The Blue Mountains

IMG_3586Ett par timer utenfor Sydney befinner man seg plutselig midt i de dypeste skoger. Med bratte fjellklipper, høye fossefall, dype daler og en evig dis som ligger ut mot horisonten. Disen gjør at dette området får en særegen blålig nyanse på avstand, og derfor har fjellene blitt kjent som The Blue Mountains.

Foten av fjellene ligger bare 5 mil unna Sydneys vestlige utkant, og man kan ta toget rett fra sentrum av byen og opp i fjellene. Det er en helt nydelig utsikt underveis mens toget kryper opp i høyden. Togturen tar to timer til Katoomba, og herfra har man mange muligheter når det gjelder hvordan man ønsker å komme seg rundt i regionen.

Jeg og Susanne valgte å holde oss i nærområdet, og så snart vi ankom Katoomba, gikk vi ut i hovedgaten og fulgte den nedover heeeelt til vi ankom Echo Point ca. 30 minutter senere. Her befinner fjellformasjonen The Three Sisters seg (avbildet både i det øverste bildet og det under her), som kanskje er det de fleste som har sett bilder av Blue Mountains har sett.

IMG_3574 IMG_3579 IMG_3589Dette fjellområdet har vært kjent av aboriginerne i flere tusen år, og vært bebodd av Gundungurra-folket i denne tiden. Da europeerne kom, så de opp på fjellene (som ikke er spesielt høye i grunn), og regnet området som ugjennomkommelig. Etter flere forsøk kom de seg gjennom området på en ekspedisjon i 1813, og etter dette fulgte det raskt både veier og jernbaner. Disse følger ganske nært samme rute som de første suksessfulle europeiske oppdagelsesreisende tok.

Det skal ærlig innrømmes at vi ikke rakk med like mye som vi hadde håpet. Vi var litt trege å komme oss ut døren den morgenen… haha, fortsatt slitne og seige etter Ayers Rock. Men når det gjelder natur så er jeg ikke vanskelig å be om et besøk. Blue Mountains måtte vi i alle fall innom. Det vi prioriterte var derfor å gå til Katoomba Falls og Cascades, siden vi gjerne ville se et fossefall på nært hold. Turen tok ikke mer en rundt 30-40 minutt hver vei, men vi endte opp med å stoppe en del (dvs svært mye) for å se på utsikten og å forevige den med kameraene.

IMG_3610 IMG_3653 IMG_3650 IMG_3603 IMG_3597 IMG_3682 IMG_3685Stien var tilrettelagt, så det føltes ikke akkurat ut som man var i villmarka på den måten, men når man plutselig fant seg et utsiktspunkt alene, vekke fra andre turister og turgårere, og stoppet opp kunne man nyte en helt fantastisk stillhet. Bare lyd av fuglekvitter og vannfall i det fjerne. Det er jo slikt man oppsøker naturen for.

IMG_3665Den siste strekken ned til Katoomba Cascades gikk vi inn i jungelen, og hadde trær og planter både over oss, og på hver side. Lyden av fossende vann kom bare nærmere og nærmere og plutselig åpenbarte det seg for oss. En avkjølende og koselig liten oase i skogen. Et perfekt sted for piknik eller en rask lunsj!

IMG_3630 IMG_3635 IMG_3645Vi valgte å gå tilbake til Katoomba også, og endte opp på en kafé i den lille byen før vi tok toget tilbake til Sydney. Etter en del trasking var det godt å sette seg ned for å spise litt middag.

IMG_3686 IMG_3688Solen var på vei ned da vi ventet på togstasjonen, og det kjentes godt på kroppen at den ikke var vant til den kjølige fjelluften! Vi hadde fått hørt at det hadde vært så varmt der oppe i den perioden vi besøkte, men det virket langt fra varmt for vår del. Synd vi bare kom i singlet og shorts! Inne i skogen hadde det derimot vært fuktig og varmt når solen var oppe. Vær med andre forberedt på nesten alle typer vær og temperaturer. 😉

Litt info:

Tog fra Sydney Central til Katoomba koster 17.60 dollar tur/retur, og det tok akkurat to timer hver vei.

Man kan også dra på arrangerte bussturer fra Sydney, men vi hørte at disse var dyre, og at det var mye lettere/bedre å ta toget opp til Katoomba og så heller gå rundt selv. Man kan også leie bil, og da blir også kjøretiden til området kortere (rundt 90 min).

