Iguazú Falls – argentinsk side

IMG_1659I dag byttet vi ut Brasil til fordel for Argentina.

Siden bussen var sånn 5 timer forsinket mistet vi MYE tid som skulle gå til den argentinske siden av Iguazufallene. Det var forsent for alle tourer, så vi var nødt til å ta taxi om vi skulle få noe ut av dagen. Til 100 reais EN VEI var det sinnsykt dyrt (ca 280 kr), men what can one do.. Vi har egentlig hatt veldig uflaks siden vi kom til Brasil, what’s up with that? Derfor var det litt godt når drosjesjåføren kom tilbake til bilen med argentinske stempel i passet på grenseovergangen. Håper dette landet er greiere med oss!

Vi betalte inngangspengene til parken med argentinske pesos og tuslet inn. Merkelig nok så vi ville marsvin nesten med en gang! Dessuten var det overraskende romslig der inne, det verste turisttrøkket var nok over for dagen. Vi hoppet så på det lille toget, og tok det rett opp til Devil’s Throat.

IMG_1564 IMG_1561 IMG_1702 IMG_1577 IMG_1706Der traff vi på MASSEVIS av kjempesøte coatis! De ligner en slags blanding mellom maursluker og vaskebjørn, haha. Men i følge skiltene rundt i parken er det visstnok livsfarlig å mate dem. Rabies for alle penga.

IMG_1610-001 IMG_1613Deretter gikk vi ut mot utsiktpunktet over lange små broer hvor det FLORERTE av sommerfugler. WOW. Så mange! Så fargerike! Så flotte!

IMG_1620 IMG_1617 IMG_1598 IMG_1602 IMG_1694 IMG_1671 BrasilVæret ble bare bedre og bedre etter nattens tordenstorm, og vi ble fylt opp av en lykkerus.

Vi var utrolig spente på hvordan det ville føles å se fallene etter alle de sterke lovordene fra alle vi har møtt på reisen som allerede hadde vært der. But it was AWESOME. Wow. DET trykket! Ble nesten svimmel av å se på de ENORME vannmengdene som fallt ned klippeveggene. Her snakker man om skikkelige krefter i sving!

Man kommer nærmere fossen på den argentinske siden, hvor mesteparten av fossen(e) befinner seg. De sier at man derimot får en bedre oversikt på brasiliansk side. «Fossen» består egentlig av 275 forskjellige fosser som strekker seg nesten 3 kilometer i bredde – og enkelte av fossene er opp i mot 80 meter høye. Iguazu er høyere enn Niagra Falls og dobbelt så høy – og den største fossen i verden når det gjelder vannmasse. Det sies faktisk at når Eleanor Roosevelt fikk se fossen utbrøt hun «Stakkars Niagra!».

Det er med andre ord et imponerende skue.

IMG_1646 IMG_1669 IMG_1664 IMG_1665 IMG_1663Det var så vakkert når solen stakk ut fra skyene og skapte regnbuer i vannmassene. Gorgeous!

Vi måtte så løsrive oss fra Devil’s Throat for å se mer av stedet. Vi tok toget ned ett stopp, og virret så litt rundt før vi fant rett sti.

Der gikk vi inne i regnskogen, og plutselig dukket en liten ape opp i et tre like ved oss. Den spiste på noen grener, og tok plutselig byks og hoppet ned i et annet tre. Bare 3-4 meter bortenfor oss! Etter hvert kom fallene til syne igjen. Denne gangen så vi både Brasils side og den argentinske siden i all sin makt.

IMG_1742 IMG_1743 IMG_1747 IMG_1768På grunn av dårlig tid fikk vi egentlig ikke sett så fryktelig mye mer. Når klokken nærmet seg 18 måtte vi skynte oss tilbake til toget for å møte taximannen vår ved inngangen.

Det ble bare noen timer i Argentina denne gang, men det var godt å snakke spansk igjen! Portugisisk høres ut som en sær blanding av japansk, hollandsk, dansk og spansk og jeg finner egentlig ikke ut av det. Haha.

I morgen skal vi se hva Brasil har å by på når det gjelder fallene.

Spennende, spennende!

Har du vært ved Iguassu falls selv?