestemning her.

Orlando

I Orlando, Florida, ligger Universal Studios og her åpnet temaparken The Wizarding World of Harry Potter for noen år siden. Her kunne jeg i 2014 vandre i fotsporene til Harry Potter gjennom blant annet Diagon Alley, se på tryllestaver hos Ollivander’s, smake butterbeer, spise på the Leaky Cauldron, og ikke minst utforske Hogwarts! Stedet var pakket til randen av folk, og siden det lå falsk snø på takene, var det noe spesielt å se alle vandre rundt i shorts. Her tok vi flere «rides» og hadde det veldig gøy – selv de andre i familien som ikke har noe forhold til dette universet i det hele tatt. For min del som er vokst opp med bøkene, var det som en gøyal, vinterdrøm – selv om besøket hit var i juli og ikke i jula.

Bodø

Også her hjemme i Bodø kan julefølelsen være lett å oppdrive, spesielt når snøen ligger på bakken hele advent, og været hovedsakelig viser seg fra sin beste side. Selv om det egentlig er mørketid nå, kan himmelen vise seg i utallige nyanser, oransje, rosa og blått disse desemberdagene – og på kvelden lyser gjerne dansende nordlys opp. Her kan man dra med seg familien på julebesøk til handelsstedet på Kjerringøy og blant annet spise møsbrømlefse. Dra innom det livlige julemarkedet i fjøsen ved den gamle Kulturskolen, dra på juleforestillingen Gatas Evangelium i Bodø domkirke, på juletrejakt med venner og familie i skogen og se på årets pepperkakeby i biblioteket Stormen.

London

Jeg besøkte London i førjulstiden i 2011, og det var spesielt å se byen pyntet til jul. Oxford Street var ekstremt hektisk, og de store røde dobbeldekkerbussene som suste gjennom de smale sidegatene fikk meg til å tenke på Harry Potter-filmene. Det i seg selv er nok til å bringe fram julefølelsen min. Ekstra «julete» var det i Hyde Park, hvor Winter Wonderland tok sted. Her var det både markedsboder, karuseller og tonnevis med juledekorasjoner. Det var dessuten en stor skøytebane hvor både store og små koset seg. Jeg kjøpte meg en kakao og gikk rundt og bare nøt synet. Enkelte steder så det nesten ut som jeg befant meg på julemarked i en sjarmerende landsby i tyske Bayern, og ikke i London med sine 10 varmegrader.

Bath

I forbindelse med turen til London i 2011, dro jeg også innom Bath. Her var det satt opp julemarked ved Bath Abbey, med utallige boder som solgte kunst, smykker, personaliserte gaver, lokal mat og drikke. Lys hang i trærne, og selve kirken var også lyst opp. Det var utrolig koselig, men fraværet av snø, samt en rimelig høy temperatur, gjorde at julefølelsen ikke dukket opp helt umiddelbart. Byen i seg selv var derimot så koselig at jeg fikk litt julestemning likevel.

Brighton

Jeg dro tilbake til England i førjulstiden 2022, og besøkte et nydelig pyntet London før vi dro videre til Brighton på sørkysten av England. Også her var det pyntet til jul, med lyslenker gjennom gatene i North Laine, koselige små julevinduer i butikkene i The Laines, måkejulelys hengende i hovedgata og skøytebane satt opp foran The Royal Pavilion. Vi koste oss med afternoon tea og skålte i Champagne på det gamle hotellet Hotel du Vin & Bistro, lekte oss i arkaden på Brighton Pier, handlet på de mange vintage butikkene i The Lanes og tuslet langs havpromenaden i solnedgangen. Hvem hadde trodd at Brighton skulle by på julestemning til de grader?

Harry Potter Studios

Som du sikkert har skjønt til nå symboliserer Harry Potter jul for meg. Like nordvest for London ligger Warner Bros. Studios hvor alle de åtte filmene basert på bøkene av Harry Potter ble spilt inn. Besøker man studioet har man muligheten til å besøke mange av kulissene fra filmene, og i førjulstiden pyntes disse til jul, noe jeg var så heldig å oppleve i år. Et lag snø legger seg over Hogwarts og Diagon Alley, og storsalen pyntes med juletrær, julemiddag, levende lys og fyr i peisen. Det er et eventyrlig skue for alle som ligger dette universet, og har du muligheten anbefaler jeg at du stikker innom dersom du besøker England i førjulstiden. Julefølelsen kom virkelig som bestilt! Bare sørg for å bestille billetter i god tid i forveien. Dette stedet er populært!

Jerusalem

Jerusalem besøkte jeg i januar 2016, så juletiden var i grunn forbi. For oss hvertfall. For armenerne var den derimot akkurat begynt. Jeg besøkte Gravkirken flere ganger under oppholdet mitt i byen. Den er gigantisk, og atmosfæren var forskjellig fra besøk til besøk. Den ene gangen var jeg så heldig å ankomme på den armenske juledagen, hvor munker sang, messet og svingte røkelseskar foran det angivelige gravstedet til Jesus. Ellers fikk jeg mest «påskefølelse» av å vandre rundt i Jerusalems gamle gater, hvor Jesus tok sine siste fotspor før han døde på korset.

