5 fine strender på Cuba

Se for deg den perfekte karibiske stranden med hvit sand, turkist hav og vaiende palmer over. Tenk så over Cubas beliggenhet i Karibien, med totalt nesten 6,000 km kystlinje. Da er det kanskje ikke så overraskende at øya byr på en rekke slike flotte strender.

Under oppholdet mitt på Cuba rakk jeg å besøke beskjedne fem av dem; Playa Santa Maria del Mar, Playa Ancón, Cayo Jutias, Costa Sur og Varadero.

Playa Santa Maria del Mar

Bare noen minutter øst for Havanna befinner Playas del Estes seg. Det vestligste strandområdet av disse strendene heter Santa Maria del Mar, og skal visstnok være den vakreste strekken av Playas del Estes.

Været var litt ustabilt den dagen jeg bestemte meg for å dra dit, så jeg lå i grunn å frøs litt i den kjølige vinden og var heller ikke ute å badet. Jeg leide solseng til 2 cuc, og til tross for at det for det meste var skyet kom jeg tilbake til Havanna skikkelig solbrent – wops.

Cuba 20163

Flere lokale kom gående forbi for å selge diverse (alt fra massasje til mat), og jeg kjøpte tamales av en fyr (godt, men syntes det var noe dyrt til 2 cuc). Stranden var svært vakker og sanden var silkemyk. Dessuten er det veldig lett å komme seg dit siden det går en turistbuss fra Parque Central i Havanna for bare 5 cuc tur/retur (den stopper 3 forskjellige steder langs stranden og jeg gikk av på den siste). Bussen går hvert 40’ende minutt.

Cayo Jutias

Da jeg var i Vinales, vest for Havanna, fikk jeg konstant spørsmål om jeg skulle på stranda. Det virket litt merkelig med tanke på at Vinales ligger i en dal i et fjellområde ca. midt mellom nord- og sørkysten. Så da jeg fikk en fridag bestemte jeg meg for å finne ut hva som var så spesielt med denne stranden (som ligger på en øy hvor det er blitt laget fastlandsforbindelse) – Cayo Jutias.

Gjett om jeg er glad for at jeg dro! For et nydelig stykke strand! Stranden er lang og delt opp i flere deler, vi stoppet først for å se på et fyrtårn, og kjørte så lenger vest.

IMG_1385 Cuba 20164 IMG_1401

Der vi stoppet var stranden helt nydelig, med palmer over, og gikk man enda lenger vest kom man til en del av stranden med masse spennende drivved og røde sjøstjerner. Utrolig flott. Jeg betalte 15 cuc tur retur i en delt taxi sammen med et par fra Argentina. Taxisjåføren ventet på oss til vi var ferdige på stranden og kjørte oss deretter tilbake. Han stoppet også flere ganger underveis slik at vi kunne ta bilder, kjøpe mat osv. Helt  grei ordning. Det kostet også 1,5 cuc å leie solstol, og det fantes to barer der hvor man også kunne kjøpe seg sandwich eller en deilig fruktsalat.

Playa Ancón

Denne stranden regnes som en av de fineste på sørkysten av Cuba, og tilgjengeligheten er grei siden den bare ligger ca. 1 mil sør for Trinidad. Man kan ta taxi til 8-10 cuc, men det finnes også en turistbuss som bare koster 2 cuc tur/retur. Den går fra Trinidad kl. 09, 11 og 14, og tilbake fra stranden kl. 12.30, 15.30 og 18.00. Bussen var derimot stappfull alle gangene jeg tok den, så dersom jeg hadde reist sammen med andre ville jeg nok heller bare satset på taxi.

Stranden er ganske lang, og ovenfor ligger flere hotell som også leier ut solstoler. Jeg vet ikke om de koster noe, men jeg brukte i alle fall en solseng en dag, og ingen kom for å ta betalt. Stranden er vakker, men for min del var den litt vel befolket og bølgene var ofte litt for store for at jeg likte meg i vannet.

