Glamping i Agafay-ørkenen

Det vil si fancy camping i ørkenen!

Campen vi bodde på i Agafay-ørkenen heter Terre des Etoiles, og kan absolutt karakteriseres som luksuscamping. Ja, vi bodde i telt, men teltet hadde en dør av tre, senger, sofa og bord, dusj og vannklosett. Inget behov for å smyge seg ut gjennom en trang teltåpning for å tisse bak en buske og vaske seg i bekken med andre ord (det er jo koselig det og da!). Strømmen i teltene kom fra en generator som slo seg på når solen gikk ned, og slo seg av om morgenen.

IMG_1134 IMG_1132 IMG_1145 IMG_1151

Agafay-ørkenen er ingen typisk sandørken, men en steinørken som ligger 1-2 timer utenfor Marrakech. Det var tørt, ganske flatt og temmelig øde. Gjetere gikk derimot forbi campen med geitene på kvelden på tur hjem til gården, så fullstendig øde var det ikke. Dessuten skinte lysene fra Marrakech opp nede i dalen om kvelden, så sivilisasjonen var innen rekkevidde. Likevel var det en fullstendig stillhet som senket seg over oss med en gang vi ankom, og etter kaotiske Marrakech var det godt (for meg som er et naturmenneske) å komme seg ut i ødemarka. Til tross for bylysene i det fjerne lyste stjernehimmelen opp over oss da nattemørket senket seg. Jeg slutter aldri å bli fascinert over nattehimmelen sett fra steder uten lysforurensning!

Men før den tid ble vi installerte i teltene våre, og noen av oss gikk for å treffe dromedarene som stod i en innhegning like bortenfor. Kule skapninger!

IMG_1174 IMG_1224-001 IMG_1207 IMG_1277

Så gikk solen ned, og vi samlet oss i den runde utendørsbaren hvor vi tok et glass vin, og røykte vannpipe. Bålet ble også tent, og lanterner lyste vei til det store middagsteltet. Lokale underholdere kom og danset og spilte for oss, til stor entusiasime. Enkelte i gruppen fikk også svingt seg sammen med dem!

IMG_1291 IMG_1305 IMG_1302 IMG_1316 IMG_1323 IMG_1328 IMG_1356 IMG_1363
Middagen ble som nevnt servert i det store matteltet, og vi fikk tomat og agurksalat til forrett, lammekjøtt og grønnsaker kokt i en tagine til hovedrett, og frukt til dessert. Etterpå dukket underholderne opp igjen og spilte og danset til den store gullmedaljen. Trommene ringte i ørene mine resten av natten, haha.

Neste morgen våknet vi til utsikten mot de snødekte Atlasfjellene utenfor teltåpningen. Luften var kjølig og ren, og jeg ble stående og tenke på hvor utrolig variert landskap man finner i dette landet. Alt fra kystlinjen både mot Atlanterhavet og Middelhavet, til steinørken slik vi var i, til snødekte fjelltopper i Atlasfjellene med grønne gressmarker nedenfor,  og til de svære sanddynene i Sahara.. Dette er absolutt et land jeg gleder meg til å se mer av.

Det var så tid for frokost og vi spiste omelett med lammekjøtt, brød, croissanter, honning og syltetøy til frokost. Ferskpresset appelsinjuice gjorde også godt!

Marokko 201411 IMG_1422 IMG_1418 IMG_1432 IMG_1438

Det er faktisk mulig å leie hele campen, til for eksempel bryllup og lignende, eller dra som oss, og få en eller to avslappende dager utenfor bymylderet i Marrakech. Agafay-ørkenen anbefales!

___

#marokko14

Reisen var sponset av Visit Morocco og Sahara Experience. Meningene mine er derimot helt og holdent mine egne, og det er også mitt eget valg hva jeg velger å skrive om.