Bethlehem

På samme reise dro jeg også i fotsporene til Jesus til Bethlehem. Bethlehem er byen hvor det er evig jul. Juledekorasjoner hang i alle butikkvinduene og på kafeene, et stort juletre stod på torget og utenfor fødselskirken stod dessuten en enorm julekrybbe. Fødselskirken ble bygget på 300-tallet over stedet man mente Jesus ble født. I den vesle stallen, eller grotten som det egentlig var. Under alteret i den gamle kirken lå et lite, mørkt rom med en stjerne i sølv på gulvet. Åstedet for kristendommens spede begynnelse. Uansett om det var her det skjedde eller ikke, var det et spesielt sted å besøke, spesielt rundt juletider.

Daytona Beach

Det eneste stedet jeg har tilbrakt julaften utenfor Norge, er Daytona Beach i Florida. Her bodde broren min i mange år, og i 2012 bestemte vi oss alle for å reise ned og besøke han og samboeren, og tilbringe julen der. Det ble en annerledes jul uten snø og ribbe på julaften, hvor vi spiste amerikansk kalkun, dro på stranden julaften og spilte minigolf med nisselue blant aligatorer på første juledag. Julenissen kom dessuten seilende forbi på en motordrevet paraglider. Det kuleste stedet hvor julefølelsen virkelig kom som bestilt, var nabolaget Holly Hill, hvor julelysene var mer ekstreme enn jeg noengang har sett før eller siden. For å si det slik kom nok strømregningen deres i desember på et sekssifret nummer… Nabolaget pyntet tross alt med 750,000 lys og over 150 oppblåsbare julefigurer i tillegg til andre typer julefigurer. Et underlig og gøyalt syn!

Kandovan

I november 2017 reiste jeg rundt i Iran, og tok turen innom landsbyen Kandovan helt nordvest i landet. I dette merkelige steinlandskapet har det bodd mennesker i ca. 700 år, og idag bor fortsatt over hundre familier her. Husene av stein så ut som små alvehytter, og selv om innbyggerne er muslimske og derfor ikke feirer jul, fikk jeg likevel julefølelse som det holdt. Snøen lå på bakken og glitret i solen. Innbyggerne var ute og måkket snø og pratet sammen, og det virket bare så veldig koselig. For meg kan det å oppleve sesongens første snøfall være nok til å bringe fram julefølelsen, og det var akkurat det som var tilfellet her.

Minsk

Jeg besøkte Minsk, hovedstaden i Hviterussland, i begynnelsen av desember i fjor. Jeg gledet meg til å besøke byens julemarked, helt til jeg oppdaget at det ikke åpnet for mye lenger inn i desember. Hviterussland er et ortodoks land, som følger den julianske kalenderen. For dem er altså julaften 13 dager senere enn for oss (deres 24 desember blir altså vår 6 januar). Deler av byen var likevel allerede pyntet til jul, og også her falt snøen. Da er det i grunn ikke så vanskelig for meg å finne julefølelsen, selv om det hadde vært gøy å få med seg julemarkedet også. Litt «Tre nøtter til Askepott»-vibber fikk jeg dessuten på turen til slottene Mir og Nesvizh.

Rovaniemi

Dersom man sender et brev til «Santa Claus, North Pole» er sjansen stor for at det er i Rovaniemi i Finland brevet ender opp. 30,000 brev fra hele verden ankommer nemlig daglig i førjulstiden. Jeg besøkte nisselandsbyen tilfeldigvis samme dag som julesesongen 2014 åpnet, og fikk se både sang og dans av alver og lokale julekledde barn på en scene midt i nissenbyen. Til og med julenissen selv var tilstede og holdt tale for folket. Trivelig, men stor trengsel, derfor dro vi også tilbake dagen etter. Høydepunktet da ble å kjøre reinsdyr med slede gjennom de snøkledde finske skogene. Rovaniemi er dessuten designet slik at byen ser ut som gigantiske reinsdyrhorn sett ovenfra(!). Byen har et Hotel Santa Claus, et Hostel Rudolph, et treningsstudio som heter Santa Sport, og det lokale fotballaget spiller i rødt og hvitt og heter FC Santa Claus. Det er med ord vanskelig å komme bort fra julefølelsen i Rovaniemi.

