Coastal Walk fra Bondi til Coogee Beach

IMG_3505Dersom man har litt ekstra tid i Sydney er det fint å bruke en halv dag på å gå The Coastal Walk mellom strendene Bondi og Coogee. Strekningen er på ca. 6 kilometer, og tar deg forbi flere flotte strender, klipper, parker og byr på en nydelig havutsikt hele veien.

Vi brukte kanskje 3-4timer da vi gikk ruten, og siden været ikke var noe ekstra bra, stoppet vi ikke for å bade underveis (men vi gikk likevel ekstremt sakte for å se alt). Hadde vi derimot kombinert gåturen med strandligging ville det nok tatt hele dagen. Next time?

IMG_3535 IMG_3552 IMG_3555Vi tok toget til Bondi Junction fra sentrum, og tok derfra buss til Bondi Beach – noe som tok en 10-15 minutter. Det beste været hadde vi i begynnelsen, så Bondi fikk vise seg fra sin beste side. Siden det var lørdag var stranden full av solhungrige mennesker, og livredderne brukte både fløytene og roperten ofte. Flerfoldige surfere prøvde seg på bølgene, og noen med bedre hell enn andre. Gøy å se på. Vi hadde i grunn tenkt å teste ut surfing selv, men fikk begge litt angst av de store bølgene som slo surfere overende og inn mot land.

IMG_3518 IMG_3495 IMG_3479 IMG_3472Derfra begynte vandreturen, og den første stranden vi kom til var Tamarama. Absolutt en av de flotteste underveis. Akkurat passe stor, med nydelig farge på både stranden og vannet. Også her var bølgene temmelige store!

IMG_3545 IMG_3541 IMG_3543Bronte var også nydelig, og noe større enn Tamarama. Vil tro disse strendene er fullstendig fullpakkede på de flotteste sommerhelgedagene.

IMG_3550 IMG_3484Deretter gikk vi langs klippene, og kom så til den flotte og historiske kirkegården Waverley. Det må jo være en av de vakreste siste hvilestedene som finnes.

IMG_3556 IMG_3557Klippestien tok oss så til Clovelly Beach, hvor bølgene var færre. Her lå alle barnefamiliene, og mange barn lekte i vannkanten. Vannet så derimot fryktelig skittent ut her i forhold til de andre strendene vi hadde passert. Hadde nok ikke valgt å legge meg ned her dersom jeg skulle bade (tok faktisk ikke bilde der engang, haha..).

IMG_3528 IMG_3563Underveis ble det bare mindre og mindre mennesker som fulgte samme vei som oss. Det virket som de fleste bare fulgte den første delen av ruten.

Turen endte for vår del i Coogee, hvor kjæresteparene lå strødd rundt på gresset, klippene og stranden. Det var jo tross alt Valentines Day, så i grunn var det ikke så rart at de hadde valgt vakre steder som dette å tilbringe dagen sammen på.

IMG_3565Vi hadde ikke spesielt godt vær langs turen, men det var fint likevel. Kan bare tenke meg til hvor fint det må være når solen skinner ordentlig. Det er både kafeer og toaletter langs de fleste av strendene underveis. Dessuten er det vannstasjoner hvor man kan fylle opp vannflasken sin mange steder også. Buss tar man lett tilbake fra Coogee til Bondi Junction, hvor tog til byen går hele tiden og bare tar rundt 10-15 minutter.

Vi ble anbefalt turen av mange reisende underveis, og jeg anbefaler gledelig turen videre til andre som måtte befinne seg i Sydney-området.