SØR-AMERIKA

Verdens syv nye underverk

I år 100 f.Kr. skrev dikteren Antipatros fra Sidon ned en liste på syv byggverk fra antikken som han regnet som underverker. Her stod blant annet kolossen på Rhodos og de hengende hagene i Babylon. Siden den gang har byggverkene gått tapt, en etter en, som følge av krig, jordskjelv og andre ødeleggende hendelser. Over…

Sykling på Death Road

Dagene var jammen ikke kjedelige i Bolivia. Dagen etter vi våknet opp relativt gode i kroppen etter fjellklatringen på snøkledde topper (les mer om det her), skulle vi nå suse mil etter mil på sykkel flere tusen høydemeter nedover til tropevarmen i jungelen. Attpåtil regnes veien vi skulle sykle som verdens farligste vei – og…

Huayna Potosi 6,088 moh

Today was the day I nearly died! Neida, bare nesten… Det har i alle fall vært den tyngste dagen i mitt liv, det tror jeg at jeg kan skrive under på (merk at dette ble skrevet 25.mai 2013). Selv om dagen har vært tung, har den også vært helt fantastisk! Det hele startet egentlig i…

Bak reisekulissene – er alt så bra som det virker?

Jeg føler at jeg av og til tar litt av når jeg skriver om steder jeg har vært og attraksjoner jeg har besøkt. Det spares verken på kruttet eller gode ord! De stedene jeg føler fortjener det skryter jeg selvfølgelig opp i skyene. Andre steder velger jeg å la falle litt i bakgrunnen. Det er…

De flytende Uros-øyene på Titicacasjøen

Ett av de stedene jeg var mest spent på når det gjaldt denne reisen var Urosøyene. Disse flytende sivøyene hvor mennesker fortsatt bor på ute på Titicacasjøen. Vanligvis drar turister innom øyene på en rundtur ute på sjøen (som vi gjorde dagen etterpå), men vi ville ha en litt mer unik opplevelse. Og fant til…

Camino Inka

Den fire dager lange vandringen til Machu Picchu langs Camino Inka overgikk alt jeg hadde forventet meg fra begynnelsen – og tro meg, forventningene var store. Den 43 km lange vandringen i inkaenes fotspor gjennom høyfjell, grønnkledde åser, bratte daler og tropiske skoger, regnes som en av de flotteste fotturene i verden. Man går på…

Strandliv i Rio

Siste dagen i Rio de Janeiro skulle virkelig nytes til det fulle. Etter å ha matet apekattene banan til frokost, var det vår tur og vi spiste oss gode og mette siste morgenen på O Veleiro, hvor vi bodde. Etter å ha testet ut Copacabana og Leblon var Ipanema neste strand på listen (selv om…

Solnedgangen sett fra Sukkertoppen

I dag har vi besøkt en av de andre store attraksjonene her i Rio de Janeiro, nemlig Sukkertoppen! Den spesielle fjellformasjonen som stikker opp mellom Botafogo og Copacobana. For å komme opp tar de aller fleste taubanen, som frakter en først til fjelltoppen Urca på litt over 200 meter, før en ny taubane tar en…

Cristo Redentor

Han har stått der oppe i over 80 år. Voktet over byen, fra den fattige manns favela til stormansboligene ved Leblon. Han skuer utover havnen og har et øye med de utallige båtene, og de frodige, grønne fjellene. Han følger med lommetyvene ved Copacabana og festløvene etter en sen natt i Lapa. Han har blitt…

Escadaria Selarón

I dag har vi hatt en SKIKKELIG avslappende og fin dag. Etter apebesøket tok vi metroen inn til Centro og gikk litt rundt der (var som å komme til Europa), før vi skrådde innover og gikk inn til Lapa. Vi gikk langs Arcos de Lapa (viaducten) før vi til slutt endte opp ved de berømte…

O Veleiro B&B – og alle apekattene

Da vi kom hit til Rio de Janeiro hadde vi egentlig ikke lyst å gi slipp på følelsen av «villmarka og friheten» ved å bo nede på Copacabana eller de andre ville bystrøkene. Så da vi fant O Veleiro B&B på nettet (som har fått strålende tilbakemeldinger over alt) visste vi akkurat hvor vi ville…

