Gjensyn med New York

IMG_5498Det ble lite søvn denne natten. Allerede klokken 02.30 måtte jeg stå opp siden vi måtte kjøre senest kl. 03 for å rekke flyet fra Orlando.. Snille foreldre jeg har da, som orket å stå opp så tidlig for å kjøre meg i vel en time, siden ingen busser gikk så tidlig. På grunn av vinterstormene som lå på lur, var det en ganske turbulent tur oppover, og jeg var ganske glad da jeg i gjen stod på bakken på Newark. Siden bagasjen ble sjekket hele veien (omfg verdens lengste kø i Orlando, så måtte tipse et firma veldig godt for å sjekke inn meg og bagasjen slik at jeg kunne rekke flyet..), så siden jeg hadde en stopover i NY på over 10 timer, hoppet jeg på NJ Transit og dro inn til selve NYC. En time senere (pga et veldig merkelig subway-system og arbeid i helgene) stod jeg endelig på østsiden av 86th street ved Central Park!

Omg det var virkelig en kald dag, men who cares når man er i New York!? Jeg vandret litt på måfå gjennom parken, ved siden av Jackie Onassis Reservoir og bort til Belvedere slottet. Har ikke sett noen av delene før. Det var full av mennesker på joggetur i parken, og en del andre turister som var godt innpakket fra topp til tå.

IMG_5447 IMG_5449 IMG_5452 IMG_5456 IMG_5458 IMG_5462 IMG_5466 IMG_5471Målet mitt var Metropolitan Museum of Art som jeg enda ikke hadde besøkt! Vi prøvde i 2007 da jeg var her, men det var seff på en mandag når museet er stengt.. Bummer. Denne gangen var det derimot åpent og jeg gikk gledelig inn! Jeg tilbrakte 2-3 timer der inne, som er nok til å se en milliontedel av samlingen.. Hadde sikkert godt kunne brukt en uke uten å få sett alt der inne. Jeg fikk i alle fall sett noen av kunstverkene jeg lenge har drømt om, og litt ellers også. Alt fra egyptisk, romersk, gresk kunst og historiske gjenstander, til mesterverk fra renessanse og barokk, og mange moderne kunstverk fra blant annet Pollock, Van Gogh og Cezanne. HERLICH.

IMG_5550 IMG_5539 IMG_5533 IMG_5483Etter hvert ble det bare mer og mer folk der inne, og det viste seg at folk strømmet inn fordi det SNØDDE utenfor! Omg omg. Snø i New York liksom, det er jo ganske cute egentlig! Jeg gikk derfor ut og inn i Central Park igjen. Koselig med snøvær der (helt til det begynte å komme ned som regn og jeg ble søkkvåt..), og barn tok helt av med snøballer og mini-snømenn.

IMG_5557 IMG_5562 IMG_5572Deretter hoppet jeg og mine dødsslitne bein på subwayen og tok den helt over til Brooklyn og enda ett stykke. Etter litt trasking gjennom regn/snøen kom jeg endelig til The Way Station (som jeg skrev om i går) som er en bar viet til blant annet Dr. Who! Kunne virkelig ikke dra fra New York uten å ha vært innom en Tardis!

IMG_5589 IMG_5588 IMG_5577 IMG_5579 IMG_5583

Etter en kopp te til å varme meg på, og litt snakk med folkene der inne (amerikanere er virkelig omgjengelige) måtte jeg ut i uværet igjen for å komme meg til Penn Station hvor jeg skulle rekke toget til flyplassen fra. Det som var litt gøy var det at jeg kom til inngangen/utgangen fra Penn Station jeg og Susanne kom ut fra første gang jeg kom til New York! Husker fortsatt at vi kom opp rulletrappen der, med det enorme amerikanske flagget hengende over oss, og så gule drosjer suse forbi ute i regnværet. Sirkelen ble liksom sluttet nå. xD

IMG_5592 IMG_5593HADE, TAKK OG FARVEL VAKRE BY, OG VAKRE LAND FOR DENNE GANG.