Costa Sur

Playa Ancón var flott, men dette stedet var helt spesielt. Kanskje den vakreste av alle strendene jeg besøkte på Cuba. Hadde det ikke vært for innlegget til Maria på mariasadventure.com, så hadde jeg nok fortsatt ikke visst at dette stedet eksisterer.

Jeg tok bussen til Playa Ancón kl. 9 på morgenen (bussen stopper helt i den sørlige enden av stranden), og gikk dermed hele veien tilbake langs stranden, opp på veien, og kom til slutt til hotellet Club Amigo. Går man inn på hotellområdet og tar til høyre dukker stranden snart opp. For en drøm å komme dit!

IMG_2450 IMG_2443

Det var bare én palmeparasoll som var tatt da jeg kom dit, og følte jeg nærmest hadde hele den vakre stranden for meg selv. Det kom flere mennesker etter hvert, men atmosfæren var helt rolig og avbalansert. Ingen som kranglet eller snakket høylytt, ingen musikk og ingen som gikk rundt og maset om å selge noe – bare ren og skjær lykke. Jeg fikk kjøpt meg en varm sandwich i strandbaren til lunsj til 3 cuc, før jeg begynte å gå tilbake til bussen som skulle ta meg tilbake til Trinidad.

Varadero

Når det gjelder strender på Cuba et det uten tvil Varaderostranden som er best kjent og mest besøkt. Det er kanskje ikke så rart siden den 22 km lange stranden er en av de vakreste og lengste i hele Karibien. Varadero befinner seg på en halvøy som strekker seg ut i Floridastredet, og her finner man utallige restauranter, barer og all inclusive-hoteller. Her er det liv og røre nærmest hele døgnet.

IMG_2751 Cuba 20165 IMG_2885

Heldigvis er stranden svært lang, og det er faktisk ikke så vanskelig å finne seg sin egen del av stranden hvor det nærmest ikke er noen andre turister. Spesielt mellom Calle 30 til 50 ca. Her er det ingen store hoteller, og selv om de lokale drar ut til stranden på helgene for å bade og slappe av, er det relativt rolig i ukedagene. Dessuten har vannet en nesten uvirkelig klar og turkis farge. Her går det også en turistbuss (en rød hop on hop off-buss) som tar deg på langs av hele Varadero til 5 cuc per dag.

Uansett hvor du drar på Cuba er altså veien ikke så lang til nærmeste strand. Selv om det virkelig ikke skulle være noe strandferie jeg skulle på da jeg dro til øya, var det likevel godt å tilbringe en formiddag her og der avslappet på en solseng eller rett på den myke sanden med en god bok. Jeg drømmer meg faktisk tilbake akkurat nå…

1. Ååh, jeg har så innmari lyst til å reise til cuba. Jeg tror det må være det reisemålet jeg har øverst på ønskelista.
    Når jeg en gang reiser dit skal jeg jammen besøke noen av strendene også! Cayo Jutias ser absolutt nydelig ut!

1. Kjenner meg igjen i det 😉 Drømte intenst om Cuba i flere år før jeg endelig kom meg dit nå i mars. Men all ventingen var heldigvis verdt det! Det er et utrolig interessant land å reise rundt i 😀

2. Playa Ancón 🙂
    Lengter tilbake. Vi dykket her, og koste oss på stranda etterpå.

Jobber med flere innlegg selv. Alt handler liksom om Cuba om dagen. 😀

3. Så fin oversikt! Jeg va nylig på Cuba på en liten rundtur. Da dagene med sightseeing var ferdig, skulle jeg nyte ei uke i Varadero. Ble velsignet med regn og vind i 7 hele dager, så det ble ikke rare strandlivet… Neste gang!

1. Det føltes i alle fall slikt da jeg var der! 🙂 Solen var så sterkt at det svidde i øynene å holde de åpne, men jeg klarte likevel ikke å la være siden det var så vakkert, haha.