Iguaçu Falls – den brasilianske siden

I dag tok vi atter turen til Iguassufallene! Men denne gangen den brasilianske siden. Siden vi skulle ta flyet klokken 15 i dag trodde vi at vi hadde skikkelig dårlig tid (var litt treg i starten i morges siden det var fullstendig grått og regnfullt da klokken ringte kl 7), men en genial mann på…

Snorkling i Bonito

Etter mange fine døgn i Pantanal var det tid for å dra fra pousadaen. Vi sa our goodbyes til Pedro som hadde vært «our man» på ranchen, og klatret deretter opp på lasteplanet til bilen som skulle frakte oss til bilene som skulle ta oss videre til våre destinasjoner. Svenskene skulle til Campo Grande, Ben…

Piraya på kroken

Det er noe ekstra spesielt med å sitte sammen med lokale gutter, ved en brunsvart elv midt i Pantanal i Brasil, med en fiskestang i hånden hvor kroken er fylt med kjøtt, og synet domineres av refleksjonen av den vakre rosafargede himmelen i elven, og palmer og andre tropiske trær på andre bredden av elva.…

Blant dyrene i Pantanal

I går dro vi først på en liten safaritur tidlig på morgenen. Vi kjørte i en åpen bil, og så litt av hvert langs den støvete landeveien. Dette våtmarksområdet er ENORMT, og det er derfor vanskelig å se enkelte av dyrene som bor her, f.eks. jaguaren. Vi fikk derimot se en god del andre dyr,…

På hesteryggen i Pantanal

Åh dere, vi lever virkelig det gode liv her borte. To utflukter per dag, masse god mat innimellom, med sovepauser i hengekøyene når varmen blir for intens. Åh! I don’t want to go! I går var vi på ridetur. Det var FUN. Litt mer action enn da vi var i Cusco. Nå travet vi vel…

Pousada Santa Clara

Vi ankom dette magiske stedet i Pantanal i Brasil i går midt på dagen. Etter lange grensekrysninger og masse tull med kortene våre og minibankene og drosjesjåfører osv. Haha, det var litt frustrerende og kaotisk en stund, når vi trodde kortene våre ikke fungete (var bare feil bank) og vi var pengeløse, satt i en…

Lamalasagne, palmer og dødstoget

Det var hardt å forlate Peru, og det var MINST like hardt å forlate Bolivia. Den siste kvelden i La Paz dro vi til en restaurant like i nærheten av hotellet (og heksemarkedet) og drakk vin og spiste god mat. Jeg bestilte lama-lasagne. Den var utrooolig god, disse kokkene kunne kunstene sine. Deretter skulle det…

3-dagers roadtrip i sørlige Bolivia

Bolivia tok meg med storm. Det er en rar tanke at et land kan være så vakkert og ekstremt som dette. Byene (de få jeg har sett) er ikke noe spesielt å skryte av når det gjelder billedskjønnhet, men naturen er virkelig noe for seg selv. På den 3-dagers rundturen nede i Sørvest-Bolivia fikk vi…

Salar de Uyuni

Etter ankomst i La Paz satte vi kursen med nattbussen (Todo Turismo) til Uyuni. En SVÆRT humpete tur, trodde serriøst vi skulle sprette ut av bussen flere ganger i løpet av natten. Men setene kunne lenes helt bak, og det var i alle fall godt og behagelig. Ved ankomst i Uyuni stod en kar fra…

Bienvenido à Bolivia

Siden sist har vi kommet til Bolivia! Bussen tok en liten fergeflåte over stredet, mens vi måtte ta en minibuss med lokalbefolkningen. I Copacabana stresset vi veldig og fikk med oss pizza i plastikkpose med på bussen videre til La Paz. Ved ankomst til La Paz regnet det, så vi hoppet inn på nærmeste reisebyrå,…