Røros

Drar man til Røros i desember under julemarkedet trenger man i grunn ikke jakte noe særlig på julefølelsen. Den slo meg halvveis i svime idet jeg åpnet bildøren og trødde ut i den knakende snøen. Det kan også hende at den intense kulda hadde noe med saken å gjøre, men aller mest var det synet av den idylliske lille bergstaden som gjorde susen. Bakken var dekket av et tykt lag snø, julekranser hang på de gamle husdørene, og små barn i nisseluer sprang inn og ut av de mange butikkene. Vi drakk kakao, spiste vaffel, rømmegrøt og spekemat, og så på de som dro på kanefart. Juletrær var til salgs og innbyggerne suste forbi oss på sparkstøttene sine. Det var nesten som å befinne seg i en romantisk julefilm- eller serie fra Netflix… bare med sekstitre lag klær på seg på grunn av kulden.

Gildeskål

Jeg merker at jeg fort finner julefølelsen når jeg reiser i førjulstiden. Likevel er det hjemme julefølelsen er aller sterkest. Denne julen er det i Gildeskål at julen feires for min del. Her har familien huset til tippoldeforeldrene mine stående, og stedets historie og tradisjoner gjør at julestemningen er umulig å unngå. Her pyntes det til jul både inne i huset og ute i drivhuset, her settes det ut grøt til nissen og vi spiser fenalår og ribbe. Om vi er heldige legger snøen seg på bakken, og vi kan fyre på bålpannen på kvelden mens nordlyset danser. På julaften drar vi på gudstjeneste i nykirka, og på messe i gamlekirka på første juledag, for å kjenne litt på hvordan julen ble feiret i tidligere tider på dette stedet. Jeg gleder meg!

Bruker du juledagene til å reise, eller liker du helst å være hjemme i julen? Uansett hvor du tilbringer den, ønsker jeg deg en riktig god jul!

1. Åh, for et fantastisk koselig innlegg! 🙂 Fikk litt julestemning bare av å lese om dette, jeg.
    Og så morsomt at familien din er fra Gildeskål, der har jeg jo faktisk vært (min første kjæreste da jeg var 15 var fra Ørnes :P)

Jul for meg er å feire med familien, men hvor vi er (dog i Norge) er ikke så farlig. Julestemningen kommer snikende allikevel. Da jeg derimot feiret jul i Australia var det ikke mye julestemning å hente. Litt som du opplevde i Florida; mangemange varmegrader, annen mat, shorts osv. Men det var morsomt å oppleve det også. 🙂 God jul til deg og, Renate! 😀

1. Så hyggelig å høre! 😀 Haha, og så artig at du hadde en kjæreste fra Ørnes! Fint å høre at du kommer i julestemning uansett så lenge det feires i Norge og med familien, slik har jeg også det. 🙂 Det er absolutt litt annerledes å feire et sted det er sommer. Tusen takk, og håper du hadde en flott jul selv! 🙂

2. Så flott sak om MANGE forskjellige steder. Og er enig i at Gildeskål er et perfekt sted for julefering. Her blir det Sandefjord i år hos gamlingan, så drar vi til Myanmar i januar.

1. Takk for det, Linn! Gildeskål byr absolutt for den lille ekstra julestemningen, ja. 🙂 Håper du har det/har hatt det fint i Sandefjord og riktig god tur til Myanmar. Det blir nok spennende!

1. Åh, det høres veldig koselig ut! Jeg har ikke vært i København før jul, men har sett bilder av Tivoli fra den tiden, og det ser magisk ut. 😀

3. Vi feirer hjemme i Hikkaduwa i år. Og med hotellet fullt av nordmenn + medbrakt gløgg og pepperkaker fra Norge
    så tror jeg at jeg skal klare å få litt julestemning.
    Ønsker deg en riktig god jul ?

1. Så koselig det høres ut! Så lenge man er blant familie og venner er julestemningen lett å hente fram, uansett hvor man er i verden. 🙂 Håper feiringen ble strålende! Tusen takk, og riktig god jul til deg også!

4. Ja du, hvor har jeg feiret jul? Av de stedene du nevner så Bodø faktisk, da jeg gjorde militærtjeneste på Reitan for mange år siden. Og selvfølgelig Stockholm siden det er der jeg bor. I Narvik der jeg vokste opp, samt en gang på Teneriffe og for tre år siden spanderte jeg julaften på Key West i Florida. En særdeles merkelig opplevelse! Førjulsstemning har jeg eller fått både her og der. Jeg har jo vært noen desembre i rad nå i Pakistan, og der er ikke mye førjulsstemning (bortsett fra på de riktig store, internasjonale hotellene). Derimot er det et helt fantastisk sted for juleshopping! God Jul!

1. Mange spennende steder du har feiret jul, og gøy at Bodø er med på listen! Kan tenke meg at Pakistan er perfekt for juleshopping. Jeg tok litt vel mye med meg hjem derfra jeg også, haha. Takk, og god jul til deg! 🙂

1. Takk for det, Laila! Jeg er veldig enig med deg. Selve julehelgen er best hjemme – det er i alle fall det som gir best julestemning. 🙂 Godt nyttår!