Glamping i Bled

Noe av det kuleste jeg vet med reising er å teste ut nye overnattingssteder. Det er få ting som er så godt som å ligge i sin egen seng, men det finnes veldig mange gode utfordrere der ute! Man har jo også uendelige muligheter når man reiser.

Til nå har jeg blant annet overnattet i en grotte i Tyrkia, et salthotell i Bolivia, i en sivseng på en sivøy på Lake Titicaca, i et telt på randen av Ngorongorokrateret, et gammelt fengsel i Ljubljana og i slott både i Skottland og i Irland.

Når muligheten derfor var å teste ut glamping ved Lake Bled i Slovenia, var jeg ikke sen å be!

Glamping er på en måte «glamorous camping», og her slipper man å sette opp teltet, blåse opp luftmadrassen og rulle fram soveposen. Alt står fiks ferdig og klart til å brukes. Her på Camp Bled, består glampingen av trekantede trehytter (ser ut som en gigantisk toblerone), med dør i den ene enden, og et gigantisk vindu i andre enden. I midten står senga, og fra senga har man altså en fantastisk utsikt ut mot den grønne, frodige skogen.

Utenfor står det til og med en stamp, som de varmer opp hver kveld, slik at den er klar til å hoppe oppi når kvelden nærmer seg og temperaturen blir lavere. Helt perfekt.

Toalett er det ikke plass til inne i trehytta, og ved siden av hytten min var det et stort bygg med mange dører. Det jeg trodde var et vanlig kjipt fellestoalettanlegg, slik det ofte er på camping, var faktisk noe helt annet. Hver hytte har en egen nøkkel til et privat bad i dette bygget – som er moderne og nyoppusset med svarte fliser, toalett og fancy dusj. Jeg ble imponert!

Jeg hadde bestilt både middag og frokost på stedet, så da kvelden nærmet seg banket noen på døra og etterlot en stor picnickurv full av godsaker. Den var pakket til to, så der satt jeg i sengen og stappet i meg all slags godsaker – forskjellige oster, kjøtt, salat, brød, vin – og den «berømte» kremkaken fra Bled til dessert. Jeg trenger vel ikke nevne at jeg ble ganske mett..

Etter en tur i stampen i mørket, med stjernehimmelen over og lydene fra skogen som underholdning – fortsatte jeg seansen da jeg kom i seng. Ikke hver dag man har utsikt til stjernene fra hodeputa!

Neste morgen stod det en frokostkurv til meg på trappen. Selv om jeg fortsatt var mett fra kvelden før, fikk jeg i meg mye godt da også. Deilig! Absolutt en spesiell og gøyal opplevelse, og noe man egentlig burde dele med noen man er glad i. Neste gang tar jeg med meg kjæresten og blir et par netter til!

Innlegg og tips om selve Bled finner du her.

Jeg var dessverre ikke superheldig med bildene denne gang, men dersom du ønsker å se og lese mer fra dette stedet, kan du også dra innom Ingeborg på Hamacareise og se de nydelige bildene hennes derfra.

Reisen til Slovenia er gjort i samarbeid med STB (den slovenske turistkontoret). Jeg har fortalt hvor jeg ønsker å dra, og de har hjulpet meg å sette det hele sammen. De sponser en del overnattinger, måltider og transport – men de har ingen føringer på hva jeg skal skrive om. Alle ord, tanker og meninger som jeg publiserer i bloggen er helt og holdent mine egne. #slovenia #ifeelslovenia

1. Oi, så gøy at du bodde der du og, Renate! 😀 Bled Camping var helt klart en overnatting litt utenom de vanlige. Jeg ble også veldig overrasket over badene som så ut som utedoer – artig påfunn!

1. Ja, jeg så med en gang at dette var et sted jeg kunne tenkt meg å bo 😀 Hehe, de toalettene var et lite sjokk! Det så jo så primitivt ut fra utsiden.

1. Hehe, så bra! Slovenia anbefales til de grader. Håper jeg klarer å friste deg enda mer med de kommende innleggene med masse flott natur 😉

1. Det koster ca. 80 euro for en natt på slik glamping, frokost inkludert. 🙂 Ikke superbillig akkurat, men absolutt overkommelig. Rundt 550 norske kroner. Tror det er litt avhengig av sesongen også! Dersom man ikke ønsker frokost koster det ca. 60 euro per natt, og dersom man klarer seg uten både frokost og stamp (men det er jo det som er sjarmen 😉 ), koster det ca. 50 euro per natt.

1. Ikke sant! Det er jo superromantisk! Tenk å dele en flaske vin i stampen med stjernehimmelen over.. Åh. Bled er jo for den saks skyld et utrolig vakkert (og romantisk) sted i tillegg, så da er det vanskelig at det blir noe annet en bra. 🙂

1. Det var det så absolutt! 😀 Det ble altfor lite med bare en natt.. Spesielt i det hektiske programmet. Må nok ta turen tilbake xD