Øyene Amantani og Taquille

Vi forlot Urosøyene til fordel for et par øyer lenger ut i Titicacasjøen, nemlig Amantani og Taquille. Vi dro til førstnevnte først, for det var nemlig denne øya vi skulle overnatte på hos en lokal familie. Båtturen ut til øya tok i overkant av to timer, og de som ble lett sjøsyke satt utendørs. Det…

Magiske Machu Picchu

Da har vi igjen internet, så jeg tenkte å oppdatere bloggen på hva som har skjedd i det siste (tons and tons). Møtet med selveste Machu Picchu var noe HELT spesielt. Fra det første synet av dette vidunderet da vi kom til solporten tiiidlig på morgenen, til vi tok bussen ned den skumle veien til…

On the Inka Express

De kommende innleggene (og de siste som har vært) er ganske så lange, haha. Jeg har bare altfor mye på hjertet og altfor mye å vise frem. Her om dagen var det tid for å forlate flotte Cusco til fordel for Puno oppe i høylandet av Peru. Byen er inngangsporten til Titicacasjøen fra peruviansk side,…

På hesteryggen i Cusco

I dag har vi vært på ridetur i fjellene ovenfor Cusco! Utrolig herlig å sitte på hesteryggen igjen, selv om den skjønne hesten min Pacha var littegranne skvetten av seg i blant. Vi vandret opp til kirken San Cristobal og ble oppsøkt av en selger-mann som lurte på om vi ville dra på ridetur, og…

Fritert marsvin på menyen

Når man er på reise er det viktig å prøve nye ting. Å virkelig trø utenfor komfortsonen. Det gjorde vi igår kveld! Lollers. Det høres kanskje dramatisk ut, men menyen i går kveld bestod av fritert marsvin. Cuy som marsvin heter her, er en lokal spesialitet, og noe vi måtte prøve (i likhet med alpakka…

Hola fra Cusco

Nok en flott dag i Cusco nærmer seg slutten. Vi har fått sett og opplevd mye spennende idag også, dessuten fikk vi en god nyhet nå som vi kom tilbake til gjestehuset etter en lang dag på beina. Dagen startet med frokost på spennende peruviansk vis. Coca-te (hva i all verden kan det kalles på…

Første møte med Sør-Amerika

Etter et døgn med flyreiser (først 12,5 London til Sao Paulo, deretter 5 timer mellom Sao Paulo og Lima, og til slutt derfra til Cusco) føles det ufattelig godt å endelig være framme! Det var vår første tur med det brasilianske selskapet TAM, og vi ble begge veldig positivt overrasket. Kjempeflotte fly, service og underholdningstilbud.…

Iguazú Falls – argentinsk side

I dag byttet vi ut Brasil til fordel for Argentina. Siden bussen var sånn 5 timer forsinket mistet vi MYE tid som skulle gå til den argentinske siden av Iguazufallene. Det var forsent for alle tourer, så vi var nødt til å ta taxi om vi skulle få noe ut av dagen. Til 100 reais…

På ville veier i Venezuela

Det er når man unnslipper turisttråkkene at man virkelig lærer å kjenne den virkelige øya. På to hjul kommer man i tillegg innpå mennesker og situasjoner som man i en bil ville ha sust rett forbi. Vi hoppet derfor på en liten moped og lot den guide oss rundt på Venezuelas karibiske perle. – Hva…

Isla de Coche

Utenfor Isla Margarita befinner den mye mindre øya Isla de Coche seg. Opprinnelig oppdaget av den vestlige verden først i 1498 av Kristoffer Columbus. For å komme oss ut dit måtte vi ta en svært bråkete liten båt, som sakte men sikkert brakte oss nærmere den hvite sandstranden vest på øya. Synet som møtte oss…

Nærkontakt med jungelen i Cerro el Copey

Vi ble litt rastløse på Isla Margarita. Strandlivet har sine grenser, uansett hvor deilig der er å ligge der i varmen. En morgen pakket vi derfor sekken, og tok lokalbussen opp i høylandet. Vi visste ikke helt hvor vi skulle, men vi visste at vi ville klatre opp på et fjell – og øya hadde…