Ella – og den vakre togturen dit

Togturen mellom byene Kandy og Ella på Sri Lanka, sies å være en av de flotteste i hele verden. Jeg er nødt til å si meg enig! Gjennom seks-syv timer seiler man gjennom et frodig og grønt landskap, opp og ned gjennom fjell og åser, og enorme teplantasjer. Til slutt ender man opp i den lille fjellandsbyen Ella, hvor landskapet er minst like vakkert som på turen dit.

Jeg elsker å reise med tog. Tidligere har jeg blant annet reist med den transmongolske jernbanen og krysset USA på kryss og tvers med Amtrak-togene, og når det enn lar seg gjøre – så hopper jeg heller på toget enn bussen. Det gjør meg fint lite å bruke et par timer mer på toget enn på bussen, dersom det er noe fint å se på utenfor. Når jeg skulle til Sri Lanka, var det én togtur jeg visste jeg måtte ta, fra byen Kandy opp i åsene til frodige Ella.

IMG_8612 IMG_8442 IMG_8544-002

Jernbanenettet på Sri Lanka ble utbygget av britene 1800-tallet. Grunnen var hovedsakelig at de ønsket å transportere teen fra høylandet og ned til hovedstaden Colombo, hvor det ble fraktet over på båt og videre til Europa.

Avreisen var kl. 08.47, og jeg hadde betalt 600 rupis for en billett på andre klasse (36 NOK!). I begynnelsen seilte vi forbi utkanten av Kandy og flere landsbyer. Etter hvert steg toget høyere og høyere opp gjennom landskapet. Av og til suste vi rett inn i skyene. På det høyeste går togbanen på hele 2024 meter over havet. Midt mellom alt det grønne på de langstrakte teplantasjene dukker det opp fargerike flekker, hvor det står kvinner og plukker teblader. Vi passerte flere imponerende fossefall, og på hvert stopp kom det selgere som bydde oss all verdens godsaker. Jeg kom raskt fram til at den beste måten å nyte togreisen på var å stå i den døråpningen, mens vinden fløy gjennom håret. Den siste timen, gled toget sakte men sikkert nedover mot Ella, med et fantastisk landskap som åpenbarte seg på begge sider av sporet.

IMG_8722 IMG_8679 Sri Lanka 201511 IMG_8484 IMG_8707 IMG_8675 IMG_8514 IMG_8624

Vi ankom Ella i halv fire-tiden, og togstasjonen lå høyere enn selve landsbyen, slik at det var bare å ta sekken på ryggen og vandre ned. Ella var enda mindre enn hva jeg hadde forestilt meg. Jeg brukte neppe mer enn 10 minutter på å gå gjennom den delen av landsbyen som lå langs hovedveien. Jeg hadde bestilt overnatting på Country Homes, et lite lokaldrevet bed and breakfast hvor man bor i trehus. Dette stedet lå enda litt lenger ned i dalen.

Jeg tilbrakte ettermiddagen på balkongen oppe i trærne med en av bøkene jeg hadde med meg, og plutselig dukket det opp et lite ekorn! Det stod og stirret på meg fra trestammen nærmest balkongen, og plutselig hopper det mot meg! Det er tydeligvis ikke redd, og sikkert vant til å få noen smuler, så det står og ser på meg en stund mens jeg griper tak i kameraet. Jeg rekker å ta et bilde før det hopper videre. Sikkert skuffet over at jeg ikke hadde funnet noen smuler å gi. Jeg gjorde et mentalt notat på å skaffe litt brød til dagen etter.

IMG_8765 IMG_8828

Jeg sov som en stein hele natten i trehuset, og selv om det hadde skyet over kvelden før, var solen nå endelig framme igjen. Etter en skikkelig deilig (og stor) frokost laget av bestemora i familien jeg bor hos (det kom flere og flere retter på bordet hvert tredje minutt) tok jeg sekken på ryggen og satte kursen mot Little Adam’s Peak. Fjelltoppen er oppkalt etter selveste hellige Adam’s Peak, det høyeste fjellet på Sri Lanka, og det som skulle vært åstedet for et av Adams (han til Eva vet dere) fotavtrykk. Denne fjelltoppen jeg skulle til i Ella, var tydeligvis så lik formen til Adam’s Peak, at den hadde blitt oppkalt etter den.

Turen til Little Adam’s Peak var nok (ekstremt) mye lettere enn den til storebroren. På vei dit gikk jeg gjennom et flott landskap med teplantasjer, hvor det stod kvinner og plukket teblader ned i store vesker de hadde på ryggen. En liten, nærmest hårløs hund dukket opp. Den så på meg med bedende øyne, og endte opp med å følge trofast etter meg. Synd at jeg ikke husket på å kjøpe det brødet! Denne lille karen hadde nok også hatt godt av litt smått å spise. Nærmere selve fjellet dukket trappetrinnene opp som jeg måtte følge helt til topps. Underveis passerte jeg og den lille hunden et par kyr som stod i den bratte skråningen og gomlet på gress.

Sri Lanka 201512 IMG_8882IMG_8886

Vel oppe på toppen utfoldet en helt fantastisk utsikt seg foran oss. I den ene retningen dukket flere av husene i Ella opp, i den andre fjellformasjonen Ella’s Gap. Under oss strakk teplantasjene seg nærmest ut i evigheten. Jeg tok et par bilder med selvutløseren, og den lille hunden la seg trofast ned ved siden av meg.

Jeg var litt usikker på om dette var selve toppen, siden jeg så en sti fortsatte framover langs fjellryggen. Jeg fulgte den videre, og endte opp ved en bratt nedoverbakke, hvor jeg så stien fortsatte opp igjen på en annen topp foran meg. Siden jeg ble nysgjerrig på om utsikten var annerledes derfra, bestemte jeg meg for å gå videre.

IMG_8895 IMG_8924

Jeg satt der oppe en stund i solen før ettermiddagsskyene kom snikende innpå. Deretter forlot jeg den lille hundevennen som ville bli igjen på toppen, gikk ned igjen, og fulgte veien videre til 98 Acres Resort. Jeg satte meg ned på restauranten og tok meg en deilig smoothie under tak mens regnet høljet ned, glad for at jeg tok turen når jeg gjorde. Deretter fulgte jeg en munk med en rød paraply tilbake til Ella igjen, klar for å oppdage hva mer den lille fjellbyen hadde å by på.

Og så måtte jeg jo huske å kjøpe litt brød til naboen min i trehuset, det lille ekornet.

Liker du selv å reise med tog? Kunne du tenkt deg en reise til Ella og Sri Lanka?

1. For et helt fantastisk landskap – og for noen nydelige bilder! Ei venninne av meg tok yogalærer-kurs på Sri Lanka i fjor, og hun prater fremdeles om hvor vakkert det var der. Jeg setter kursen mot Mellom-Amerika om få uker, men jeg lurer på om ikke jeg må oppleve Sri Lanka neste år altså! 🙂

1. Sri Lanka er absolutt et fantastisk land! Veldig variert til tross for den lille størrelsen. Håper du får besøkt øya, og masse god tur til Mellom-Amerika! Spennende! :mrgreen:

2. Ser da helt fantastiks ud – sikke et smukt landskab. Dejligt at læse om en af de togture jeg i mange år har drømt om at køre. Din beskrivelse og din billeder, Renate giver mig da lyst til at tage afsted med det sammen. Super indlæg:-)