Utenfor togstasjonen kan man ta bussen 686 som går direkte til Echo Point hvor de The Three Sisters befinner seg – steinformasjonen som de aller fleste kommer til Blue Mountains for å se. Den tar sikkert ikke mer enn fem minutter. Vi valgte derimot å gå, noe som tok rundt 30 minutter og var nedoverbakke nesten hele veien.

Det er et infosenter på Echo Point hvor man kan forhøre seg om gåturer i området, samt få gratis kart, kjøpe mat og drikke osv.

Området er også godt merket, både langs bilveien og langs turstiene.

1. Oi, jøss! Har vært i Sydney selv, men hadde ikke peiling på at det fantes et så vakkert fjellområde bare 2 timer unna! Så deilig! Det er jo en perfekt dagstur for å komme seg litt vekk fra storbyen =)

1. Det var en super dagstur! Vi hørte fra Sydney-boerne at det var et populært utfluktsmål for dem, spesielt i helgene, her fikk de ta skikkelige «norske» søndagsturer i fjellet :p

1. Hehe, du hadde jo gjort nesten alt som vi ønsket å få gjøre i Australia, så opplevelsene/innleggene dine ble jo nesten maler på hvor vi dro og hva vi gjorde :p

2. Australia ser helt fantastisk ut! Det har siden jeg var liten vært en av mine aller, aller største drømmer – jeg skulle nemlig bli assistenten til Steve Irwin 😉

Jeg lurte forresten på om du husker navnet på overnattingsstedet du bodde på i Monterosso? Skal til Cinque Terre i slutten av april, men alt er så himla dyrt!

1. Ah, supert!! Det er faktisk noe av det billigste jeg har funnet som ikke ligger eviglangt utenfor landsbyene! Alle andre jeg har funnet har dobbeltrom så jeg må betale dobbelt opp siden jeg reiser alene, frister lite. Midt i blinken, takk og takk 🙂

1. Så bra! Jeg likte meg godt der, og fyren som driver stedet var skikkelig hyggelig og hjelpsom. Jeg tror du blir å trives 😀

2. Forresten! Hvordan synes du det var å bo i Monterosso? Ville du valgt å bo der igjen, eller ville du valgt en annen landsby? Det var opprinnelig den siste av de fem plassene jeg hadde lyst til å bo, men vet ikke helt hvorfor og om det er helt «rettferdig» – hehe 🙂 Ser bare for meg at det er litt mer «turistifisert», kanskje, enn de andre fire? At de er litt mindre og mer genuine, eller noe. Derfor er jeg litt nysgjerrig. Skulle gjerne ønske å bo i f.eks. Riomaggiore eller Vernazza. Men men, det var nå absolutt det billigste, det var en liten stund redd for at jeg plutselig måtte punge ut med flere tusen kroner for noen netter i Cinque Terre. Så tusen takk for svar, jeg rakk heldigvis å booke det siste rommet som var ledig, så nå ble prisen plutselig helt innafor og hostellet ser jo veldig ålreit ut! 🙂

Og ja, veldig off topic, hehe.

1. Hehe, ingen fare!

Virker som du tenker på samme måte som jeg gjorde, og det er jo kanskje ikke så rart – Monterosso er jo størst. Men jeg ble straks beroliget da jeg kom dit. Byen har like mange søte, trange gater som de andre. De fleste turistene var uansett fra sør-europa, så var i grunn vanskelig å vite om de var lokale eller ikke. :p Er litt usikker på om jeg har lagt ut bilder derfra på denne bloggen? Hvis ikke skal jeg prøve å legge det ut snart. Det er også kort vei med både tog og båt til de andre byene, samt at jeg tror du regner med å gå mellom byene også. Man tilbringer ikke så mye tid på hotellet uansett, så sånn sett synes jeg det er greit å betale lite og heller bruke pengene på å kose meg på dagtid 🙂 Så bra at du fikk det siste rommet!

1. Godt å høre 😀 Tilbringer jo sikkert masse tid i de andre byene også, ja, så er jo uansett ikke såå viktig 🙂 Var forberedt på å måtte bo i La Spezia også, pga. prisene, og ta toget inn hver dag, men slapp heldigvis det! 🙂 Jeg kan kun se ett innlegg om vandring i Cinque Terre hvert fall, hadde vært gøy å se mer! Men nå er jo jeg spesielt interessert siden jeg skal dit snart 😉

2. Jeg var ganske happy da jeg fant ut om dette overnattingsstedet også, synd at det er så få budget-alternativer for alenereisende i Cinque Terre! Ah, ser det nå, hehe. Skal prøve å få ut noe mer asap 😉